Det är krig… (del 1)

De senaste tre åren har en skiftning skett i min teologi på många plan. Min ambition har hela tiden varit att följa Jesus och Bibeln närmare i min praktik, för vad är tro och teologi om det inte blir praktik av det?

Det har lett till en del ”lagom” ställningstaganden som att jag slutat döpa barn och att använda prästkrage. Det har också lett till en del ställningstaganden som upprör en del, som min inställning till politik, pengar och pacifism. Vem som upprörs säger, tror jag, mer om dem än om ställningstagandet i sig, men det är en annan diskussion.

Men en av de mest grundläggande saker som förändrats, och som ligger till grund för mycket av de andra förändringarna är att jag allt mer börjat förstå det som kallas ”Warfare worldwiev”, alltså ett sätt att se på världen som om det pågick ett krig här.

Vad innebär det? Vad är det för krig?

Onda saker händer det vet vi. Vi behöver bara slå på tv, radio eller dator för att se att världen är full av ondska. Vi behöver inte leta särskilt länge! Ondskan i världen är stor och vi kan reagera på den på olika sätt (förutom att förneka den).

Det första steget är att se var skulden till det hela finns och det verkar som att nya testamentet propagerar för ett visst sätt att ta itu med problemet.

När man läser nya testamentet och genom det lyssnar på Jesu undervisning och de första lärjungarna så framträder hela tiden en kamp, en kamp mot ondskan. Nya testamentet refererar hela tiden till Satan, krafter, andar, andemakter, troner, gudar, demoner och annat i samma anda. Vad betyder det? Varför finns det hela tiden närvarande om det inget betyder?

Min slutsats är att det faktiskt har stor betydelse och att när dåliga saker händer så bör vi följa det bibliska exemplet att söka skulden i den onda andevärlden snarare än att söka Guds mening med det.

Varför finns ondskan? Varför tillåter Gud ondskan?
Det är vanliga frågor och det är en del av det uråldriga theodicheproblemet och det har jag teorier om, det har vi nog alla, men det är liksom inte det viktiga. Att fastna i teoretiska och filosofiska diskussioner om den frågan kommer i vägen för det viktiga och det viktiga är att 1: Det onda som händer inte kommer från Gud och 2: Att Gud ger oss en utväg, en lösning, på eller från problemet.

Om vi fastnar i diskussionen om ”varför” så kommer vi (förmodligen) aldrig att ta oss till lösningen som Gud erbjuder. Om vår reaktion på ondskan är att filosofera och fundera över Guds mening med det hela, så riskerar vi helt enkelt att missa lösningen på problemet med ondskan.

Et räcker med att veta ATT ondskan finns, att den inte kommer från Gud och att vi är kallade att kämpa mot den. Jag kommer i en kort serie den här veckan att lägga ut lite mer om detta, men vill som avslutning skicka med Efesierbrevet 6:10-18

Hämta nu styrka hos Herren, av hans oerhörda kraft. Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna. Ta därför på er Guds rustning, så att ni kan göra motstånd på den onda dagen och stå upprätt efter att ha fullgjort allt. Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte och klä er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter villigheten att gå ut med budskapet om fred. Håll ständigt trons sköld framför er, med den skall ni få den Ondes alla brinnande pilar att slockna, och grip frälsningens hjälm och Andens svärd, som är Guds ord. Gör det under åkallan och bön, och be i er ande varje stund. Därför skall ni hålla er vakna och aldrig tröttna i er bön för alla de heliga.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Livet, Politik, Undervisning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det är krig… (del 1)

  1. Ping: Det är krig… (del 2) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  2. Ping: Det är krig… (del 3) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s