Gåvor och ämbeten

Detta är andra delen i en liten serie om ämbete.
Första finner du HÄR

Om jag nu protesterar mot ämbeten, menar jag då att vi inte alla har olika kallelser och gåvor i församlingen?

Jag är helt övertygad om att vi ALLA kristna, utan undantag, har kallelser och gåvor för att tjäna Gud. Just därför är uppdelningen mellan ämbetsbärare och ”vanligt folk” ödesdigert.

Det som en gång var en andens gåva, herde, har blivit ett ämbete, pastor, som inte är tillgängligt för alla, ens de som har en utpräglad herdegåva. Församlingens anställde ämbetsbärare har dessutom med stor sannolikhet i uppgift att sköta arbetsuppgifter som han eller hon inte har gåvan att göra. Samtidigt som de medlemmar i Kristi Kropp som verkligen har de gåvor som skulle kunna användas hindras till det.

Hindren behöver så klart inte vara uttalade, men är inte desto mindre verkliga för det. Den som är kallad av Gud att utöva sin gåva hindras, eller känner sig hindrad, på grund av att ett ämbete saknas samtidigt som den med ett ämbete förväntas utföra arbetsuppgifter som ligger utanför de gåvor han eller hon har.

Det fantastiska med den bibliska församlingen är att alla delar, alla andens gåvor, har en plats och behövs i det som beskrivs som en kropp. Genom att lägga uppgifter och gåvor på entreprenad till en ämbetsbärare stympas Kristi Kropp.

Att ”tillåta” lekmannainblandning i församlingarna är inte en lösning, det snarare understryker problematiken i uppdelandet, splittrandet, av Kristi Kropp i de som är av folket och de som inte är det. Tillåtelsen att delta som lekman är inte självklart utan ett tillstånd som ges (och tas) beroende på ämbetsbärarens personliga preferenser.

I praktiken används ämbetet dels av kristna för att slippa ta ansvar för sin tro i vardagen. Ämbetsbäraren förväntas vara en ställföreträdande kristen. Leva ut den tro som det är menat att alla kristna ska leva.

I olika diskussioner har jag hört eller läst bland annat följande argument för att kristna inte ska leva kristna liv.
Jo, kristna kan kriga, men du som ämbetsbärare bör inte göra det för att du ska lyda Gud.
Jo, kristna kan vara politiker, men du som ämbetsbärare bör inte göra det för att du ska lyda Gud.
Jo, kristna kan var kapitalister, men du som ämbetsbärare bör inte vara det för att du ska lyda Gud.
Jo, kristna kan vara kommunister, men du som ämbetsbärare bör inte vara det för att du ska lyda Gud.
Jo, kristna kan vara allt de vill… Men du som ämbetsbärare bör inte vara det för att du ska lyda Gud.

Ämbetsbäraren förväntas leva ut det liv som man egentligen vet är alla kristnas kallelse. En slags ställföreträdande utlevd kristendom. Det är vad som händer när vissa andegåvor förvandlas till ämbeten. Om ledarskap, undervisning, tungotal, helande och så vidare alla sågs som likvärdiga gåvor från Gud, så skulle vi också förstå att kallelsen till helgelse följer med tron och gåvorna, inte med ett mänskligt ämbete!

En annan sak som drabbar oss som bär dessa mänskliga ämbeten är att vi ibland lär oss att kristen, det är man på jobbet. Ta inte med dig jobbet hem, ge inte av din egen egendom, öppna inte ditt hem för flyktingar. Det får kyrkan göra och det kan du ägna dig åt på din arbetstid.

Problemet med detta tänk kommer alltså från två håll!
Dels ”lekmännen” som anser att kristen, det får prästen vara och dels ämbetsbärarna själva som anser att kristen, det är man på jobbet.

Självklart finns det gott om goda exempel på motsatsen. Ämbetsbärare och lekmän som hela tiden strävar efter att återspegla Jesu godhet i sina liv. Undantagen finns, men de är just undantag.

Vi behöver inte lekmän och präster i kyrkan, vi behöver insikten om att vi alla har förmånen, tillåtelsen och möjligheten att få tjäna med just de gåvor vi fått! Offergudstjänsten är borta och med den också prästerskapet. Vi är alla präster och offret är våra egna liv!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Nyhetskommentarer och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gåvor och ämbeten

  1. Ping: Anställningar och ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  2. Ping: Debattartikel om ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s