Feminism Del 1

Den här veckan börjar jag en liten serie om feminism.
Förmodligen har jag fel i mycket av den feministiska teorin och förmodligen går jag för långt i andra avseenden, se se det mer som halvfärdiga funderingar och min ståndpunkt för tillfället än något hugger i sten. Har du andra åsikter och känner att jag behöver ändra på mina, så är jag öppen för diskussion och argumentation.

Den uppmärksamme märker säkert att en del texter är kopierade från andra ställen.

Jag vill redan från början erkänna ett tillkortakommande. En mer känslig och nyanserad person skulle i sin analys ta med också andra sätt att förhålla sig till kön än det binära, man och kvinna. Kanske finns det utrymme för detta i en fördjupning, men jag väljer medvetet att inte ta med det just nu. Det ska inte tolkas som att jag förnekar problematiken.

Inledning:
Om någon frågar mig om jag är feminist så är mitt svar: Det får du avgöra!
Vad menar jag med det? Jo att det finns så många definitioner att ordet kan betyda vad som helst! Det är först när du berättar vad du menar med ”feminist” som jag kan säga om jag är det eller inte!

Feminism kan förstås på många olika sätt, men jag menar att det finns ett antal olika faktorer som alla ingår i en feministisk teori. Säkert finns det mer, men låt oss börja med detta.

Problembeskrivning
Bekräftelse eller förnekande av problemet
Lösning

Problembeskrivning
Detta är grunden, det som det hela utgår ifrån.
Med problemformulering menas att det finns ett problem relaterat till kön.
Hur problemet formuleras är olika, men det finns en del begrepp som är centrala och som jag vill gå igenom.
Patriarkat
Genus och kön
Könsmaktsordning

Patriarkat betyder ”fadersvälde” och kommer av grekiskans πατριάρχης (patriarkhēs). Definitionsmässigt är det ett samhällssystem där män har den primära makten och de flesta ledande positioner inom politiska-, ekonomiska-, religiösa-, sociala-, eller finansiella institutioner domineras av män. Inom familjen är det i regel fadern eller en fadersfigur som har auktoritet över kvinnor och barn. De flesta patriarkala samhällen är även patrilinjära d.v.s. att egendomar och titlar ärvs från fader till son enbart på den manliga sidan och exempel på detta är den Svenska traditionen med agnatisk arvsrätt där enbart den äldsta sonen ärver föräldragården.

Det råder idag konsensus bland antropologer att samtliga samhällen, både de ca 1 200 som besökts av antropologer och de över 5 000 vi har data över historiskt, har varit, utan undantag, patriarkala enligt definitionen ovan.
Orsaken till att det ibland uppstår missförstånd kring detta är en hopblandning mellan matriarkat, som aldrig funnits, och matrilinjär, d.v.s. att titlar och egendomar ärvs på moderns sida, som har förekommit i flera primitiva samhällen världen över.

Könsbaserad uppdelning av arbetsmarknaden och förhindrande av kvinnlig politisk makt reglerades i lagar i västvärlden fram till början av 1900-talet. Idag har diskriminerande lagar avskaffats, men fortfarande anses en rad normer och sociala mekanismer bevara strukturerna inom feministisk teori. Exakt vad patriarkatet innebär idag skiljer sig åt mellan olika tankeskolor. Viktiga faktorer för bevarandet av patriarkala strukturer är religiös och politisk konservatism, ofta med hänvisning till omsorg om barnens uppväxt.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Feminism Del 1

  1. Ping: Feminism, sammanfattning | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s