Vad är sanning? (Om Adam och Eva)

Debatten, om man kan kalla det så, om huruvida Adam och Eva var historiska personer eller inte har kommit upp till ytan igen. Det är Stefan Swärd som skriver på sin blogg och på ledarplats i Världen Idag och Dagen har uppmärksammat det hela.

Bloggen
Världen Idag
Dagen

Jag tycker diskussionen är väcker tankar, men anser ändå att den helt missar målet för vad som är intressant. Jag råkar tro att Adam och Eva var historiska personer, men det är inget som min tro står och faller med. Det intressanta i sammanhanget är nämligen inte om berättelsen är ord för ord historiska skeenden, utan om budskapet i historien är sant.

Om min tro på syndafallet, syndens verklighet, står och faller med om första delarna av första moseboken är bokstavliga historiska berättelser, ja då står min tro på en skakig grund om det skulle visa sig att texterna tillhör en annan genre än just historieskildring.

Kan man verkligen, som Swärd tycks göra (i det här fallet), hävda att det enda som är sant är det som tolkas bokstavligt?

Berättelsen om Adam och Eva bär på budskapet om en fallen mänsklighet och ondskans intrång i världen. Det budskapet är vad som är förutsättningen för frälsningshistorien och att Gud försonar oss med sig på korset. Så visst, om det är detta som förnekas så är man inne på liberalteologins område, där kan jag hålla med Swärd. Men förutsättningen för Swärds resonemang är att bara det som man i Bibeln läser bokstavligt är det som kan vara sant och då blir det plötsligt stora problem när till Paulus förklarar hur man ska läsa gamla testamentet. Ett exempel på det kan vara Romarbrevet 2:27-29, 9:6-7 eller Gal 3:29

Min slutsats blir att det intressanta med Bibeln inte är historiciteten, utan sanningsanspråken. Kan berättelsen om Adam och Eva vara sann, även om den inte är ord för ord en historisk skildring? Jag menar att den kan det. Berättelsen ger en introduktion till synden i världen, människans fallna natur och ondskans närvaro och dessa saker kan vara en sanning oavsett om berättelsen ska läsas bokstavligt eller inte.

Att hävda att man inte kan tro på syndafallet utan att tro på Adam och Eva som historiska personer är lite som att säga att om jorden inte har fyra bokstavliga hörn, så är inte profetian i Jesaja 11:12-13 giltig…

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Livet, Nyhetskommentarer och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad är sanning? (Om Adam och Eva)

  1. TonyMalmqvist skriver:

    Men vad som kanske är mest bedrövligt med den här typen av debatter, eller vad det nu kan handla om för slags diskussioner är att det stjäl fokus från det centrala och kärnan i det kristna budskapet. Samtidigt ska man inte underskatta den skada och den oreda teologer ställer till med genom när man dissekerar innehåll i Guds Ord på det sätt man nu har gjort, för att dessa har sått tvivel på både det och det andra råder det inget som helst tvivel om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s