Alltid redo?

Scoutgudstjänst i Millesvik

Vad är scouternas valspråk?
Om jag säger: ”Scouter, var redo!”
Vad säger ni då?

”Alltid redo!”

Alltid redo!
Det är något att sträva efter!

Bibeln uppmanar oss att vara ”alltid redo” i många olika bemärkelser, men det jag tänker mest på inför idag är det Petrus skriver i Första Petrusbrevet 3:15 Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.

Var alltid beredda!
Var redo!
Var redo att berätta om ert hopp skriver han till de kristna, så det tänkte jag göra idag!

Under de år jag varit här i församlingen har jag pratat en del om vad jag kallar för ”hissamtal”. Det jag menar med det är att på samma tid som det tar för en hiss att åka två våningar, ska jag kunna berätta om det jag tror på.

Det finns en hel del undersökningar som visar att man faktiskt inte har så lång tid på sig att fånga någons intresse när man ska berätta om något. Det är liksom inte alla som kan stå i en predikstol och prata och förvänta sig att folk ska sitta kvar…

Så, om jag ska vara redo och berätta om mitt hopp, det särskilda hopp som jag har som kristen, vad säger jag då?

Jo, jag säger: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.”

Ni kanske känner igen det? Det är det som brukar kallas lilla Bibeln och är hämtat från Johannesevangeliet 3:16

När man sen fått ur sig de där första orden, den där inledningen, så kan det kanske finnas en möjlighet att få fortsätta förklara…

Var och en som tror på honom ska inte gå under utan ha evigt liv, DET är hopp!

Hoppet som vi som kristna ska vara beredda att berätta om är det eviga livet, att det finns möjlighet till evigt liv för alla som vill ha det. Det är det jag vill berätta om för er idag.

Baksidan är i och för sig att det går att välja att inte ta emot och att därmed gå förlorad, men jag tror ändå att det viktiga i budskapet är att det finns evigt liv att få. Det är det jag vill lägga ut och förklara nu när jag har möjligheten.

Vad menas med det där med eviga livet som är ett sånt hopp då?

Det kan faktiskt vara lite viktigt att fundera över och förklara. Det är nämligen inte självklart att det alltid är något positivt. Om man talar med en hindu eller buddhist till exempel så är målet inte ett evigt liv, tvärt om. Det högsta målet är ett totalt utslocknande och livet ses som ett straff, som något ont. Att få evigt liv är inget positivt för den som ser livet som ett lidande.

Nu behöver man inte vara östasiatisk hindu eller buddhist för att uppleva livet som ett lidande. Också bland oss här i Sverige finns det de vars liv är ett lidande. Vi råkar ut för ondska, lidande och död på olika sätt och det är inget vi vill ska vara för evigt.

Så att bara säga att det eviga livet är vårt hopp som kristna är ett evigt liv blir lite fel om vi inte också talar om vad ett evigt liv tillsammans med Jesus innebär. För det är det som är själva poängen. Det eviga livet är inte ett liv som vilket som helst, utan ett liv med Jesus och DET är en helt annan sak än ett liv utan Honom!

Evigheten är ju inget som börjar en gång så småningom, utan evigheten har redan börjat och det är nu och inte sen vi kan välja om vi vill ha del av det eviga livet!

Vad innebär då ett liv med Jesus?

Det finns gott om exempel som jag skulle kunna berätta om, men kanske är det lättast att berätta om mig själv. För mig har livet med Jesus inneburit ett helt nytt liv. Jag har fått hjälp och frid som var helt nödvändigt för mig att få för att rädda mitt liv från katastrof. Jag har fått hjälp, tröst, styrka, helande och mycket mycket mer. Och ändå är det bara början!

Jesus lovar oss alla så mycket mer! Bibeln innehåller närmare 3500 löften från Gud och jag tänkte dela med mig av några av dem. Jag vill börja med andens frukter i Galaterbrevet 5:22-23 ”andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.”

I Matteus 11:28-30 säger Jesus ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”

I Jeremia 29:11 få vi hälsningen från Gud: ”Jag vet vilka planer jag har för er, säger Herren. Det är goda planer och inte onda, för jag vill ge er en framtid och ett hopp.”

I Hebreerbrevet 13:5 står det: ”Gud själv har sagt: Jag skall aldrig svika dig, aldrig överge dig”

Och i Johannes 14:27 säger Jesus: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”

Detta och mycket mycket mer erbjuder Jesus tillsammans med det eviga livet.
En fullständigt ny skapelse.
Komplett tröst och upprättelse.

Inte alltid ögonblickligt, men ALLTID fullkomligt…

Det är det hopp jag har
Det är det hopp jag är beredd att berätta om

Och det är det hopp som erbjuds också till dig!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s