Långfredag #crossequalslove

När Jag och Lotta var i London nyss så var vi på en gudstjänst på Hillsong London. Det finns en hel del att säga om det. Mycket som var jättebra och annat som jag var mer 20150328_211847tveksam inför, men så är det väl alltid. Det är få saker som passar alla.

Det jag däremot fick med mig, eller rättare sagt som Lotta tog med åt mig, var ett armband med hashtagen #crossequalslove

Ni ser den på väggen.
Det är en kampanj, eller slogan, eller vad man nu vill kalla det som Hillsong använder.

Cross equals love.
Kors är lika med kärlek.

Det är ett starkt budskap, särskilt idag, när vi minns hur korset användes för att avrätta människor på ett både plågsamt och förnedrande sätt.

De förbrytare som man i romarriken ville straffa på ett särskilt grymt sätt valde man att korsfästa. Det finns gott om detaljer om just själva plågsamheten i korsfästelsen att ta upp, men jag nöjer mig med att det var plågsamt och förödmjkande.

Så HUR kan ett fruktansvärt avrättningsredskap betyda kärlek?

Hur kan korset och korsfästelsen vara så viktig för den kristna tron att Paulus skriver i första korintierbrevet 2:2 Det enda jag ville veta av när jag var hos er, det var Jesus Kristus, den korsfäste Kristus.

Alphakurserna lyfter exakt detta som en lektion och då delar man in det i två delar.
Problem och lösning.

Vad är problemet då?
I romarbrevet 3:23 beskrivs problemet så här: ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud”

Synden är problemet och den beskrivs som en förorening, en orenhet i Markus 7:21-23 där det står: Inifrån, från människornas hjärtan, kommer de onda tankarna: sexuell omoral, stöld, mord, äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, orgier, avund, hädelse, högmod och dårskap. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”

I Johannes 8:34 beskrivs vilket förhållande vi har till synden om vi syndar. Jesus svarade: ”Jag säger er sanningen: Var och en som ägnar sig åt synd är syndens slav.

Och i Romarbrevet 6:23 beskrivs resultatet av synden: Syndens lön är döden

Varför då?
Vad är det som händer när vi syndar som är så allvarligt?

I Jesaja 59:1-2 beskrivs det hela så här:
Se, Herrens hand är inte för kort,
så att han ej kan frälsa,
hans öra är inte tillslutet,
så att han ej kan höra.
Nej, det är era missgärningar
som skiljer er och er Gud från varandra,
era synder döljer hans ansikte för er,
så att han inte hör er.

Att synden är så allvarlig är helt enkelt för att den kommer emellan oss och Gud, och Gud är källan till det eviga livet. Om synden förblir mellan oss och Gud, så blir lönen, resultatet, död istället för evigt liv.

Eftersom det är det VI gör fel som kommer emellan oss och Gud, så måste ju lösningen vara att ta bort det som kommer emellan, eller hur?

Ibland framställs det som att det som måste ske är att Jesus ska offras och Guds vrede tas bort, men det blir en ganska snedvriden bild av det hela, för Gud älskar oss och det är vi som gör fel. Därför, inte för att Gud är arg, utan för att Han älskar oss, behövs en förändring HOS OSS. INTE hos Gud.

Gud är densamme igår och idag och i evighet, och det ör det som är vår räddning, för det är tack vare det, att han alltid är kärlek, som han finner en lösning på problemet. En lösning från problemet som gör att vi befrias från synden och första petrusbrevet 2:24-25 beskriver det så här: Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt tillbaka till era själars herde och vårdare.

På korset tar Jesus sin synd på oss och dör bort med den synden, allt som blivit fel.
VI blir botade av detta, det är INTE Gud som blir blidkad.
Och när VI blir botade så kan VI vända tillbaka vår själars herde och vårdare

Jesaja skrev att det var våra missgärnignar, våra synder som skiljer oss och Gud från varandra och att det var våra synder som dolde Guds ansikte.

Om vi så lägger ihop Petrus text och Jesajas text, att vi nu är botade från den synd som skilde oss och Gud, så betyder ju också det att Guds ansikte inte längre är dolt!

I Romarbrevet 3:21-26 står det sammanfattnignsvis:
Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol genom tron på hans blod. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna ostraffade. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han både är rättfärdig och förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.

Här sammanfattas allt.
Att alla syndat och att det är genom Jesu död på korset, genom Jesu blod, som vi får kasta av oss synden om vi tror på Jesus.

I Galaterbrevet 2:19-21 skriver Paulus om att Han genom sin tro har del i Jesu korsfästelse:

Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves.

Det är ett erbjudande också till dig och mig.
Den kärlek som Gud visar genom Jesus på korset.

Allt detta innebär korset!

Att Gud älskade oss så att Jesus dog för oss!
För vår skull!
För DIN skull!

Avrättningsinstrumentet har genom påskens under blivit en symbol för Guds kärlek till oss.

Korset ÄR kärlek

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s