Saligprisningarna i bergspredikan

Dagens text är en del av de mest kapitlen centrala i nya testamentet, en av de mest omdiskuterade och debatterade. Texten är avsnittet om saligprisningarna i Bergspredikan. Matteus 5:1-12

1 När Jesus såg folkskarorna gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. 2 Då började han tala och undervisa dem:
3 ”Saliga är de som är fattiga i anden,
för dem tillhör himmelriket.
4 Saliga är de som sörjer,
för de ska bli tröstade.
5 Saliga är de ödmjuka,
för de ska ärva jorden.
6 Saliga är de som hungrar
och törstar efter rättfärdighet,
för de ska bli mättade.
7 Saliga är de barmhärtiga,
för de ska få barmhärtighet.
8 Saliga är de renhjärtade,
för de ska se Gud.
9 Saliga är de som skapar frid,
för de ska kallas Guds barn.
10 Saliga är de som blir förföljda
för rättfärdighetens skull,
för dem tillhör himmelriket.
11 Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull. 12 Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.

Vad är det som är så omdiskuterat?
Jo, Bergspredikan innehåller en hel del undervisning om hur man ska uppföra sig. Jesus undervisar oss på ett tydligt sätt, det är alla överens om. Det tragiska är att många inte är överens om vad som är så tydligt…

Några exempel på undervisning från bergspredikan från Matteus femte kapitel är följande:

I verserna 17 till 18 står det:
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18 Jag säger er sanningen: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.

I verserna 21-22 står det:
21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte mörda, och Den som mördar är skyldig inför domstolen. 22 Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

Och i verserna 38 till 39 står det:
38 Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand.39 Jag säger er: Stå inte emot den som är ond. Om någon slår dig på högra kinden, vänd då också andra kinden mot honom.

Det kan tyckas rättframt och tydligt, jag tycker det, men det är lite obehagligt om det är sant och därför försöker många förklara det med att det inte gäller för de kristna, utan det gäller för samhället, utom de delar som handlar om att vända andra kinden till, för de gäller på individnivå, fast bara ibland och inte på riktigt.

Själv tror jag inte att Jesus sa det Han sa utan att mena det, och kapitlet handlar om att Han undervisar sina lärjungar, vilket idag motsvarar de kristna både som kollektiv och individer. Det Han säger är inte alltid enkelt och kan ibland vara obehagligt för mig eftersom jag inte gör det jag borde.

Så vad har det med saligprisningarna, dagens text?
Jo, den är en del av den där ”uppförandekoden” som Bergspredikan är, oavsett hur man tolkar den. Så hur ska man tolka den?

En del tolkar den som att det är mål som ska uppfyllas för att få vissa belöningar, andra menar att det är tröst till de som råkat illa ut. Kanske är det så, kanske inte. Kanske är det både och.

Det skulle också kunna vara en beskrivning av hur det ser ut att följa Jesus.

Att följa Jesus, kanske på det sätt som Bergspredikan beskriver, gör att man kan beskrivas som fattig i anden, sörjande, ödmjuk, hungrig efter rättfärdighet, barmhärtig, renhjärtad. Det handlar om att skapa frid och fred och det får till konsekvens att man blir förföljd och hånad.

Det skulle kunna ses som en beskrivning av en lärjunge till Jesus och en uppmaning till Hans lärjungar: Gläd er och jubla.

För den som inte vet vilken skatt det är att följa Jesus, vilken oerhörd belöning och vilken livsförvandlande upplevelse det är kanske tycker att det verkar vara negativt med den beskrivning som Jesus ger.

Hur kul låter det att vara sörjande, oavsett om det ör en uppmaning eller en beskrivning? Inte särskilt! Det verkar inte vara något att sträva efter, och om det är en beskrivning av hur det ser ut att följa Jesus, så verkar det inte särskilt tilltalande.

Samtidigt så säger Jesus att vi ska glädja oss och jubla!

Och så upp och ner är Guds Rike!

Det som är en vinst för världen är en förlust i Guds Rike och det som är en förlust i världen är en vinst i Guds Rike. Paulus beskriver det så här i Filipperbrevet 3:4-8

4 Fast nog hade också jag kunnat förlita mig på det yttre. För om någon tycker att han kan förlita sig på det yttre, så kan jag det ännu mer: 5 omskuren på åttonde dagen, är av Israels folk och Benjamins stam, en hebré född av hebréer, i fråga om lagen en farisé, 6 i iver en förföljare av församlingen, i rättfärdighet genom lagen en oklanderlig man.
7 Men allt det som förr var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. 8 Ja, jag räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som skräp, för att vinna Kristus

Allt det som ”vanligt folk” runt om Paulus tyckte var en stor vinst ser han som en ren förlust, ja rent skräp, jämfört med hur det är att följa Jesus! Han hade, i världens ögon, ALLT och nu är han förföljd, misshandlad, avskydd och fattig, och ÄNDÅ har han MER rikedom nu än förut!

Att vara sörjande, fattig, förföljd och så vidare, så som dagens text talar om, är inte i sig själv något att sträva efter, det kan jag hålla med om, och det skulle nog Paulus också hålla med om, men när allt det är en konsekvens av att man följer Jesus, så har man redan fått något som är så mycket bättre att inget av det är negativt i jämförelse!

Det som Jesus ger är så stort, så fantastiskt, så underbart, att allt som finns här i världen av gott och ont bleknar och blir ”skräp” i jämförelse.

Att vara förföljd, hatad och så vidare låter som ett dyrt pris att betala, men dyrt är det bara om det inte är värt det!

Om du ska köpa något och priset är 100.000 är det dyrt eller inte?
Är 100.000 dyrt eller inte?

Det är omöjligt att säga, för det beror på vad det är man ska köpa!

Är det en mobiltelefon är det dyrt.
Är det en nybyggd villa är det inte så dyrt.
Är det 200 ha skog är det billigt.

Allt det som Jesus beskriver i saligprisningarna, att vara fattig i anden, sörjande, ödmjuk, hungrig efter rättfärdighet, barmhärtig, renhjärtad kan låta som lite väl mycket, lite dyrt, men ÄNDÅ är det värt det, jag till och med något att glädja sig över och jubla. Och samtidigt så tror jag inte att det handlar om att det är ett pris att ”betala” för att få något, utan det är snarare en beskrivning av hur det ser ut när man redan fått!

Det handlar alltså inte om att betala för att få, det handlar om att OM DU VERKLIGEN TAGIT EMOT så ser det ut på ett visst sätt. Och i den utsträckning man strävar efter att inte ge upp något av den här världen, i samma utsträckning gör man det omöjligt att ta emot det som erbjuds.

Den nåd och kärlek man får från Jesus övergår allt förstånd och allt bleknar i jämförelse!

Det är inget att betala, utan ett erbjudande om att få något som är så otroligt fantastiskt att inget annat spelar någon roll! Och det finns hela tiden mer att få!

Ingen jag vet om lyckas ta emot allt som Gud erbjuder, så mycket erbjuder Han, men vi kan alltid ta emot mer! Så det är min uppmaning idag, att ta emot mer. Och det kan du alltid göra, oavsett om du taget emot mycket, eller inget alls. Du kan alltid ta emot mer, det finns alltid mer av Guds kärlek och nåd att få!

Därför avslutar vi med en gemensam bön:

Du som ville mitt liv
Och har skapat mig efter din vilja
Allt i mig känner du och omsluter med ömhet
Det svaga likaväl som det straka
Det sjuka likaväl som det friska
Därför överlämnar jag mig åt dig
Utan fruktan och förbehåll
Fyll mig med ditt goda
Så att jag blir till välsignelse
Jag prisar din vishet, du som tar till dig det skadade
Och lägger din skatt i bräckliga lerkärl
Amen

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s