Anställningar och ämbeten

Detta är tredje delen i en liten serie om ämbete.
Första finner du HÄR
Det andra finner du HÄR

Så, när jag nu vill avskaffa ämbeten, vill jag då inte att vi ska ha anställda i en församling?

Det första jag vill be den som ställer denna fråga är om jag verkligen påstår det?

Ingenstans skriver jag att en församling eller kyrka inte kan ha anställda. Jag tror det kan vara problematiskt, men jag tror inte att det är omöjligt.

Det jag tror är problematiskt är främst hur vi i vår tradition tänker runt anställda i kyrkor och församlingar. Ofta är det nämligen så att anställning är synonymt med ämbete. Därför diskuteras till exempel möjligheten att utvidga ”vigningstjänsterna” i Svenska Kyrkan. Alltså att också de tjänster som idag finns, men som inte är ämbeten, ska bli det.

Det problematiska består alltså i att skilja på anställning och ämbete!

Vi ska anställa de gåvor som församlingen har behov av att få utförda i större utsträckning än andra gåvor. Vissa tider kan det handla om gåvan att trösta, ibland att undervisa, ibland att dela med sig frikostigt, ibland att profetera, ibland att evangelisera.

Problemet är att detta inte ryms i ett ämbete. Eller rättare sagt, ämbetet förutsätts vara en garant för att ALLA de andliga gåvorna finns i församlingen! Hur kan jag skriva det?

Jo för att verkligheten i allt för många församlingar är att prästen/pastorn förväntas göra allt! Inte för att han eller hon råkar ha den gåvan, eller vara kallad till det, utan för att han eller hon har ett ämbete!

Tänk om församlingen istället kunde sätta sig ner och se på sitt uppdrag och ställa sig frågan: ”Vad behöver vi för att utföra vårt uppdrag de närmaste månaderna?”

När man sedan vet det så kan man se vilka specifika gåvor det skulle behövas mer av under den närmaste tiden och först därefter se vem som ska anställas!

Det skulle med största säkerhet resultera i att man får tänka lite mer utanför ramarna än vad man måste göra när man köper paketlösningen med en ämbetsbärare.

Så, nej, jag tror inte att det alltid är fel med anställda i församlingar och jag tror det finns andra fördelar också med till exempel ansvariga för ungdomsarbete, undervisning eller församlingsföreståndare. Men jag tror att kyrkan skulle tjäna på att tänka om, tänka nytt och förhålla sig mer pragmatiskt till hur vi ser på anställningar i församlingarna.

En annan aspekt är utbildning. Min övertygelse är att det är bra att studera och utbilda sig och att det är desto viktigare att göra det på de områden som betyder mest i ens liv. En teologisk utbildning behöver absolut inte vara dåligt. Men det ger inte heller per automatik att jag har företräde till ett ämbete.

Att jag läst ett antal år på universitetet gör inte att jag är en bättre kristen än någon annan. Om jag har goda kunskaper så kan jag argumentera för min sak, men kan inte kräva företräde på grund av mitt ämbete utan i sådana fall tack vare min kunskap.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Nyhetskommentarer, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Anställningar och ämbeten

  1. Ping: Debattartikel om ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s