Varför kristen? Varför Jesus?

Varför blir man kristen egentligen?
Varför söka Jesus över huvud taget?

Vi är alla på ett eller annat sätt sökare, men vi har tagit oss olika långt på vägen, och vad vi söker och hur vi söker skiljer sig åt. Vad som är fokus i vårt sökande skiljer sig också ganska mycket åt.

Jag tycker mig se tre olika steg i sökandet.
Första steget är desperation: Jag behöver något, det fattas något, vad som helst
Andra steget är att jag anar något: Jag ser eller anar Guds kraft och vill ha den
Tredje steget är att jag förstår att det inte handlar om mig, utan om relation och jag söker Jesu person för Hans skull

Fokus i första steget är jag
Fokus i andra steget är jag
Fokus i tredje steget är Jesus

Redan från början vill jag vara tydlig med att det inte finns några fel orsaker till att närma sig Jesus. Jag återkommer till det, men vill ändå vara tydlig. Det som är viktigt är inte HUR man tar sig till Jesus utan ATT man tar sig till Jesus och att man inte upphör att försöka ta sig närmare och närmare.

Första steget: Desperation
Vi ser flera exempel på det i evengelierna.
Kvinnan med blödningarna i Matteus 9, Markus 5 och Lukas 8
Officeren i Matteus 8
De riskerar mycket för att få något, vad som helst.
Kvinnan bryter mot lagen när hon oren ger sig in i staden och rör vid människor när hon tränger sig fram. Officeren ödmjukar sig inför de han är satt att ockupera och förtrycka. De riskerar mycket helt enkelt och de gör det för att de inte ser någon annan utväg.

Det är kanske lite talande att det är de som är ”utanför” som vi finner här. Sällan de ordentliga och de som på något sätt redan har andra alternativ.

I gruppen som börjar på detta steget finner vi helt enkelt de som griper efter halmstrån.
Den som beskriver Jesus som livräddare och som bokstavligen tackar för sitt liv finns här.

Andra steget: Att ana något.
När man sett eller börjat ana och förstå vem Jesus är och vad Han kan göra så vill man ha mer av det. Om första steget är ”smaka och se att Gud är god” så är andra steget att det smakar gott och jag vill ha mer.
De exempel vi har i evangelierna är de som är närmare Jesus. Till exempel lärjungarna som vill ha hedersplatserna i Matteus 20 och Markus 10 eller Nikodemus som inser vad som är i görningen och vill vara på rätt sida. Vi läser om det i Johannes 3 och han säger ”Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.” Nikodemus ser och förstår, och vill ha mer.

De som det berättas om är inte desperata utan har det gott, men vill ha mer.

I gruppen som börjar eller befinner sig på detta steget finner vi de som redan är kristna, som redan går i kyrkan, som redan har sitt på det torra och som bara kan motivera sig genom att få mer av något bra för att det ska vara värt det.

Resonemanget för den som är här är att Jesus ger en guldkant på en tillvaro som är rätt okej trots allt. Att höra till Jesus ger en extra trygghet, ett lugn i stress eller andegåvor som kan användas.

Tredje steget: Relation.
När man så börjar se lite närmare på den kraft som finns i de första två stegen så blir man av olika orsaker nyfiken på vad som ligger bakom. Om det är desperation eller makt som ligger bakom att man söker vidare spelar inte så stor roll, men när man söker sig vidare så finner man bakom allt det yttre, bakom makt och kraft, en kärleksfull Gud.
Man finner den Gud som ÄR kärlek och drabbas av Honom.

När man kommit dit så inser man också att det är så mycket mer värt än allt det andra. Desperationen och makttörsten blir inte längre drivkraften utan bara det att få vara nära, att allt mer få lära känna och leva med Jesus, för att Jesus är just Jesus och inte något annat. Det är då fokus flyttas från mig, vad jag kan få, och till Jesus själv.

I bibeln har vi exempel i
Maria som sitter vi fötterna i Lukas 10,
Paulus som i Filipperbrevet 4:
12Jag kan leva fattigt och jag kan leva i överflöd. Jag har verkligen erfarenhet av allt: att vara mätt och att hungra, att leva i överflöd och att lida brist. 13Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.

Han säger också detta i verserna 18-20: 18Jag har fått vad jag skall ha och mer än det. Jag har fullt upp av allt nu när jag genom Epafroditos har fått det som ni skickade mig – en rökelsedoft, ett offer som Gud tar emot med välbehag. 19Min Gud skall med sin härliga rikedom i Kristus Jesus fylla alla era behov. 20Härligheten tillhör vår Gud och fader i evigheters evighet, amen.

Resonemanget för den som befinner sig här handlar om efterföljelse. Att praktiskt leva ut det Jesus säger, inte för att få något utan för att det är Jesus som vill det. Kan ses som barnsligt och naivt av den som fortfarande vill se nyttan för den egna personen.

Paulus har BÅDE i rikedom och i fattigdom fått vad han ska ha! Inte så att han var fattig, men blev rik och därför att han fått, utan för att han redan när han var fattig hade det han behövde! Det de skickade var inte rikedom, utan en rökelsedoft, böner, och det är rikedomen I KRISTUS, i relationen, som fyller ALLA behov!

De här tre stegen tror jag det går att se hos oss som följer Jesus. Vi befinner oss alla på olika steg i våra liv och vi är alla på väg åt de ena eller andra hållet. Det tror jag är bra och viktigt. Viktigast tror jag ändå inte det är var man befinner sig utan vartåt man är på väg.

Det är verkligen inte statiskt. Kanske är det så att man kan befinna sig på olika steg i olika områden av sitt liv också?

Och som sagt, det viktiga är inte var man är eller varför man kommer till Jesus. Det viktiga är att man tar sig till Honom och att man fortsätter ta sig närmare. Om du är på steg ett, så gör det för att det finns räddning där. Om du är på steg två, så gör det för att det finns mer att få. Om du är på steg tre, så gör det för att det är Jesus och ingen annan!

Huvudsaken är att du kommer till Honom!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s