Varför sa inte Jesus till soldaterna att säga upp sig?

Ett argument som ofta hörs för att det skulle vara oproblematiskt för en kristen att vara soldat, ja till och med att det skulle kunna vara en kristen kallelse att vara soldat är två passager i nya testamentet.

Den första är Johannes döparens samtal med soldaterna i Lukas 3:14
Även soldater frågade honom: ”Och vi, vad ska vi göra?” Han svarade dem: ”Pressa inte pengar från någon med våld eller lögn, utan nöj er med er lön!”

Och det andra är när Jesus botar officerens barn i Lukas 7:1-10 och Matteus 8:5-13
När Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer fram och bad honom: ”Herre, min tjänare ligger förlamad där hemma i svåra plågor.” Jesus sade till honom: ”Jag kommer och botar honom.” Officeren svarade: ”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak. Men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk. Jag är själv en man som står under befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det.”
När Jesus hörde detta, blev han förundrad och sade till dem som följde honom: ”Jag säger er sanningen: Inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro. Och jag säger er: Många ska komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets barn ska kastas ut i mörkret utanför. Där ska man gråta och gnissla tänder.”
Till officeren sade Jesus: ”Gå. Så som du trott ska det ske för dig.” Och i samma stund blev hans tjänare frisk.

Argumentet, menar man, är att om det hade varit fel av dem att vara soldater så skulle Jesus och Johannes sagt att de skulle sluta med det. Eftersom Jesus inte uttryckligen sa till dem att det var fel, så blir det per automatik rätt eller åtminstone inte dåligt.

Argumentet menar jag är problematiskt om man inte tillämpar det på samma sätt på annat som Jesus inte säger.
I Johannes 4:1 och framåt säger han inte till den samariska kvinnan att skilsmässa är fel. Betyder det att Han tycker skilsmässa är OK?
I till exempel Lukas 5 och Lukas 15 umgås han med skatteindrivare och prostituerade utan att det berättas att han tillrättavisar dem. Betyder det att Han ser det som acceptabla och bra yrken för kristna?

Nej, ett argument utifrån var som inte sägs, Argumentum e silentio (argument till tystnaden), räknas allmänt till argumentationsfelen och bör göra det i det här fallet också, i synnerhet om man ser det i ljuset av Jesu övriga undervisning angående våld.

För den som inte är övertygad så vill jag påpeka att man med samma argumentation kan säga Jesus tycker det är bra om Israel är ockuperat av fiender och det judiska folket förtryckt och underkuvat. De soldater det handlar om tillhör nämligen ockupationsmakten och om inte Jesus uttryckligen säger att det de gör är fel, så måste han ju godkänna det oreserverat. Eller?

Greg Boyd skriver om detta här: Why Didn’t Jesus Denounce Military Service?

Annonser
Det här inlägget postades i Lästips, Lennart, Politik, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s