Påskdagen #KristusÄrUppstånden

I Apostlagärningarna 13:32-37 står det: Och nu förkunnar vi det glada budskapet för er: löftet som fäderna fick har Gud uppfyllt åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå.

Det står ju skrivet i andra psalmen: Du är min Son, jag har fött dig i dag. Och att han har uppväckt honom från de döda för att aldrig mer återvända till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: Jag ska ge er de heliga och fasta nådelöften som David fick. Därför säger han också på ett annat ställe: Du ska inte låta din Helige se förgängelsen. När David på sin tid hade tjänat Guds vilja, insomnade han och blev lagd till vila hos sina fäder och såg förgängelsen. Men den som Gud uppväckte har inte sett förgängelsen.

Vad är det viktigaste i detta?
De första raderna!
Och nu förkunnar vi det glada budskapet för er: löftet som fäderna fick 33 har Gud uppfyllt åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå.

Det talas om nådelöftena David fick, att det var en kung av hans hus som skulle sitta på tronen, men det handlar också om andra löften som uppfyllts. Främst tänker jag på de löften som Gud ger sitt folk genom Jeremia och som vi läser i Jeremia 31:31-34

Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.

DET är löftena som är uppfyllda.
Fantastiska löften!
Och det är UPPFYLLDA!

Och i dagens episteltext så får vi reda på HUR – Genom att Jesus uppstått!

Att Jesus uppstått är inte bara en fin symbol att tänka på under påsken, det är beviset, kvittot, på att Gud har uppfyllt sina löften i Jesus Kristus! Och mer därtill!

Uppståndelsen är HELT central i det kristna budskapet…
Utan uppståndelse ingen kristen tro!

I Apostlagärningarna 17:18 står det: Även en del filosofer, både epikureer och stoiker, diskuterade med honom. En del sade: ”Vad vill den där pratmakaren säga?” Andra sade: ”Han verkar vara en som förkunnar främmande gudar.” De sade så eftersom han predikade evangeliet om Jesus och uppståndelsen.

Så mycket pratade Paulus om uppståndelsen att man trodde att det var namnet på ytterligare en Gud! Att Jesus var namnet på en gud och att uppståndelsen var namnet på en annan!

Det är väl kanske inte så bra att Paulus var otydlig i sin predikan, men till och med Petrus tyckte ju att Paulus var svår att begripa, så vi får väl ha överseende med det. Det intressanta är ändå vad som var i centrum för förkunnelsen.

Uppståndelsen som är så central handlar DELS om att löftena är uppfyllda, men uppståndelsen ger oss också del av det eviga livet.

I Romarbrevet 6:3-9 står det: Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är frikänd från synden. När vi nu har dött med Kristus är vår tro att vi också skall leva med honom. Vi vet ju att Kristus har uppväckts från de döda och inte mer skall dö.

Dopet, som hänger ihop med tro och bekännelse, är ett tecken på att vi också har del i Jesu död och uppståndelse! Vi lever inte längre av oss själva, utan Jesus lever i oss, den UPPSTÅNDNE Jesus!

Och vi har del i uppståndelsen!

Ofta väljer vi att fokusera på Jesu födelse, och de enkla bitarna av Hans liv, undren och den lättare undervisningen. Men vi väljer bort de svåra delarna av Hans undervisning och vi glömmer bort att också vi behöver dö bort från världen för att uppstå igen…

Utan död, ingen uppståndelse…

Utan död, ingen ny människa!

Vi plockar ut det goda, det lilla barnet och den milde kompisen Jesus, men väljer bort det andra, det svåra, döden.

Vi ryggar tillbaks för uttryck som död, för det är mänskligt sett en stor förlust.

Men om vi väljer bort att dö med Jesus i dopet, så väljer vi bort uppståndelsen också!

Så är det med så mycket Jesus befaller oss!
Det verkar som förlust till att börja med…
Vi ska offra oss själva, vända andra kinden till, inte vara rika och så vidare.
Det verkar som ren förlust.

Men förlust är det bara om man inte ser bortom ytan och djupare ner!

Döden är en förlust för den som inte har Jesus, för då är allt slut.
Men för den som har Jesus är det inte en förlust!

Paulus förklara i Filipperbrevet 3:7-11 när han skriver: Men allt sådant som var en vinst för mig har jag för Kristi skull kommit att räkna som en ren förlust. Ja, jag räknar faktiskt allt som en förlust jämfört med det som är långt mera värt, kunskapen om min herre Kristus Jesus. För hans skull har allt det andra förlorat sitt värde för mig. Jag kastar det på sophögen för att vinna Kristus och få leva i honom, inte med den rättfärdighet som lagen ger utan med den som kommer av tro på Kristus, den rättfärdighet som Gud ger åt dem som tror. Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans — kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen från de döda.

Allt anat är en förlust jämfört med att ha Jesus!

När jag precis blivit kristen så fick jag en bok av en vän.
Där finns det en berättelse om en kvinna.

Kvinnan hade en dröm om att hon skulle gå till en bro, under den bron skulle det bo en tiggare och om hon bara bad honom så skulle hon få något fantastiskt.

Hon brydde sig inte så mycket om det, men en dag befann hon sig av en slump i närheten av bron hon drömt om och gick dit. Där fanns till hennes förvåning tiggaren från drömmen och hon förklarade lite förläget för honom vad hon drömt.

Han log ett tandlöst leende mot kvinnan och drog fram en enorm guldklimp och gav den till henne. Kvinnan blev chockad och överlycklig, tog guldet och sprang hemåt.

Halvvägs hemma så stannade hon och började sedan springa åt motsatt håll, ännu fortare…

När hon kom fram till tiggaren sa hon: Ge mig istället det som gör att du kan ge bort den här guldklimpen!

Detta något är det Paulus menar!
Det finns något som gör allt annat helt värdelöst!

Uppståndelsen, det eviga livet, finns där som en verklighet, ett erbjudande, en välsignelse och ALLT, verkligen ALLT, är en förlust i jämförelse!

DU behöver inte drömma en dröm om en tiggare, Jesus väntar på att få ge dig den gåvan.

Ta emot den!
Belöningen är ENORM!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s