En gång frälst, alltid frälst… Eller holistisk frälsning?

Under min resa till THS lyssnade jag på flera predikningar av Greg Boyd. En av dem delade jag med mig av igår, jag delar med mig av en idag och ytterligare framöver i veckan. De är hämtade från predikoserien ”Twisted Scripture” och idag delar jag med mig av Gregs utläggning av Romarbrevet 10 som i mycket hänger ihop med synen på försoningen.

Woodland Hills beskriver predikan med dessa ord:
For many Christians, salvation has been reduced to a one-time prayer where one mentally and verbally agrees to a few key theological beliefs. The Bible and Jesus’ life, however, present us with a more holistic salvation that involves wholeness, new life, and transformation. Instead of viewing salvation as a legal contract, we are invited to join Jesus in a covenantal marriage where his life is poured out for us and our lives are poured out for him.

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Politik, Predikan, Undervisning, Waldenström och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En gång frälst, alltid frälst… Eller holistisk frälsning?

  1. enkristenjihad skriver:

    Tack för tipset Greg Boyd ! Lyssnar just nu på en predikan angående det amerikanska ”marriage amendment”. Bra attityd till evangeliet. ”Love them and shut up!” — angående att bedöma andra kristna !

    I denna predikan kring ”kontrakt-frälst” missar Boyd kanske att Jesus talar om himmelriket men inte om frälsningsprocesser. Det är möjligt att ”himmelriket är nära” eller ”saliga de fattiga för de har Guds rike” innebär att Gud sköter hela processen. Att vi redan är ”nära”, vilken livsstil vi än har. Att som Boyd betona ”how we live” leder lätt till förbättringsreligion. Det är, tänker jag, genom blodet vi är befriade från den gamla naturen, inte genom att vi lever så att ”frukterna” är uppenbara. Boyd läser nog 1 Joh 2:4 som just prestera livsstil för att bli frälst. Blodet är förstås ett sorts kontrakt, en nytt förbund. Men det befriar och den befriade tenderar leva just – friare. Men vi imiterar inte Jesus, som Boyd säger.

    Men underbar retoriker !

  2. Där håller jag nog inte med dig.
    Boyd står fast rotad i den protestantiska traditionen med sola fide och sola gratia och prpagerar inte för en gärningslära.

    Däremot vänder han sig emot den typ av ”frälsande tro” som inte leder till några frukter alls. Han understryker också att han själv inte är den som ska bedöma om frukten är tillräcklig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s