Att lyssna i tro – Talar Gud till dig?

2016-09-25 Att lyssna i tro

Jag ber alltid mycket inför en predikan.
Jag tror att det är en nödvändighet för att predikan ska vara aktuell och ha något att säga till den församling jag ska predika i.

Så vad har bön att göra med att ”Lyssna i tro” som är söndagens tema?
Ganska mycket tycker jag…

Jag tror säkert att ni, precis som jag, har hört förklaringen att bön är ett samtal med Gud. Det är en bra förklaring och en sann förklaring, det är jag övertygad om. Men jag tror att det just är ett SAMTAL med Gud, det är inte att PRATA med Gud, det är två olika saker det…

Ett samtal består av två saker, både att tala OCH att lyssna. Därför tror jag att våra böner behöver innehålla lika mycket lyssnande som pratande.

Hur är det med dig?
Orkar du med någon som bara pratar och pratar och aldrig tar sig tid att lyssna på vad du har att säga? Jag vet att jag har väldigt svårt för det i alla fall. Vår tro bygger på en levande relation med Gud, och en sådan relation behöver vara en dialog, med både talande och lyssnande, inte en monolog, med bara pratande.

Gud har tålamod, så dina och mina böner som består mest av prat och mindre av lyssnande tar Han också emot i kärlek och Han svarar på olika sätt också på de bönerna. Det handlar inte om någon speciell metod eller så för att bönen ska funka. Det handlar mer om att utan lyssnande så går vi miste om något som Gud vill ge oss. Därför tror jag att lyssnandet är viktigt. Inte för att det är ett måste, utan för att det är ett fantastiskt erbjudande!

Så, inför den här predikan som ska handla om att lyssna i tro så har jag alltså bett och försökt lyssna, och det jag tycker mig ha hört ska jag försöka förmedla till er här idag.

Så vad tror jag att Gud sagt till mig?

Det första är att lyssnandet är något grundläggande för Guds folk…
I femte moseboken 6:4 och framåt så hittar vi judarnas trosbekännelse, Shema Israel, och den börjar så här: Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. 

Den börjar med en uppmaning: HÖR, LYSSNA

Så vad har Judarnas trosbekännelse med nya testamentet att göra? Vad har lagen med Jesus att göra? Jag läser från Markus 12:28 och framåt:
En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: »Vilket är det viktigaste budet av alla?« Jesus svarade: »Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. . Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.«

Ni känner igen det Jesus säger?
Jag vet att jag har hört de Jesusorden ofta, men jag vet också att det första ”Hör Israel”, ”Shema Israel”, oftast INTE tas med när vi återberättar det Jesus säger. Det är nämligen den judiska trosbekännelsen Jesus upprepar och det är uppmaningen HÖR, LYSSNA som Han börjar med!

Samma uppmaning inleder de viktigaste buden i både gamla och nya testamentet: HÖR, LYSSNA!

När vi försöker göra det, lyssna så förutsätter det också medvetet eller omedvetet att vi förväntar oss att det finns något att höra…

Kanske är det, det första misstaget vi gör? Att vi inte är säkra på att det finns någon som säger något till oss och att vi därför inte kommer höra något hur hårt vi än lyssnar?

Kan det vara så enkelt att vi missar lyssnandet eftersom vi inte är säkra på hur Gud talar till oss? Hur talar Gud till oss och hur känner vi igen det?

Gud är möjligheternas Gud och jag är övertygad om att Han talar till var och en av oss just på det sätt som vi kan förstå. Han vet precis vad just du behöver och är beredd att möta dig där du är. Ja Han blev människa för att möta oss så att vi skulle kunna förstå, Han gjorde och gör ALLT för vår skull och för vår relation med Honom. Så de tre sätt jag identifierat som sätt som Gud talar till oss är så klart inte en lista som begränsar Gud, utan snarare en början på alla de fantastiska och fantasifulla sätt som Gud talar till oss.

Så hur talar Gud till oss?

Jag tänker mig att det sker på tre olika sätt i huvudsak:
Han talar direkt till oss.
Han talar genom sin församling.
Han talar genom Bibeln.

Börjar med det direkta tilltalet till oss.

Jag har alltid önskat att jag skulle få vara en av de som får höra Guds röst tydligt. Ni vet de där berättelserna där människor fått höra Guds röst tydligt, precis som när vi talar med varandra.
Jag hoppas fortfarande att det inte är för sent, men samtidigt så behöver jag uppskatta de sätt som Gud faktiskt talar direkt till mig.

Idéer, tankar och ord som kommer för mig utan förklaring. En känsla av att jag ska säga eller fråga något i vissa ögonblick och så vidare. Eller inspiration till vad jag ska säga i en predikan.

Jag tror att vi genom att ta tillvara de små signalerna kan lära oss att lyssna in vad Gud vill säga och jag tror att Han söker kontakt och vill meddela sin vilja till oss på tusentals olika små sätt och att vi alla har möjlighet att ta emot det Han vill säga.

Som jag sa till att börja med, jag inbillar mig att Gud har visat mig vad jag ska tala om här idag. MEN då kommer frågan: Vad säger att jag inte hört fel? Vad säger att jag inte är tokig och hör röster? Är verkligen allt jag säger från Gud?

Det är allvarliga och viktiga frågor.
MYCKET viktiga frågor och det är där nästa punkt kommer in:
Gud talar till oss genom sin församling!

I andra petrusbrevet 1:20 står det i Folkbibeln 15: Framför allt ska ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen tolkning
Eller i Bibel 2000:
Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand.

För mig är detta klarspråk: Ensamma kan vi inte utan vidare hävda att vi hört Gud och vet Guds vilja. På egen hand ska vi inte oemotsägligt hävda att vi hört Gud och vet Guds vilja utan Gud arbetar hela tiden i relationer, i sin församling.

Därför beskrivs uttydningen som en del av gemenskapen i Första Korintierbrevet 14:26
Hur ska det då vara, bröder? Jo, när ni samlas har var och en något att ge: en psalm, en undervisning, en uppenbarelse, ett tungotal och en uttydning. Låt allt bli till uppbyggelse.

Uttydningen sker i församlingen, prövningen sker i församlingen. Så var det också i gamla testamentet.

Profeterna i gamla testamentet hade en grupp runt sig, och de talade till församlingen.
Församlingen blev inte alltid glad, men de insåg och erkände att det kom från Gud! De prövade!

Den gammaltestamentliga hållningen är också något vi kan lära oss av… Idag finns det enligt mig en tydlig tendens att vi sätter oss själva som måttstock för vad Gud kan säga eller inte. Är det inte något positivt för mig som person, är det en uppmaning till förändring eller något som får mig att ifrågasätta vad jag håller på med, så tenderar vi att avfärda det som att det inte vore från Gud.

Undervisningen från profeterna i gamla testamentet var ofta inte något som Israel tyckte var roligt att höra, men de kunde ändå erkänna att det kom från Gud. Det tror jag vi jan lära oss från idag.

Men är det då någon slags demokratisk omröstning som ska avgöra om det man hör är från Gud? Om någon är vältalig och får med sig folket så är det större möjlighet att det är från Gud?
Nja, troligen inte… Mose var till exempel inte vältalig enligt sig själv, men han frambar Guds budskap ändå…

Hur ska då församlingen i gemenskap kunna avgöra om det som sägs kommer från Gud?

Jag vill ge ett gott exempel:
Apostlagärningarna 17:10-12
10 Redan samma natt skickade bröderna i väg både Paulus och Silas till Berea. Så snart de kom dit gick de till judarnas synagoga. 11  Folket där var öppnare än de i Tessalonike. De tog emot ordet med stor villighet och forskade varje dag i Skrifterna för att se om det stämde. 12 Många av dem kom till tro, likaså ett stort antal ansedda grekiska kvinnor och män.

Där har vi det tredje sättet Gud talar till oss: Genom Bibeln.

I Berea, eller Beroia som det heter i en del översättningar så följde de just de här stegen. Pauls hade ett tilltal och ett budskap från Gud och han framförde det i gemenskapen i församlingen i synagogan. Församlingen som gemenskap avfärdade inte Paulus utan tillsammans prövade de det Paulus hade att säga genom att studera Bibeln .

Och det var inget litet Paulus kom med utan något stort, omvälvande och provocerande! Men de tog det på allvar och mätte det mot den måttstock de visste var sann. Bibeln!

Gud talar till och genom den lyssnande församlingen och vi behöver församlingen för att höra Gud.

Och församlingen i sin tur behöver Bibeln för att höra Gud.

Som jag redan har sagt så är detta inte enda sättet Gud talar till oss utan bara några exempel. Jag har till exempel ofta upplevt att Gud talat till mig i min personliga bibelläsning eller genom vänner som förmedlat budskap.

Men det behöver alltid prövas på något sätt och de främsta sätten att pröva är med Bibeln och i gemenskap med andra kristna.

Jag hävdar till och med att om det är någon som inte tillåter någon prövning av sitt budskap av gemenskap och Bibel så är redan det ett tydligt tecken på att budskapet inte är från Gud. För Gud tillåter prövning, se bara på Mose och Abraham och hur de inte bara sade emot en lärare eller profet, utan hur de sade emot Gud själv!

Förutsättningslös prövning är alltså något som inte bara uppmuntras i Bibeln, utan till och med förutsätts. Det är också något som jag förutsätter att ni ska ägna er åt idag!

Vad är det som säger att jag inte suttit på min kammare och hittat på allt detta?
Vad är det som säger att jag inte är tokig helt enkelt?

Inget!

Därför är det er uppgift att pröva det som sägs härifrån predikstolen, inte bara idag, utan alla dagar. Och jag vill uppmana er att göra det dels i gemenskap och dels med Bibeln som rättesnöre.

Bön

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s