Medmänniskan och Jesu Kristi lag (del 1)

Temat idag är ”Medmänniskan” och få saker går tillbaks till begreppet medmänniska som ordet ”Kärlek”, så det tänkte jag prata om idag. Guds kärlek och hur det hänger ihop med att det finns krav och förväntningar på oss som kristna. Många verkar anse att om det finns nåd och kärlek så kan det inte finnas förväntningar…

Men jag vill börja i dagens episteltext som är första johannesbrevet 4:7-10, som för övrigt är ett av mina favoritställen i Bibeln. Där står det:

Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

Jag får ofta frågan om hur jag kan säga att Gud är kärleksfull och älskar oss om han samtidigt ställer krav. Den förhärskande teologin idag är ju den att Gud inte ställer krav eller förväntar sig något. På något sätt tycks vi fått för oss att det inte skulle vara kärleksfullt.

Jag menar att det ger en halv bild av Gud och att den föreställningen faktiskt skadar relationen med Honom, förutom att det inte stämmer med Bibeln.

Jag har skrivit lite om detta och för den som läser min blogg blir det säkert lite upprepningar. Jag tror dessutom inte att jag hinner förklara helt vad jag tänker i frågan idag, utan jag får dela upp predikan på i alla fall ett par söndagar.

Hur som helst så ryms flera olika saker i detta med Guds kärlek och Hans förväntningar och krav på oss och idag tänkte jag börja med
Guds kärlek till oss
Vår kärlek till Gud
Guds krav och förväntningar

Framöver kommer jag också ta upp vår reaktion på det jag talar om idag, och dessutom vad som händer när vi misslyckas att leva upp till Guds krav.

Men jag vill börja med det viktigaste, och det finner vi i dagen episteltext:
Gud är kärlek

Gud inte bara känner kärlek utan är till sin natur kärlek (1 joh 4:16).

Han älskar oss så mycket att vi inte någonsin kan börja att förstå det! Kärleken är gränslös!
Ord räcker inte till för att beskriva den kärlek Gud visar oss, och det yttersta beviset är att Han tar våra synder på sig och dör med dem på korset (1 pet 2:23-25, Ef 5:2).
Han tar allt det onda på sig, Han offrar sitt liv, det kan vi förstå, men vi kan inte förstå vidden av det som det offret innebar.

Det var inte bara att Jesus offrade sitt liv för oss, Han tog allt vårt onda på sig! Han fick uppleva en total avskildhet från Fadern och bära alla våra synders straff, all Guds vrede över synden, för VÅR skull!

Det är så stort, så fantastiskt, så underbart!

Och det leder oss till vår kärlek till Gud.

För när vi inser Guds kärlek så händer det saker!

Den som inser och väljer att ta emot och utforska Guds kärlek till oss på djupet kommer att bli drabbad av den. Det är min fasta övertygelse.

Om vi tar emot Guds kärlek så händer det saker!

Och jag skriver OM, för när saker börjar hända så är det många som kastar bort Guds kärlek het, eller väljer att bara ta emot lite.

Om vi tar emot Guds kärlek och börjar utforska den så kommer vi oundvikligen att börja älska Honom. Och ju mer vi tar emot, desto mer älskar vi Honom och ju mer vi älskar Honom, desto mer tar vi emot. (1 joh 4:10ff) Precis som vi anar av episteltexten idag!

Det är när detta börjar hända som många väljer att inte ta emot mer, utforska mer av Guds kärlek, för det är när detta händer som det börjar få konsekvenser i våra liv!

När vi börjar förstå, ta emot och leva i Guds kärlek så börjar det också att få konsekvenser och det är det som allt för många vare sig förstår eller accepterar och därför förkastar Guds kärlek. (Jak 2:14ff)

Det nu Guds krav och förväntningar kommer in i bilden.

När vi kommit nära Gud och fått uppleva Hans kärlek, och börjat älska Honom tillbaks, så försöker vi lära känna Honom. Det är en naturlig del av att älska någon, man blir intresserad av den man älskar helt enkelt.

Det sätt som Gud främst visar sig för oss är i Jesus och den främsta källan till kunskap om Jesus är Bibeln. Jesus visar sig på flera olika sätt, det är jag övertygad om, och Gud visar sin kärlek för oss genom den Helige Ande dagligen. Men det nya Han visar oss, det nya Han säger, strider aldrig mot det Han först visat oss i Jesus genom Bibeln.

När vi börjar lära känna den vi älskar, Gud, så ser vi oundvikligen att Han önskar saker för och av oss. Han har bud, lagar, krav och förväntningar på och för oss. (1 joh 3:23, 1 kor 9:21)

Det är på det här stadiet som många väljer att vända Guds kärlek ryggen.

Människans fria vilja verkar vara inställd på att alla krav och förväntningar är av ondo, att krav och kärlek inte hör ihop. Att sann kärlek är kravlös.

Sällan har det varit lika sant som det är i vår tid och sällan har Jesu bud bortförklarats lika mycket som nu.

När Jesus pratar om bud och förväntningar väljer vi att vända Honom ryggen och istället föreställa oss en gud och en Jesus som inte har några förväntningar eller krav. Vi skapar oss en Gud som passar oss, en Gud efter vår avbild, och älskar den istället för den Gud som uppenbarar sig för oss i Bibelns Jesus. Det betyder inget annat än att vi förkastar Gud och istället älskar det vi själva skapat, något som Bibelns (inte kyrkans) andra budord förbjuder. (2 tim 4:3)

Det är den ena delen av ekvationen. Att när vi möter krav, bud och förväntningar från Gud så förnekar vi dem och därmed Gud. Men om jag nu menar att det finns krav, bud och förväntningar så måste jag ju kunna förklara hur det hänger ihop med Guds kärlek. Och det är den andra delen av ekvationen.

Hur kan Guds krav, bud och förväntningar på oss vara kompatibelt med Hans kärlek?

Jag menar att det inte bara är kompatibelt, utan att det till och med är en konsekvens av Guds kärlek! Det finns inget motsatsförhållande mellan Guds kärlek och Guds krav, inget motsatsförhållande mellan Guds kärlek och Hans rättfärdighet.

Jag förkastar helt sångens text ”vad du vill är helighet, men du är barmhärtighet” (psalm 217 med text av Växsjöbiskopen Malmeström) eftersom jag inte ser att det skulle finnas ett motsatsförhållande dem emellan! Föreställningen att det skulle vara en motsats mellan dem har att göra att vi fått för oss att sann kärlek är kravlös.

Jag menar tvärt om att sann kärlek vill den andres bästa och att det är i det ljuset vi behöver se Guds krav, bud och förväntningar på oss. Gud vill oss väl, älskar oss, och därför vill han det bästa för oss. Det är där Guds förväntningar kommer in, för att föra oss till Honom, in i Hans enorma kärlek! (Ps 119)

Jag har någon gång använt liknelsen med min son som har diabetes.
Han ville inte lära sig ta sitt insulin.
Han ville inte lära sig mäta blodsocker.
Han ville inte sköta sin diabetes helt enkelt, men jag och Lotta krävde det av honom.
Var det trots att vi älskar honom som vi krävde?
Eller var det för att vi älskar honom som vi krävde?

Eller som bilden som ligger i bänkarna!
Är det inte av kärlek man sätter upp ett räcke?
Även om det tycks vara ett hinder?

På samma sätt är det med Guds bud, lagar och krav. De är för vårt bästa, för vår skull och av kärlek.

Hur kan jag säga det?

Hur kan jag säga det?
Jo då får vi gå tillbaks till vem Gud är: Han ÄR kärlek!

Och jag kan säga det jag säger för att jag känner och litar på Guds kärlek!

Han har om och om igen, både genom historien och genom mitt liv visat att Han älskar mig och vill mig gott. Därför litar jag på att också det jag inte helt kan förstå är för mitt eget bästa.

Jag litar på Guds kärlek och därför litar jag på det Gud visar mig genom Sitt Ord, Jesus, och ord, Bibeln, nämligen att det inte ör en kravlös kärlek, att sann kärlek inte är kravlös, men samtidigt att kraven är för min skull.

Kraven finns inte där trots kärleken…
Kraven ÄR kärlek!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s