Objektiv eller subjektiv försoning?

Ibland upplever jag det som att företrädare för den objektiva försoningen med full medvetenhet vägrar att ta till sig, eller ta hänsyn till, det som den subjektiva försoningsläran faktiskt säger.

Jag har ännu inte hittat en företrädare som faktiskt bemödar sig att bemöta de grundläggande argumenten eller de bibliska beläggen. De bibliska belägg som läggs fram ignoreras till förmån för föreställningen att det inga finns.

Det är enligt mig ett oärligt sätt att närma sig frågan.

För att ens kunna diskutera objektiv eller subjektiv försoning så behöver man förstå begreppen och vad de kommer sig ur.

Det handlar INTE om brist på vrede, straff och synd. Den vanföreställningen är den vanligaste och finns hos både företrädare för den objektiva och subjektiva försoningen. Att hävda att den subjektiva försoningen har till syfte eller per automatik får till resultat att förminska Guds rättfärdighet, vrede eller straff är helt enkelt ovärdigt och oärligt.

Vad handlar då de olika försoningslärorna om?

Till och med wikipedia får det mer rätt än många teologer, vilket känns lite pinsamt.

Om den objektiva försoningsläran står det:
”namnet objektiv försoningslära kommer av att Gud är objekt för försoningen, alltså att det är Gud som är vred och skall försonas.”

Och om den subjektiva:
”Namnet kommer sig av att Gud i den här läran inte är objekt i försoningen, utan subjekt, den som handlar och ser till att det blir försoning.”

Det, och inget annat, är alltså skillnaden mellan de olika försoningslärorna.

När vi säger ”Gud försonar/försonade oss med sig” så talar vi om en subjektiv försoning. Gud är subjekt, den som försonar.

När vi säger ”Gud försonas med människorna” så talar vi om en objektiv försoning. Det är Gud som är objekt, alltså den som försonas.

Detta är grunden och det som måste förstås innan någon som helst diskussion om försoningslärorna ska kunna bli fruktsam.

Den som företräder den objektiva försoningen bör då också kunna visa på några bibelställen där Jesu försoning framställs på annat sätt än att vi försonas med Gud.

Jag kommer de närmaste dagarna beröra några följdfrågor eller påståenden.
Guds vrede och straff och försoningslärorna
Guds kärlek och försoningslärorna
Christus Victor och den subjektiva försoningen

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s