Evangeliet i 1, 3 och 30 ord

Evangeliet.

Jag ska ge exempel på hur man kan sammanfatta evangeliet i ett ord, tre ord och 30 ord. Det enklaste är att göra det med ett ord.

JESUS

Det är Jesus som är hela vitsen, kärnan och centrum för evangeliet. Utan Jesus inget evangelium. Det går att ta bort allt från berättelsen om evangeliet UTOM Jesus. Det är det ENDA som vi inte kan ta bort! Vi kan vara snälla, trevliga och ha god gemenskap. Vi kan visa vänskap och generositet och vara allmänt fina människor, men utan Jesus är det inte evangelium.

Men är det allt?
Både ja och nej.
Jesus är ALLT. Det är sant, men direkt kommer det, eller borde komma, frågor om vad som menas. Vilken Jesus och så vidare. Varför och hur är andra frågor. Och då kommer vi till evangeliet i tre ord.

Jesus är Herre!

Det är den första trosbekännelsen brukar man säga. Vi finner den i Romarbrevet 10:9, i Första korinterbrevet 12:3, Andra korintierbrevet 4:5 och filipperbrevet 2:11

Den är enkel, härligt enkel.
Samtidigt så får den stora konsekvenser och är större än vi kan föreställa oss.
I Romarbrevet 10:9 står det: Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.

Om du med din mun bekänner att Jesus är Herre…

Det låter enkelt, visst gör det, men vad innebär det?

Dels är det en bekännelse att Jesus är GUD. Så enkelt och så stort är det.

Men det har också en praktisk betydelse. Vad innebär det att bekänna att någon är ens herre? Jo, det innebär att lämna över bestämmanderätten över sitt eget liv till någon annan. Någon annan är Herre, inte jag! Det är en enkel bekännelse, men med stora konsekvenser för våra liv.

Plötsligt blir det inte bara viktigt att se att Jesus funnits, att Han föddes och att Han dog och uppstod, för är Han Herre så behöver vi veta vad Han önskar av oss! Är Han Herre så behöver vi få veta vem Han var och ÄR, vem vill inte lära känna den som är Herre i sitt liv? Vem vill lämna över sitt liv till en främling liksom? Inte jag!

Men Jesus visar sig och erbjuder oss att lära känna Honom! Dels genom sin kropp, genom Hans församling, men också genom Bibeln, Guds ord. Församlingen visar kärlek och gemenskap med Jesus, men behöver alltid jämföras och bekräftas av Bibeln.

Bruxy Carvey säger: We are not “People of the Book” but people of the Person, yet precisely because we are Jesus people, we cherish, study, meditate upon, pray through, and discuss the Book together as the Body of Christ, to hear what the Spirit of Jesus is saying to us today.

Vi är inte “bokens folk” vi är ”personens folk”. Men just för att vi är ett folk som här till personen Jesus så vördar vi, studerar, mediterar, ber och diskuterar vi ”boken” tillsammans med de andra delarna av Kristi Kropp för att höra vad Jesu ande har att säga oss idag.

Det är dels en liten pik åt Islam som kallar Judar, kristna och muslimer för ”bokens folk”. Vi är inte ett folk som hör till en bok, utan till en person, personen Jesus. Det är också en pik åt den som enbart ägnar sig åt bibelstudier på ett teoretiskt plan, för det handlar inte om boken, det handlar om relationen.

Genom Bibeln, utlagd i gemenskap med andra kristna, så kan vi sammanfatta evangeliet i 30 ord:
Evangeliet är de goda nyheterna om Guds Rike
Gud har kommit till oss i Jesus för att
VISA sin kärlek
FRÄLSA från synd
SPRIDA sin fred
GÖRA SLUT PÅ religionen

Detta ser vi i Jesu liv, död, uppståndelse och återkomst och kan få uppleva och se i församlingen och i Bibeln. Det är det som vi ser, minns och upplever i jul!

Detta är verkligen goda nyheter på alla sätt och vis, och det är därför vi firar jul, som vi väntar på nu i advent, och det är därför vi lovsjunger och hyllar den som ger oss de här goda nyheterna!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s