Bokrescension: Disarming Scripture av Derek Flood

För ett tag sedan hittade jag boken ”Disarming Scripture – Cherry-picking liberals, viloence-loving conservatives and why we all need to learn to read the bible as Jesus did”. AdLibris ville efter en kontakt inte ta in boken, men gjorde det till sist ändå och jag beställde hem den.

Jag lockades av bokens löfte att göra upp med den liberala teologins klipp och klistra attityd för att motivera pacifism och samtidigt göra upp med den konservativa teologins likaledes slarviga sätt att ta bort Jesu undervisning om hur vi ska möta våld, hot och förföljelse.

Boken ger många goda insikter om hur vi ska se på Bibeln, som en kontinuerlig berättelse som kulminerar i Jesushändelsen. Hela Bibeln måste läsas utifrån Jesus helt enkelt, och på det sätt som Jesus läste den. (Flood menar inte att NT fanns, utan refererar till GT när han skriver ”scripture”).

Det finns en tydlig insikt om och vilja att försvara den uppenbara pacifism som Jesus står för, vilket är uppmuntrande när det kommer från en förhållandevis konservativ amerikansk teolog.

Flood har insikten om att även om de gamla förbunden vittnar om Jesus och först kan förstås i sin fullhet genom ”filtret Jesus”. Men han tucks i och med detta hamna i just den fälla om han vill kritisera och börjar ägna sig åt ”cherry-picking”, alltså att ogiltigförklara de bibelverser som inte stämmer överens med hans mening om hur ”kärlek” ska se ut.

Med detta förklarar han (godtyckligt) delar av Bibeln som ogiltiga.

Kort sagt, en bra bok som ger en del fina insikter, men som inte uppfyller det den lovar.

Samtidigt som jag läst boken så har också Greg Boyd gjort det, och publicerat fyra bloggposter om sin läsning.

Must We Deny Biblical Infallibility to “Disarm” Scripture? A Review of Derek Flood’s Disarming Scripture: Part 1

Part 2: Disarming Flood’s Case Against Biblical Infallibility

Part 3: Disarming Flood’s Inadequate Conception of Biblical Authority

Part 4: An Alternative Cross-Centered Approach

Ur Boyds bloggposter sticker följande ut:

“violence was not because belief in an infallible Bible “inevitably leads to violence and abuse,” but because of the “unquestioning” and violent way certain Christians interpreted the infallible Bible. “

“To the contrary, the manner in which Jesus repeatedly equates the voice of Scripture with the voice of God (e.g., Mt 4:4; 15:4,6; 19:4-6) and the manner in which he routinely and unquestioningly cites the Old Testament— including some of its violent stories (e.g., Mt 10:15; 11:23-4; 24:38-9)—demonstrates his agreement with his contemporaries on this matter.[2]Indeed, not only does Jesus affirm the full inspiration of the Old Testament, he went so far as to teach that all of it was inspired to bear witness to him (Jn 5:39-45; Lk 24:25-7, 32, 44-7)! And something similar could be argued for Paul and other New Testament authors.
I was frankly surprised Flood did not engage with any of this material since it seems to me it presents a strong objection to his understanding of the way Jesus and Paul viewed the Old Testament.”

“If history teaches us anything, it is that, while people often believe their conscience and life experiences provide them with self-evident truths, these allegedly self-evident truths often prove disastrous. So too, the meaning of “love” that people embrace as a reflection of their conscience and life experience is often justly judged by later generations as twisted.
To illustrate, Augustine advocated for a “rule of love” when interpreting Scripture that was virtually identical to Flood’s rule for determining when God is breathing life into Scripture to allow it to become the word of God. In his view, every passage of Scripture must be interpreted in a way that increases our “love of God and neighbor.”[3] Yet, this interpretive rule didn’t prevent Augustine from citing Scripture to support the practice of torturing and even killing heretics—out of love!”

Annonser
Det här inlägget postades i Lästips, Lennart och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s