Jesus kommer snart! Andra Advent…

Idag är det andra advent och temat är ”Guds Rike är nära”.
Dagens evangelietext är Lukas 21:25-36 och jag läser från den nya översättningen Folkbibeln 2014

Människosonen kommer

25 Tecken ska visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden ska folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och vågornas dån. 26 Människor ska tappa andan av skräck i väntan på det som ska drabba världen, för himlens makter ska skakas. 27 Då ska man se Människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet. 28 Men när det här börjar hända, så räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig.”

29 Han gav dem också en liknelse: ”Se på fikonträdet och alla andra träd. 30 När ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära. 31 På samma sätt vet ni, när ni ser detta hända, att Guds rike är nära. 32 Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker. 33 Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.

34 Men akta er för att tynga era hjärtan med festande, rus och livets bekymmer så att den dagen plötsligt drabbar er 35 som en snara, för den ska drabba alla som bor över hela jorden. 36 Var ständigt vakna och be om kraft att undfly allt som ska ske och kunna bestå inför Människosonen.”

Idag vill jag backa ut från texten för att få lite perspektiv, sedan zooma in lite för att se på de verser vi har för dagen och till sist zooma in ännu mer till vers 31 och sluta i vers 28…

Om vi först zoomar ut för att se var vi ska placera den här texten, så får vi backa ända till kapitel 20 och vers 1, där det står att Jesus i det här stycket befinner sig i templet och undervisar. Dagens stycke är alltså bara en liten del av en längre undervisning som sträcker sig ända till 21:37 där det talas om att Jesus var i templet om dagarna och undervisade.

Kanske kan det vara så att kapitel 20 och 21 är en sammanställning av undervisning som Jesus hade i templet och att allt inte hände på samma gång, det är en möjlighet, men miljön för undervisningen var alltså templet och därmed kan man ana att de första mottagarna för undervisningen var hebréer.

Det här lite större avsnittet, kapitel 20 och 21, innehåller en hel del central undervisning och vi kan läsa om Jesu fullmakt, arrendatorerna i vingården, frågorna om skatt till kejsaren, uppståndelsen och om vem Messias är. Vi läser om änkans gåva och templets förestående fall.

Sedan zoomar vi in lite till och ser att de verser som hör till dagens text finns i ett stycke som behandlar ”Kommande prövningar”, den stora nöden, Jesu återkomst, liknelsen om trädet som knoppas och avslutas med varningen ”Var på er vakt”…

Det stora perspektivet är alltså templet och undervisning, det lite närmare perspektivet blir talet om Jesu återkomst, tidens slut, ändetiden.

I advent brukar vi mer än någonsin snuttifiera evangeliet och få det att handla om en stilla väntan på ett litet ofarligt barn i en krubba, men det är INTE var texten handlar om!

Texten handlar om tidens slut, när Jesus ska komma tillbaks, om lidande och om vaksamhet och väntan inför det som ska ske!

Om vi ser på dagens text, vad handlar då den om?

Jo, att stora saker kommer hända när Jesus återvänder.
Saker och ting kommer ställa sig på ända, skakas och kastas omkull.
Det handlar inte om en stilla natt vid krubban när Jesus kommer, utan det ska bli tecken i solen och månen och stjärnorna, och på jorden ska folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och vågornas dån. Människor ska tappa andan av skräck i väntan på det som ska drabba världen, för himlens makter ska skakas.

Texten tycks nästan passa bättre på domsöndagen än i advent, men å andra sidan så finns det så oerhört många texter om Jesu återkomst, om dom och straff, så att om vi skulle begränsa dem till domsöndagen skulle det bli en väldigt lång gudstjänst då… Och förresten, om det nu var ett så vanligt tema för Jesus och apostlarna, varför ska det inte vara det för oss?

Jesu återkomst alltså…
Många har försökt förutsäga den och misslyckats, så det bör vi akta oss för, tiden och dagen vet ingen utom Fadern och så ska det vara…

MEN vi vet, inte minst från slutet av texten idag, att vi ska hålla ögon och öron öppna, för de tecken som ska komma före Jesu återkomst och tecknen blir fler och fler och tydligare och tydligare…

Jesus uppmanar oss att se att det närmar sig, att vi ska vara redo, att vi inte kan leva hur som helst när vi VET att det är nära och INTE VET den exakta tiden…

För tecknen är många…
Siv berättade om ett tecken i döda havet på domsöndagen.
Vi kan se på landet Israel och vi kan se på Jerusalem, för vad man än tycker om staten Israel, dess politik och rättfärdighet eller brist på det, så ÄR existensen av staten ett tecken som förutsägs i Bibeln! Att det är ett tecken behöver inte betyda att det är gott i sig själv, jordbävningar, flodvågor och annat som också ökar är också tecken.

Inte minst så ser vi idag något annat som eskalerar bortom all sans och redlighet och som det står om i Andra Timoteusbrevet 3:1-5 och Andra Petrusbrevet 3:18-19:

1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft.

18De talar stora men tomma ord, de vädjar till kroppens begär och lockar med utsvävningar tillbaka sådana som just börjat komma bort från dem och deras villfarelse. 19De utlovar frihet men är själva slavar under fördärvet.

Alla tecken finns där för den som vill se.
Och för den som inte vill se, den som förnekar Jesu ord, hjälper inte de tydligaste tecken i världen…

Jesaja sa det och Jesus och Paulus upprepade det!
’Ni skall höra men ingenting förstå, ni skall se men ingenting fatta.’ (Jes 6:9, Matt 13:14-15 och Apg 28:26-27)

Och då kommer vi till vers 31 i dagens text…
På samma sätt vet ni, när ni ser detta hända, att Guds rike är nära.

När vi ser tecknen, och de finns där, så VET vi att Guds Rike är nära!
Guds Rike är på väg att bryta fram, inte i en krubba i en stilla natt, utan med makt och kraft från Himlen!

Det kan vara skrämmande, men till de som lyssnar på Jesus säger han i vers 28: Men när det här börjar hända, så räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig.

Så räta på er!
Lyft er blick från barnet i krubban och se upp till Himlen till er Herre och Kung som kommer i MAKT och HÄRLIGHET!

Räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig!!!

AMEN

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s