Feminism Del 6

Feminism i Bibeln?
Kan man vara kristen och feminist? Vad säger Bibeln om feminism? Är inte kristendomen kvinnofientlig? Hur är det med verserna om att kvinnan ska tiga i församlingen?

I kyrkan finns det många frågor runt feminism. Det finns många förutfattade meningar som kan rättas till, men det finns också sådant som delar av feminismen idag kan lära sig ur Bibeln.

Det som brukar kallas Jesu ”programförklaring” är Lukas 4:16-21
Där står det:
16Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, 17och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: 18Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet 19och förkunna ett nådens år från Herren. 20Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. 21Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.”

Utifrån dessa verser kan man sedan dra vissa slutsatser.
OM det är så att vi lever i ett patriarkat, så har Jesus kommit för att ge de förtryckta frihet.
Egentligen räcker diskussionen där.
Om det är så att det finns ett patriarkat, om det finns en ojämlikhet där en grupp förtrycker en annan, så förkunnar evangeliet befrielse i den situationen. Det spelar ingen roll vilken situation det sedan råkar vara.

Frågan är alltså egentligen inte huruvida en kristen kan vara feminist eller inte, utan frågan går tillbaks till grunden. Finns det ojämlikhet och förtryck?

Om man inte anser att det gör det, så är hela frågan om feminism irrelevant helt enkelt.

Just nu utgår vi i vilket fall som helst ifrån att det finns ett patriarkat i världen och ser då att detta gå på tvärs med Jesu programförklaring. Det går också på tvärs med andra verser i Bibeln, för att inte tala om hur Jesus själv agerade.

Det tydligaste stället kanske är galaterbrevet 3:26-29 26Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. 27Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. 28Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 29Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet.

Dessa verser är anmärkningsvärda på flera sätt. Dels så är vi alla, både män och kvinnor, ”söner”. I vår tid låter det konstigt, men för Paulus betyder det att han ”uppvärderar” kvinnan till att juridiskt bli arvtagare. Det var nara söner som ärvde nämligen. Vi är alla söner och bröder helt enkelt, vilket löser en del problem när Paulus adresserar breven till ”bröderna”. Att hävda något sådant i det extremt patriarkala samhälle som rådde då var revolutionerande.
Man skulle kunna tycka att han istället kunde infört något könsneutralt eller hittat en annan lösning, men så var det alltså inte.
I Kristus är vi alltså lika mycket värda, könsmaktsordningen är bruten och den lika arvsrätt som vi inte fick i Sverige för 1845 fick vi alltså redan då!
Verserna är provocerade av andra anledningar också, inte minst för vers 29.

Tittar man sedan på Jesu liv så var också Han radikal.
Han lät sig försörjas av kvinnor, Han talade med och umgicks med kvinnor. När Marta och Maria hade sin dispyt och Marta hävdade den klassiskt kvinnliga sysslan i köket, så menade Jesus att hon hade rätt till en lärjunges plats och så vidare och så vidare. Detta är inte bara fina sedelärande historier, även om det är det också, det är radikala samhällsomstörtande historier.

Utifrån detta är det alltså inte några problem att hävda mäns och kvinnors jämlikhet.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Feminism Del 6

  1. Ping: Feminism, sammanfattning | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s