Det allmänna prästadömet och ämbeten

Tanken på det allmänna prästadömet har sin grund i att Jesu offer var det slutgiltiga offret, att inga offer efter det är nödvändiga. Att ”Jesus frambar ett enda syndoffer för alla tider” som det står i Hebreerbrevet 11:12

Jesus är den fullkomliga översteprästen som frambar det fullkomliga offret.

Hebreerbrevet 4:14
När vi nu har en mäktig överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds son, låt oss då hålla fast vid vår bekännelse.

Paulus gör också en annan tydlig skillnad på de offer som gavs under gamla förbundet och det nya.

Hebreerbrevet 8:1-4
Huvudpunkten i vad jag har att säga är detta: Vi har en överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himlen och förrättar tjänst i helgedomen, det sanna förbundstältet, som är rest av Herren och inte av någon människa. En överstepräst tillsätts för att frambära offergåvor och därför måste också vår ha något att bära fram. Om han nu vore här på jorden skulle han inte ens vara präst, eftersom det finns andra som frambär gåvorna enligt lagen.

Hebreerbrevet 11: 11-12
Varje präst tjänstgör dagligen och bär alltså gång på gång fram samma offer, som ändå aldrig kan avlägsna några synder. Men Jesus frambar ett enda syndoffer för alla tider och har satt sig på Guds högra sida.

De kristna i denna historia är, som del av Kristi Kropp (1 Kor 12) också del i det nya prästadömet, med Jesus som överstepräst. Naturen av offren som nu bärs fram är också annorlunda.

Första Petrusbrevet 2:4-5 4När ni kommer till honom, den levande stenen, ratad av människor men utvald av Gud och ärad av honom, 5då blir också ni till levande stenar i ett andligt husbygge. Ni blir ett heligt prästerskap och kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus.

I vers 9 skriver Petrus: Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.

Vad är offret? Paulus förklarar i Romarbrevet 12: 1
Därför ber jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära er själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. Det skall vara er andliga gudstjänst.

Johannes fortsätter på samma linje i Uppenbarelseboken 1:5b-6
Han som älskar oss och har löst oss från våra synder med sitt blod och som har gjort oss till ett kungadöme, till präster åt sin Gud och fader, honom tillhör härligheten och väldet i evigheters evighet, amen.

Slutsatsen i tanken på det allmänna prästadömet är alltså:
• Jesu offer var slutgiltigt. Offer gudstjänsten enligt lagen har upphört i och med Jesu offer och det som nu frambärs är ett andlig offer.
• Jesus som överstepräst frambar det slutgiltiga offret och avslutade det gammaltestamentliga prästerskapet. Med Jesus som överstepräst är nu alla troende ett heligt prästerskap som frambär andliga offer.
• I det gamla förbundet var det bara präster som hade tillträde till offret och kunde böra fram det. I det nya förbundet har alla kristna tillträde till Gud. Förhänget i templet är sönderrivet. Och vi kan alla frambära andliga offer.

Att det i nya testamentet skulle finnas ett särskilt prästerskap motsägs av att den prästerliga gudstjänsten hade offret i centrum, och Jesus nu har givit det slutgiltiga offret. Om den gamla offergudstjänsten upphört, behövs inte heller det gamla prästerskapet och den nya andliga gudstjänsten innebär att alla kristna frambär sig själva som ett levande offer. Ett offer som det inte behövs andra präster för än de präster vi alla är i Kristus.

Den enda anledningen att ha ett prästerskap idag är att man återinfört en offergudstjänst, en gudstjänst som inte alla kan utföra. Där kommer mässoffertanken in, som ett återinfört gammaltestamentligt offer trots att ”Jesus frambar ett enda syndoffer för alla tider”.

Det särskilda prästerskapet är alltså knutet till en offergudstjänst som Jesus fullbordat och upphävt.

Som ”allmänna präster” har vi alla olika gåvor och tjänster, men ingen av oss har ett särskilt företräde som präst som frambär offer. Att det därför skulle finnas ämbetsbärare och lekmän i församlingen idag är svårt att grunda i det nya testamentet lär oss om församlingens och de kristnas natur.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det allmänna prästadömet och ämbeten

  1. Ping: Gåvor och ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  2. Ping: Anställningar och ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

  3. Ping: Debattartikel om ämbeten | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s