Ske din vilja?

Predikan 2015-03-07 Lovsångsgudstjänst Sörbro

Just nu befinner vi oss i fastan, i morgon är det tredje söndagen i fastan.
Fasta kan man ju göra på olika sätt, men det handlar i korthet om att ge upp något för att kunna fylla den tid, det tomrum som uppstår, med fokus på Jesus istället.

Traditionellt avstår man från fast mat och ägnar tid åt bön istället, men många idag avstår från sociala medier, film, tv-spel eller något annat. Det viktiga är liksom inte vad man avstår utan at man avstår något som man vanligtvis ägnar uppmärksamhet åt för att i stället fokusera på bön till Jesus.

Därför vill jag prata lite om detta med bön och hur vi ber.

När man pratar om ”hur vi ber” så handlar det ofta om vilka böner vi ber, vilket sätt vi ber på och så vidare, men det finns en del av bönen som vi ofta glömmer bort, som vi ofta hoppar över. Det är lyssnandet.

När vi pratar om att be så kommer vi ofta fram till att vi ska be enligt Guds vilja som det står i Första Johannesbrevet 5:14 och att vi ska be ”ske din vilja” enligt Matteus 6:10 men vi glömmer att mycket av det handlar om att först och främst lyssna in vad som verkligen ÄR Guds vilja!

Det är inte alltid praktiskt, inte alltid enkelt och man får långt ifrån alltid de svar man själv vill. Ja, det är nog så att många av de svar vi får från Gud är sådant som går emot det som vi först tycker skulle gynna oss själva mest hela tiden. Men sådan var också Jesu undervisning!

Be för de som förföljer, gör gott mot de som gör ont, lämna allt, lyd Fadern…

Vi får svar vi inte tycker om som människor, det är ingen fråga om annat.

Frågan är istället vad vi gör med de svar vi får?

Berättelsen om de två bröderna i Matteus 21:28-31 där det berättas att Jesus sa ”Vad tänker ni om detta? En man hade två söner. Han gick till den förste och sade: Min son, gå och arbeta i vingården i dag. Jag vill inte, svarade han. Men längre fram ångrade han sig och gick. Sedan kom mannen till den andre och sade samma sak. Han svarade: Ja, herre. Men han gick inte. Vem av de två gjorde faderns vilja?” De svarade: ”Den förste.”

Ibland är det så att Jesus sätter dit de lärda genom att de liksom svarar fel eller inte svarar alls. Men här handlar det istället om att de VET vad som är rätt och Guds vilja men väljer att inte göra det de vet att de ska. De vet vad som är rätt och svarar rätt. Men de struntar i det!

Helt säkert har de logiska argument för att inte göra det som är rätt och Guds vilja. Men det är inte det som betyder något för Jesus utan det som betyder något är vad de faktiskt gör!

Det handlar inte om vad de säger eller bekänner.
Det är genom vad de gör som Jesus kan avgöra om de gör Faderns vilja eller inte.

När vi går ut på Värmlandsnäs för att göra Jesus Kristus känd, trodd, älskad och efterföljd… Kräver vi då att få göra det på exakt det sätt vi vill, annars gör vi det inte, eller är vi beredda på att lyssna in vad Gud säger till oss. Är vi beredda att göra som Gud säger, eller vägrar vi om det inte passar oss själva?

Är vi beredda på att lämna den trygga, invanda, vägen för att söka nya utmaningar, eller nya sätt att möta gamla utmaningar?

Eller säger vi att vi ska göra Jesus Kristus känd, trodd, älskad och efterföljd på Värmlandsnäs och sedan går vi inte? Eller inser vi att även om det är en stor, svår och jobbig uppgift vi har, så gör vi det ändå?

Jag vet inte hur det är med dig. Det är upp till dig och Gud. Men jag är säker på att du om du lyssnar efter och ser på ditt eget liv så vet du om du främst strävar efter att göra Faderns vilja eller om du mer finner ursäkter för att låta bli.

Låt det bli din uppgift nu när vi går in i en stund av bön och tillbedjan.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s