Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten)

När det gäller att anamma en ”hermeneutics of obedience” så görs detta ofta till ett högt personligt och kollektivt pris. Att välja att ha fokus på Jesu undervisning också när den för de kristna in i opposition mot tidsandan och världen är ingen självklar sak, utan ett medvetet val.

På två områden utmärker sig anabaptisterna i detta avseende och det första är när det gäller att ta del av statens angelägenheter i allmänhet, som att inneha statliga ämbeten, utöva statlig myndighet eller att engagera sig i världens politiska system. Det andra är en uttalad pacifism. Dessa två är nära besläktade, helt enkelt för att det i världen är så att det är staten som innehar våldsmonopolet. Staten kan fördela möjligheten till våld på det sätt den finner för gott inom sina gränser och straffar de som utan tillåtelse tar sig del av monopolet.

Att ingå i statsapparaten blir då att i någon mån ingå i en apparat som utövar våld.

För en uttömmande genomgång av ämnet rekommenderar jag prediokserien av Greg Boyd som heter ”The Cross and the Sword

Den predikoserien kan också få symbolisera hur kontroversiellt det kan vara att ställa sig utanför världens maktutövande. Under och efter, som en direkt följd av denna predikoserie, så gick flera tusen medlemmar ur Woodland Hills Church. Så otänkbart är det att avstå från makt i vår värld idag.

Som jag tidigare försökt påpeka när det gäller politisk makt så handlar det hela tiden om att stifta lagar, att i förlängningen med hot om straff och i slutänden våld, få andra att göra som man vill. Detta är sant, om än i olika grad och djup, för alla politiska system. Den stora skillnaden är vem som håller i ”svärdet” och vem som blir straffad och för vad.

Den anabaptistiska traditionen har alltid haft för avsikt att ställa sig utanför denna form av maktutövande, men samtidigt så är det i mycket en personlig bibelläsning och övertygelse som får avgöra på vilket sätt man gör det. För en del handlar det om att inte ta statliga jobb, för andra att inte engagera sig i partipolitik och för en tredje kanske att inte ens rösta.

Mer om detta kan du läsa i följande inlägg:
Lite om kyrka, politik och kristen enhet
Att leva i världen, men inte av den…
Den kristna makten
Kristen politik
Stefan Swärd och politiken
Friheter eller Rättigheter och politikens otillräcklighet…
Finns det kristna yrken eller inte?
Välsignelsen med en sekulär stat.
Jag vill inte bo i ett kristet land! (Troligen inte du heller)

Pacifismen är den yttersta konsekvensen av att inte ta del av statens våldsutövande. Att konsekvent vara emot dödande, också av uttryckliga fiender, har alltid varit ett kännetecken för anabaptismen. Också detta handlar om efterföljelse och lydnad, att om Jesus förbjudit dödande och våld, och istället uppmanar till mildhet och kärlek mot fienden, så kan inga exegetiska krumbukter ändra på den tydliga uppmaningen.

Det är också viktigt att inse skillnaden mellan pacifism och ”passivism”. Att vara motståndare till våld innebär inte att man passivt godtar det onda utan kamp. Bara att man inte griper till ondskans egna verktyg för att göra det.

Den yttersta konsekvensen av det pacifistiska livet är att vara villig att ge sitt liv också för de som förföljer en. Jonas Melin skriver om Dirk Willems

En av de mest fascinerande berättelserna från 1500-talets anabaptistiska rörelse är den om Dirk Willems. Han hade blivit döpt som en ung man och varit aktiv i den anabaptistiska församlingen i sin hemstad Asperen i Holland. Året var 1569. Trycket från de katolska myndigheterna var hårt. Dirk satt fängslad ett slott i staden. Han lyckades fly genom ett fönster med hjälp av ett rep. Det var vinter och han flydde över floden på den tunna isen. En vakt från slottet hade sett honom fly och tog upp jakten. Men på väg över floden gick han genom isen och ropade på hjälp.

Det är nu det oväntade händer. Dirk hör vaktens rop och vänder genast tillbaka. Han tar sig ut på isen och räddar sin förföljares liv. I tacksamhet vill vakten låta Dirk löpa, men han beordras från slottet att genast gripa Dirk. Dirk Willems förs tillbaka till slottet och sätts nu i förvar i en säkrare cell där han inte kan fly. Några månader senare bränns han på bål för sin tros skull. Han blev en av alla dessa martyrer på 1500-talet.

En annan historia är när en anabaptist undervisar vår egen krigarkung, Carl XII. Jonas Melin skriver om det i berättelsen ”När Karl XII mötte en anabaptist

Mer om pacifism kan du läsa här:
ISIS, Islam & Jesus
Krigsguden Jesus del 1 – Ska kristna använda våld?
Krigsguden Jesus del 2 – Finns ett kristet alternativ till våld?
Krigsguden Jesus del 3 – Våld i kärlekens tjänst?
Krigsguden Jesus del 4 – Romarbrevet 13
Krigsguden Jesus del 5 – Verkligheten

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten)

  1. Ping: Anabaptismen | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  2. Ping: Revolution? | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  3. Ping: I världen men inte av den, om kristen tro och politik | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s