Jesu Kristi lag (del 2)

Andra Petrusbrevet 1:2-8
Nåd och frid åt er i allt rikare mått genom kunskap om Gud och Jesus, vår herre. Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom som i sin härlighet och kraft har kallat oss. Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt.

Detta är ord att komma ihåg under tiden jag pratar idag…
Därför har ni dem också som lappar med minnesverser i bänkarna…

Jag tänkte fortsätta där jag slutade förra gången vi var samlade här i Millesvik.
Vi vet det där med att Guds kärlek och hans krav och förväntningar på oss inte är motsatser.
Ni kommer ihåg bilden ni fick? Det finns nog kvar om ni tappat bort den också…

1: Gud är kärlek!
Det kommer vi ihåg från episteltexten förra gången som var första johannesbrevet 4:7-10

Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

Gud ÄR kärlek.
Det tror vi på, det litar vi på
Hur vet vi det?
Bibeln!
Bibeln ger oss kunskap om Jesus och Guds kärlek. Det är genom Bibeln vi får veta att Gud är kärlek, att Han dog och uppstod, att han bar våra synder för vår försoning. Allt detta underbara får vi veta i Bibeln!

Om vi anser att det är sant, och därmed godtar Bibeln som källa till kunskap om Jesus, så säger Bibeln också något annat.

2: Jesus berättar om ”regler” och ”bud”

Och då blir det jobbigt, för vi är vana att höra att eftersom Gud är kärlek så finns det inga bud och regler. Allt är nåd och den som tror att man måste göra något, att det finns några som helst förväntningar, får höra att han predikar laggärningar…
Vi tenderar, i alla fall i min erfarenhet att säga att endera 1 eller 2 är sant, men inte båda. Att de är motsatser.

Det vi måste fråga oss då är om Bibeln talar sanning när det gäller Guds kärlek, men ljuger när det gäller det Jesus säger om hur vi ska leva, han kallar det till och med ”bud” i missionsbefallningen i

Matteus 28:19-20 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

och Paulus kallar det Kristi lag i första korintierbrevet 9:21 För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag.

Vi kan inte anse bibeln trovärdig i Guds kärlek, om vi inte tar annat också på allvar!

Det går att säga ja tack till 1 och nej tack till 2, men inte samtidigt som man är trovärdig, inte utan att man sätter något annat som kriterium för vem Jesus är än vad de allra första kristna gjorde. Och HUR kan vi trovärdigt säga att vi känner Jesus bättre och tydligare idag, 2000 år senare, än de som faktiskt träffade Honom?

Min slutsats är att det kan vi inte.

Det är helt enkelt inte trovärdigt att tro på ett och förneka ett annat om man inte har en annan orsak än att man bara känner för det.

Så HUR kan båda dessa två vara sanna samtidigt, utan att man tar bort något av dem?

En enkel förklaring är att 2 är en konsekvens av 1.

EFTERSOM Gud älskar oss så ger han oss bud att hålla oss till.
Som bilden säger.

Guds lagar och bud är inte till för att hindra oss, inte för att göra det svårare för oss, utan för att hjälpa oss! För att hålla oss trygga! Vi snavar, faller och förstör för oss själva och Gud vill inte det.

Vi kanske inte alltid förstår, eller håller med om, att reglerna och lagarna är bra. Men OM vi tror på att Gud är kärlek, om vi litar på det, så kommer vi också förstå att lagarna kommer ur den kärleken!

Skulle den Gud som älskar oss så mycket att han dör för oss verkligen stifta lagar som inte är bra för oss? Jag kan inte annat än förutsätta att Gud som älskar mig och oss så mycket faktiskt vill oss väl i allt Han gör. Också i lagarna.

Det är bara den som inte litar på Guds kärlek som kan hävda att lagarna och buden kommer ur något annat än kärlek.

Jag har inte hittat något annat sätt att få ihop det utan att förneka endera att det finns lagar, eller att Gud är kärlek.

Gud ger oss lagar och bud genom Jesus EFTERSOM Han älskar oss, inte TROTS att Han älskar oss.
Så långt allt väl.
Men sen då?

Många har svårt att acceptera att Gud också i nya förbundet, genom Jesus, faktiskt har lagar och bud. Många blundar och förnekar det, men läser man Bibeln, eller lyssnar på den som ljudbok eller hur man nu väljer att ta den till sig, så går det inte att undvika att se just det som Jesus och Paulus och Petrus skriver!

Det finns lag och bud också i nya förbundet!

Men pratar inte Paulus om att vi nu har nåden istället för lagen?
Är det inte skillnad på det som var och det som nu är?

Jo, visst är det det. SJÄLVKLART är det det.
Det förnekar jag inte.

Det är skillnad på förr och nu, nya och gamla förbundet. Men att i skulle vara utan lag, är det verkligen var Paulus skriver?

Paulus skriver att han har Kristi lag, som vi sett, och han varnar för laglösheten

Andra Thessalonikerbrevet 2:3-4
Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.

Och samtidigt som Paulus understryker att det finns en lag i Jesus, så beskriver han den lag han förkastar och han gör det tydligast i Romarbrevet 8:2 Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag.

Paulus förkastar INTE Kristi lag, men däremot förkastar han det han kallar ”syndens och dödens” lag…

Vad är då skillnaden?
Vad är skillnaden mellan ”syndens och dödens lag” och Kristi lag?

Ja, det finns många skillnader.
Kanske finns det anledning att komma tillbaks till det i en annan predikan lite mer ingående, men nu nöjer jag mig med att tala om det som jag ser som underliggande principer.

Först vill jag tala om drivkraften till de olika lagarna.

De båda typerna om lagar talar om att lyda
Den första typen av lag handlar om hot om straff för den som inte lyder.
Den andra talar om liv för den som lyder.

Eftersom den första typen av lag handlar om straff för den som inte lyder, så blir tanken genast: ”Hur lite kan jag göra och ändå klara mig?”, eller ”Hur mycket kan jag komma undan med?”

Eftersom den andra typen av lag handlar om ett erbjudande så blir tanken ”Hur kan jag göra mer?” eller ”Hur ska jag kunna få mer?”

Visst finns det belöningar också i den första typen av lag, men den typen av lag handlar om tänket ”Om jag gör si eller så mycket, så får jag den eller den belöningen”

Den andra typen av lag handlar om ”Eftersom jag redan fått, så vill jag göra” och ju mer man inser att man redan fått, desto mer vill man göra…

Som kristna är vi INTE laglösa, men vi har en helt annan typ av lag!

Jesu Kristi lag!
INTE syndens och dödens lag!

Och då vill jag återvända till Andra Petrusbrevet 1:2-8
Nåd och frid åt er i allt rikare mått genom kunskap om Gud och Jesus, vår herre. Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom som i sin härlighet och kraft har kallat oss. Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt.

Och jag vill lägga till Andra Korintierbrevet 1:19-20 Guds son, Kristus Jesus, som vi har förkunnat bland er, jag och Silvanus och Timotheos, han var inte både ja och nej, i honom finns bara ett ja. Ty alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom honom vårt Amen, Gud till ära.

”Han har gett oss sina stora och dyrbara löften”
”alla Guds löften har fått sitt ja genom honom”

Och därför, för att vi redan fått vårt ja, eftersom vi redan fått ALLT av och genom Jesus så ska också vi sträva, precis som Petrus skriver!

När vi förstår Guds kärlek så vill vi göra lagen. Lyda Lagen. om vi inte vill göra så har vi inte förstått eller tagit emot nåden i Guds kärlek.

Det handlar alltså om att först ta emot och sedan växa.
Hade det handlat om syndens och dödens lag så hade det stått ungefär såhär: Ty om allt detta finns hos er i tillräckligt mått så bär ni vår herre Jesus Kristi frukt.

Men eftersom det handlar om Jesu Kristi lag så står det: Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt.

Det handlar alltså om att VÄXA och att ta emot mer av de Guds löften som Petrus skriver om. Och växa kan vi ALLTID göra, oavsett var vi befinner oss och vi kan göra det tillsammans!

Det spelar ingen roll om du varit kristen i 100 år eller tio minuter, det handlar om att VÄXA och det kan du alltid göra!

Det handlar inte om att ta sig i mål, utan att VÄXA och ta ett steg till.
Det handlar om nästa steg i ditt växande, och vad ditt nästa steg är vet Gud…
Så öppna dig för Guds tilltal och kärlek och låt honom hjälpa dig VÄXA!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s