Predikan: Vägen framåt del 2

Förra söndagen och ett par predikningar innan det har jag pratat om vilka vi är i Kristus, vilka vi EGENTLIGEN är, vilka löften Gud har gett oss, vilka möjligheter som finns!

I dagens episteltext, Efesierbrevet 1:7-14, har vi en hel del att ta till oss!
Där står: I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder, tack vare den rika nåd som han lät flöda över oss med all vishet och insikt. Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet enligt det beslut han har fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus. 


I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin viljas beslut, för att vi som först har satt vårt hopp till Kristus ska bli till hans ära och pris. I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill. Anden är ett förskott som garanterar vårt arv, att hans eget folk ska befrias, till hans ära och pris. 


Detta är ytterligare en beskrivning på vad som i ordets verkliga betydelse är SANT!

Vi är friköpta, vi har fått förlåtelse, vi har fått veta Guds vilja, vi har fått vårt arv från Gud, vi har blivit frälsta, räddade!

Visst låter det underbart!
Det ÄR underbart!

Jag har sagt det förut och jag sammanfattar idag att även om det är underbart och sant, så är det inte alltid vi upplever det som verklighet i våra liv och i vår församling, det finns liksom ett glapp mellan sanning och verklighet.

Jag har presenterat TRO som lösningen på ekvationen och som vägen framåt för vår församling. Tro som är grunden för det vi hoppas på, som det står i Hebreerbrevet 11.

Jag har också pratat om att tro inte handlar om att intellektuellt anse att något är sant och sedan lämna det med det, utan tro som vi möter den i Bibeln, den tro Bibeln talar om, den tro som JESUS pratar om är en tro som är verklig, som leder någon stans.

Vi vet från berättelserna om Jesus att det flera gånger står att Jesus SÅG människors tro. Som de som hackade upp taket och sänkte ner sin lame vän genom taket framför Jesus.

Jesus SÅG deras tro och saker blev verklighet.

Det är ett av många exempel och det exemplen har gemensamt är att det inte handlar om att Jesus på något magiskt sätt ser in i människornas själ och på något sätt mäter nivån av tro på ett övernaturligt sätt.

Nej, Jesus, och alla som vill, ser tron genom att se vilka konsekvenser den får!

När en människa tror, så får det konsekvenser i handlande, attityder och i hela livet!

Tänk dig att du åker tåg och du hamnar bredvid en kvinna.
Ni börjar prata och det visar sig att hon är läkare, ja forskare och hon berättar för dig att de hittat ett nytt virus.
Ett virus som inom några år kommer smitta ungefär 80% av jordens befolkning och som kommer få katastrofala följder. 50% av alla smittade kommer dö och det finns inget botemedel. Ett riktigt undergångsscenario helt enkelt.

Självklart blir du oroad när du får höra detta och undrar om det inte finns något vaccin och hon säger att visst finns det vaccin. Det är enkelt och billigt att framställa, det är säkert och effektivt och det finns i lager så att det räcker till alla.

Du blir lättad när du får höra det och frågar om läkaren själv är vaccinerad.

Svaret bli: Näh, det har jag inte brytt mig om…

Vilka tankar får du av detta?
Tror läkaren på situationens allvar?
Tror läkaren på botemedlet?
Om hon gör det, varför har hon då inte gjort något?
Vilka argument skulle hon kunna komma med som får dig att tro dels på situationens allvar och dels botemedlets förträfflighet samtidigt som hon själv inte gör något?

På samma sätt är det med vår tro på Jesus!
Om vi tror på det vi säger oss tro på, varför syns det inte? Varför gör vi inte det som förväntas av oss? Varför försöker vi förklara varför vi inget behöver göra istället för att göra?
Om vi inte gör det vi säger att vi tror på, är vi då trovärdiga när vi säger att vi tror?

Om vi tror, om vi tror på det vi säger att vi tror på, om vi tror så som Bibeln beskriver tro, ja då kommer det att synas. Då kommer man kunna se vår tro!

Det handlar inte om en intellektuell förståelse eller att man accepterar något för sant och det handlar inte heller om att sitta och vänta på att ens tro ska byggas upp innan man gör något, nej det handlar om att direkt göra det man har tro till!

Ett exempel: Vi pratar om att vi behöver prata om Jesus.

Det är bra, det är sant och det är inget ont i det.
Men på något sätt verkar vi få för oss att om vi inte har tro för att prata med ALLA vi möter HELA tiden, så ska vi be om mer tro och innan vi fått det ska vi inget göra.

Istället kanske det är så att vi ska börja med att göra just det vi för tillfället har tro för!
Kanske har jag inte tro för att prata med ALLA, men kanske någon?
Eller har jag inte ens det, så kanske jag har tro för att sätta upp en affisch på en anslagstavla?
Eller har jag inte det så kanske jag har tro för att lämna kvar en broschyr på ett bort på fiket jag varit på…

Vi har alla del av uppdraget och vi kan alla göra NÅGOT, vi har alla tro för att göra något!

Till sist brukar diskussionen handla om huruvida vi alls ska göra något. Om vi inte fått allt gratis och det egentligen är gärningslära att prata om att något krävs eller förväntas av oss.

Och visst är det så att vi fått allt gratis, av nåd!

De verser jag oftast kommer tillbaks till i Bibeln är efesierbrevet 2:8-9 där det står: Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.

Gratis, fritt, av tro.
Inget annat!

Men betyder det att vi INGET ska göra?

Jag tror inte det, för i versen efter står det: Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.

Vi ska vandra i goda gärningar.

Att något är av nåd, fritt och gratis betyder inte att det är fritt från konsekvenser i våra liv!
Att vi får något gratis betyder inte att det vi får inte kommer att förändra och förvandla oss!

Tvärt om, om vi ska tro Bibeln!
Och det ska vi väl? Annars skulle vi ju inte heller tro att det var av nåd!

Bibeln använder ofta bilden av ett äktenskap för att beskriva relationen mellan Jesus och de troende och jag tycker det är en bra bild, en användbar bild.

Ett äktenskap kan man om man vill behandla som ett kontrakt.
Vårt kontrakt med Jesus säger att det är gratis, så då kan vi lugnt luta oss tillbaks och peka på kontraktet och säga att du kan inget kräva, det står i vårt kontrakt. Jag behöver inget göra! Jag ska ha allt du erbjuder mig gratis och i kontraktet står det att det är gratis!

Problemet är att det för det första inte är så ett förbund funkar om vi ska tro Bibeln. Skillnaden mellan ett förbund och ett kontrakt är att i ett förbund sätter man sin tilltro och litar på motparten och när man upprättar ett kontrakt så betyder det att man inte litar på motparten utan att man reglerar det hela genom kontraktet. Man sätter sin tilltro till kontraktet istället för till motparten.

För det andra så är bilden ett äktenskap och ett äktenskap är inget kontrakt. Ett äktenskap är en relation, ett förbund, där man sätter sin tillit till den andre och inte till överenskommelsen. Jag tog ett exempel för ett tag sedan för att illustrera det.

Tänk om jag påstod att eftersom Lotta älskar mig och är gift med mig, eftersom hon ingått ett kontrakt med mig där hon lovat att älska mig i nöd och i lust, så behöver jag inget göra.

Vår överenskommelse i våra äktenskapslöften säger klart och tydligt att hon lovat att älska mig också om saker är dåliga, så då finns det ju ingen anledning för mig att göra något. Eller hur!?

Överenskommelsen är ju att hon ska älska mig, så varför ska jag göra något? Det står inget om några krav att jag ska göra något i våra äktenskapslöften! I vårt förbund finns inga uttryckliga krav på att jag ska göra något för att få behålla förbundet!

Ja, eftersom det inte finns något kontrakt som reglerar att jag måste göra något, så måste det ju betyda att INGET förväntas av mig i mitt äktenskap, eller hur! Ja det måste ju betyda att det till och med vore FEL av mig att göra något, eftersom inget krävs av mig och om jag gör något så har jag ju inte fått det jag har rätt till gratis…

Ja, ni hör ju hur bakvänt det låter! Det blir inte mycket till relation eller kärlekshistoria om jag gör så, eller hur? Det blir inte mycket till äktenskap!
Precis så pratar ändå väldigt många när det gäller vårt förbund, vårt äktenskap med Gud!

(Man skulle kunna göra mer av liknelsen med ett äktenskap, hur skulle det tex verka om jag bara gör något för Lotta när jag verkligen, verkligen kände för det… Hur skulle det vara om jag till och med gjorde dåliga saker, för hon har ju ändå lovat…)

Vi förstår ju innerst inne att det är ett orimligt förhållande. Vi skulle aldrig kalla ett sådant äktenskap gott och därför behöver vi fundera över vad vår tro leder oss till i relation med Jesus.

Jesus har ett förbund, ett äktenskap, med sin församling här på Värmlandsnäs och även om inget krävs av oss så finns det förväntningar på alla parter i en relation för att relationen ska växa och vara levande och kärleksfull.

Och då kommer vi tillbaks till det jag började med!

Om vi tror, tror så som Bibeln beskriver tro, som något som får konsekvenser i våra liv, så arbetar vi på relationen med vår brudgum!

Vår relation med Jesus blir till en verklighet i våra liv, vår tro blir något annat än en abstrakt tanke, den blir verklighet och levs ut!

På samma sätt som ett äktenskap förbättras genom små steg i rätt riktning, ett litet målmedvetet steg i taget så är vägen framåt för oss som församling en fördjupad kärleksfull relation till Jesus, ett litet steg i taget.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s