Advent

Idag är det första advent och dagens evangelietext är Johannesevangeliet 81:36-37 där det står: 36Jesus svarade: »Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.« 37Pilatus frågade: »Du är alltså kung?« Jesus svarade: »Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.«

För mig har en här texten kommit att betyda väldigt mycket i hur jag ser på Jesus och Hans rike. Jesus ÄR kung, det är sant. Men samtidigt är det sant att Han är kung för ett rike som inte är likt NÅGOT annat vi sett eller kan föreställa oss. Ett rike som är så helt annorlunda från de riken vi kan se här i världen, NÅGONSTANS här i världen, att det ses som dårskap!

Detta är något som berört mig i mitt innersta, som vänt upp och ner på HELA min värld och som samtidigt lett mig in på en väg som gett och ger mig mer än jag någonsin kunnat föreställa mig. Det är det rike jag vill dela med mig av och förklara för var och en som vill lyssna!

Det är det rike vi påminns om nu i advent och i jul.

Idag tänker jag göra något som är lite ovanligt för mig. Jag tänker predika utifrån en av dagens texter. Texten jag tänker mig är Uppenbarelseboken 3:20-22 och där säger Jesus så här: ”Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig. 21Den som segrar skall jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag har segrat och sitter hos min fader på hans tron. 22Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!”

Detta är en del av det jag sa tidigare om Guds Rike, det är en inbjudan att vara del av detta fantastiska! Det är det riket, det erbjudandet som vi ytterst väntar på i advent och jul, för även om det ser ut som ett litet försvarslöst barn i en krubba, så är det något annat som händer på ett andligt plan.

I 1 joh 5:45 står det: för allt som är fött av Gud besegrar världen. Och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 5 Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son?

Att Jesus föds in i vår värld ör en krigsförklaring mot ondskan här i världen, det är inte bara en krigsförklaring, utan till och med en ”segerförklaring”. I och med Jesus är segern vunnen!

Ondskan finns kvar i världen, det ör sant, men kriget är vunnet. När Jesus kommer in i världen den första julen är det som dagen D, D-day, landstigningen i Normandie, eller slaget i Stalingrad under andra världskriget. Det var segrarna, striderna som avgjorde andra världskriget. Där och då förlorade Tyskland kriget. Men alla soldaterna visste det inte, inte alla ledare förstod det, och inte heller slutade alla strider trots att kriget var förlorat.

I den tiden lever vi nu. Jesus har segrat, men ondskan skördar fortfarande offer. Striden pågår fortfarande.

Det blir tydligt bara vi sätter på nyheterna! Ondskan finns i vår värld, men kommer inte att vinna! Det är min tro och min fasta övertygelse! Det är en glädje och en tröst också när det ser som mörkast ut. Bibeln beskriver allt detta som ska komma att hända, att det ska bli en tid av lidande, men den tiden innebär också att tiden då Jesus ska komma tillbaks ännu en gång för att göra helt slut på ondskan.

Den 6 juni 1944 landsteg de allierade trupperna i Normandie, men segerdagen var inte förrän 8 maj 1945. Just nu befinner vi oss i mellantiden och väntar på att Jesus ska komma tillbaks och vi får fira segerdagen!

En liknelse med krig kan hjälpa oss förstå varför det ser ut som det gör även om Jesus redan vunnit, men samtidigt finns det stora skillnader. Jesus säger ju att Hans rike inte är av denna världen och inte ska vinnas med ett ”vanligt” krig. Det handlar inte om att Jesus skulle vara maktlös på det sätt som världen ser makt, i Matteus 26:53 säger Han ”Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp?” men Han väljer att INTE utnyttja den enorma krigsmakten som står till Hans förfogande för att upprätta en världslig politik.

Nej, Han väljer att segra totalt genom att dö på korset!

Konstigt?
Paulus insåg att det låter konstigt och skrev så här i 1 kor 1:18-20
Ordet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.19 Det står ju skrivet: Jag ska göra slut på de visas visdom och förkasta de förståndigas förstånd. 20 Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens debattörer? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap?

Det finns en makt som inte är av denna världen i korset. Verkligen inte av denna världen, utan större än allt vi kan föreställa oss och som ger seger till var och en som vill ta emot och vara del av detta underbara! Johannes skriver i 1 joh 4:4 Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, för han som är i er är större än den som är i världen.

Den segern, den seger Johannes skriver om och den seger Jesus talar om i uppenbarelseboken när han säger: Den som segrar skall jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag har segrat och sitter hos min fader på hans tron.

Den segern erbjuds vi vara en del av. Den segern kommer med Guds Rike och det är det rike vi påminns om i Advent och som vi inbjuds till.

Vill du bli en del av det riket? Vill du ha del av den segern?

Öppna ditt hjärta och ta emot!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s