Nådens gåvor

2016-07-31 Strömmer

Idag är temat ”Nådens gåvor” och episteltexten är Romarbrevet 12:3-8
3I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte för höga tankar om er själva utan tänk som man bör tänka, med självbesinning, så att var och en rättar sig efter det mått av tro som Gud har tilldelat honom. 4Ty liksom vi har en enda kropp men många lemmar, alla med olika uppgifter, 5så utgör vi, fast många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra. 6Vi har olika gåvor allt efter den nåd vi har fått: profetisk gåva i förhållande till vår tro,7tjänandets gåva hos den som tjänar, undervisningens gåva hos den som undervisar, 8tröstens gåva hos den som tröstar och förmanar, gåvan att frikostigt dela med sig, att vara nitisk som ledare och att med glatt hjärta visa barmhärtighet.

När jag under veckan har gått och funderat, bett, vänt och vridit på texten och försökt få till en predikan så har jag bland annat ställt mig frågan ”Vad sticker ut i texten?”

Alltså, finns det något i texten som det går att dyka lite djupare i.
Och det gör det förstås, en hel del, men jag tänkte ta de tre första sakerna som kom för mig.
Först ”ha inte för höga tankar om er själva utan tänk som man bör tänka, med självbesinning”

Sedan det som kommer direkt efter: ”så att var och en rättar sig efter det mått av tro som Gud har tilldelat honom.”

Och så det tredje är uppräkningen av de olika gåvorna

Men vi börjar med det där att man inte ska ha för höga tankar om sig själv, utan tänka med självbesinning.

Det låter ju lite konstigt och nedslående. Lite Jantelag över det hela. Men när man stöter på något som låter konstigt i Bibeln så är det första man bör göra att ta ett steg tillbaks, att få lite perspektiv och se i vilket sammanhang det konstiga står. Ibland behöver man bara titta några verser innan för att få sammanhanget, och ibland kanske man måste backa mer.

Problemet med våra Biblar är att översättarna har satt in rubriker och delat in texten i stycken som inte fanns där från början. Om man bara flyttar styckesindelningen på ett lite annorlunda sätt så förändras betydelsen.

Om vi börjar dagens episteltext bara en vers tidigare så får vi ett annat sammanhang, och då låter det så här:
2Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt. 3I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte för höga tankar om er själva utan tänk som man bör tänka, med självbesinning

Helt plötsligt sätts vi in i perspektivet av vad som är Guds vilja och det är i det perspektivet vi inte ska förhäva oss! Då blir det lite mer begripligt!
Vi ska avgöra vad som är Guds vilja och inte förhäva oss själva. Inte sätta vår vilja före Guds helt enkelt.

Det tror jag är lättare att förstå även om vi nog ofta gör just det så kan vi förstå att vi inte borde göra det och därför kan vi jobba på det.

Sedan kommer vi till det där om att vi ska rätta oss efter det mått av tro Gud gett oss.
Det kanske inte är något konstigt i sig, tron är en gåva från Gud och sätts i samband med de övriga nådegåvorna som kommer strax efter.

Men det kan ju låta lite tungt. Lite jantelag över det också.
Har då fått ett visst mått tro, så håll dig till det…

Fast är det verkligen det som menas?

Jag tänker på Andra korintierbrevet 10:15 där det står: Jag saknar inte måttstock för min stolthet och tar inte åt mig äran av andras mödor. Men när er tro växer till hoppas jag vinna ännu större ära hos er enligt det mått som gäller för mig.

Det jag tänker särskilt på är att Paulus skriver ”när er tro växer till”
Tron är alltså en gåva som kan växa.

Vi har alla fått del av tron, och tron kan växa.

Därför tänker jag att dagens text inte kan betyda att vi fått ett visst mått tro och det måttet inte kan ändras, utan att det skulle kunna betyda att vi ska hålla oss till den tro vi just nu har. Det behöver inte betyda att vi alltid kommer ha samma mått tro.

Tittar man till exempel på hur Anden beskrivs i Apostlagärningarna så nämns det inte bara en gång hur lärjungarna fylls av Helig Ande, utan att det sker om och om igen och att de får mer och mer. På samma sätt tror jag det är med tron. Den kan växa och Gud vill hela tiden ge oss mer och mer.

Och liksom med Anden så tror jag det handlar om hur mycket vi vill ta emot. Gud tvingar sig inte på, utan samarbetar med oss. Han erbjuder, Ande och tro, men ger det när Han vet att vi kan ta emot.

Det för oss vidare till det tredje som var uppräkningen av Andes gåvor i det här avsnittet.

Jag har läst många listor och uppräkningar av Andens gåvor som utgår från Bibeln. Jag tror att det är nyttigt och bra och för egen del så vet jag att uppmuntras av att läsa hur mycket som Gud vill ge… Samtidigt så tror jag inte att någon uppräkning är komplett. Ingen av de listor vi sammanställer är komplett och jag tror det finns mer än de uppräkningar av gåvor som står i Bibeln.

Jag menar absolut att det som står i Bibeln stämmer, men allt som stämmer står inte i Bibeln.

Det skulle kunna vara som i Johannes 21:25 där det står Jesus gjorde också mycket annat, och om var sak skulle skildras för sig tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas.

Det samma skulle kunna sägas om Andens gåvor. Anden ger så mycket att om allt skulle skrivas tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas.

Det finns alltså en hel massa att ta reda på!

Så hur gör vi det om det inte står i Bibeln?

Jag har en teori som ni gärna får pröva och ifrågasätta, ja allt som sägs från predikstolen oavsett om det är jag eller någon annan som säger det ska prövas och ifrågasättas och det ifrågasättandet blir extra viktigt om någon säger att vi ska gå utanför Bibeln, så som jag säger idag.

För när man går utanför Bibeln, så blir Bibeln ÄNNU VIKTIGARE!

Jag råkar tro att Bibeln är tillräcklig, att Bibeln är Guds ord och att den är det viktigaste och mest riktiga vittnesbördet vi har om Fadern, Sonen och Anden. Som jag sagt så tror jag inte allt står där, men jag tror att allt som står där är rätt.

I förlängningen betyder det att OM vi ska våga oss utanför Bibeln så behöver allt vi finner prövas mot det vi redan vet är rätt och riktigt, alltså det vi finner i Bibeln.

Som protestant anklagas jag ofta för att blunda för och arbeta mot traditionen. Kyrkans tradition. Men inget kunde vara mer fel. DÄREMOT menar jag att det som avgör om en tradition kan anses som kristen eller inte, det är BIBELN och inget annat.

Därför blir Bibeln viktigare när vi söker utanför den.

Och i det här fallet, när jag hävdar att det finns andegåvor som inte står uppräknade i Bibeln, så behöver vi veta vad Bibeln säger om andegåvor så att vi kan identifiera dem!

Därför vill jag ge en liten checklista. Vad säger Bibeln kännetecknar Anden och därmed också bör känneteckna en gåva som är från Anden, en Andegåva?

Vi börjar i Första Koriniterbrevet.
Först kapitel 12 där det står: Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta.
Och sedan kapitel 14 där det står: när ni samlas har var och en något att bidra med: sång, undervisning, uppenbarelse, tungotal eller uttolkning. Men allt skall syfta till att bygga upp.

Vad kan man säga om det?
Om det är en andegåva så ska det alltså dels vara till nytta och dels bygga upp!

Om det inte bygger upp människor, församling och kyrka, ja då kan man med fog ifrågasätta om det verkligen är en andegåva! Kom ihåg att det inte alltid är roligt att vara till nytta eller byggas upp… Det kan innebära tillrättavisning eller uppmaningar som vi inte tycker om, men det kan faktiskt vara till nytta eller bygga upp trots det!

Ytterligare en sak vi kan använda för att pröva om det som sker en andegåva Finner i i apostlagärningarna 1:8 Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.
Och sedan Johannesevangeliet 15:26 När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.

Det handlar alltså om att den Helige Ande vittnar om Jesus!

Är det en andegåva så vittnar den om Jesus! Så enkelt är det…

Det finns mer saker, så klart, men två enkla punkter är alltså:
Är det till nytta och bygger upp?
Vittnar gåvan om Jesus? Är det Jesus som lyfts fram av gåvan?

De två punkterna är inte heller de allt, men det är något att utgå ifrån!

Så till sist vill jag skicka med något praktiskt.

Andegåvorna är för oss alla. Om inte annat så vet vi att tro är en gåva och tro är för alla, så vi kan vila i det. Så hur kommer vi fram till vilka gåvor just vi fått? Vilka gåvor har du och jag?

Kanske har ni läst en del gåvoupptäckartest? Jag har det och jag har gjort många olika och de har hjälpt mig på olika sätt. De har bekräftat det jag anat och jag har uppmuntrats att utvecklas i mina gåvor så att jag kan ta emot mer från Gud. Så alla de olika testerna som finns tror jag har en del att tillföra.

MEN det finns ett test som är bättre än alla andra!

Oftast, jag törs inte säga alltid men borde kanske göra det. Oftast när det i Bibeln talas om andens gåvor så gör det det i samband med att det talas om församlingen på olika sätt…

Har ni lagt märke till det?

Och att gåvorna oftast nämns i samband med församlingen tror jag har en viss betydelse.
För som kristen är man aldrig ensam utan i gemenskap, och det är i gemenskap med andra som gåvorna kan vara till nytta och peka på Jesus!

Därför tror jag att gemenskapen är exakt rätt ställe att både upptäcka och utveckla sina andegåvor!

Den praktiska tillämpningen, mitt förslag, är därför att du pratar med dina med-medlemmar i församlingen, dina med-kristna i sammanhanget du tillhör, och låter dina syskon i Kristus leda dig fram till att finna dina gåvor!

Jesu Kropp, församlingen, är på samma gång platsen som hjälper dig finna, använda och utveckla dina gåvor!

Gud längtar efter att få ge dig av dem!
Öppna ditt hjärta och ta emot!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s