Efterföljd!

Jag vill börja den här predikan med att prata om det som brukar kallas för ”gärningslära”…

Jag pratar ofta om att vi har förväntningar på oss att leva ut vår kristna tro, att vi till och med har krav på oss, att vi förväntas lyda…

Är inte det gärningslära?
Säger inte det emot evangeliet?

Hade det varit gärningslära, så HADE det sagt emot evangeliet, det håller jag med om, men det handlar inte om gärningslära, och de förväntningar vi har på oss har en tydlig grund i Bibeln.

Gärningslära ska vi akta oss noga för, för det handlar om tanken att vi med gärningar kan förtjäna vår frälsning! Eller att man med sina gärningar skulle kunna lägga till ett enda litet dugg till sin frälsning. Det är en falsk och antibiblisk lära som jag å det allra bestämdaste tar avstånd ifrån! ”Bort det” som Luthergubben sa!

Som jag sa förra söndan, och i går kväll, vi kan inte förtjäna vår frälsning, ja vi kan inte ens förtjäna den enorma kärlek som Gud ger oss! Det spelar ingen roll hur snälla, goa och duktiga vi är! Det spelar ingen roll hur mycket jag ger i kollekt eller till välgörande ändamål! Det spelar inte ens någon roll vad jag röstade på förra söndan! INGET vi gör kan göra oss förtjänta av den kärlek och den frälsning som vi ges fritt och av nåd från vår Herre!

I Efesierbrevet 2:8-9 står det Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Av nåd, alltså gratis, genom tron. Inte av gärningar!

Det är hur vi är frälsta!
Sola Fide!
Tron allena!
Sola Gratia!
Nåd allena!

Det är grunden, den grund för frälsningen som vi alltid måste komma ihåg!
Men grunden är ju inte allt! Grunden är ju grunden och grunden är INTE ett helt hus, eller hur?

När vi läst grunden i I Efesierbrevet 2:8-9 står det Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Så måste vi läsa vidare och läsa vers 10 också!
Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.

Ni ser!
Vi är bestämda till att också GÖRA saker!
GUD har bestämt oss till det!
INTE för att förtjäna, utan EFTERSOM vi är frälsta!

Eller för att läsa från Jakobsbrevet 2:14-20 vad tro verkligen är, den tro som frälser oss! Jakob, Jesus egen bror, skriver: Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er varma och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död. Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” – Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan?

Jakob är tydlig med att en tro som inte får konsekvenser i form av ett förändrat liv, i form av gärningar som bekräftar tron, ja då ifrågasätter Jakob, och det kan vi också göra, vad för tro det handlar om! En sådan tro är utan verkan säger Jakob! En sådan tro förmår inte frälsa oss!

Handlar en frälsande tro om en tro som är detsamma som ett erkännande av att Gud är en, att Jesus är Gud?
Handlar en frälsande tro om en tro som bara innebär ett erkännande av att något är sant?
Nej om tron bara är ett erkännande av att något är sant, så är inte en frälsande tro, också de onda andarna tror det, och darrar skriver Jakob!

Vad för tro är det då som är den frälsande tron? Paulus skriver i Romarbrevet 10:19
Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.

En tro som bekänner att Jesus är HERRE!

Vad betyder det då? Ja om man lägger ihop Jakobs text med Paulus så skulle det faktiskt kunna bli något liknande det som en annan person i Bibeln säger… Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.

Det är Jesus som säger det och det står att läsa i Matteus 7:21

Att tro på Jesus, den tro som frälser och inte bara någon slags allmän tro, DEN tron handlar om att bekänna Jesus som Herre, och att ha en Herre betyder att man lyder, eller följer…

Det går liksom inte ihop att säga att jag har en Herre, men jag vägrar att göra som Han säger. Den inställningen är i sig själv en förnekelse av att man har en Herre…

Och lägg märke till att det fortfarande INTE handlar om att förtjäna sin frälsning, inte alls, för det KAN vi aldrig göra!

Förra söndagen och igår kväll förklarade jag allt detta med att det inte handlar om att göra ett enda dugg för att FÖRTJÄNA kärlek eller frälsning utan det handlar om att VÅR kärlek till Gud, EFTERSOM vi först fått kärlek och frälsning DRIVER oss att göra!

När vi förstått, känt, upplevt… Ja VERKLIGEN TROR, så GÖR vi också…

Det är kärleken till Jesus som driver oss, inte önskan att förtjäna frälsning!

Paulus skriver i Hebreerbrevet 5:12-14 Ni borde vid det här laget själva vara lärare, men i stället behöver ni nu på nytt någon som lär er de första grunderna i Guds ord. Ni har återgått till att behöva mjölk i stället för fast föda. Och den som lever på mjölk är ett spädbarn och kan inte fatta en undervisning om rättfärdighet. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som träget har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont.

Om vi envist håller fast vid att vi inget ska göra, ja då klamrar vi oss fast vid mjölkmaten! Då läser vi Efesierbrevet 2:8-9 står det Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Och det också om vi varit kristna i många många år och vid det här laget borde vara lärare, så äter vi fortfarande mjölkmat för barn OM vi inte vågar läsa vers 10 också, och allt vad den för med sig! Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.

Om vi vågar börja ta till oss annat än mjölkmat, så kommer vi se att det finns MYCKET förutom att tro att något är sant, som är innebörden av att VERKLIGEN tro!

Det finns en del saker som vi alla, alltså alla kristna, förväntas göra, men ibland går det inte att säga EXAKT vad man måste göra för att vara efterföljare.
Vad betyder det för dig och vad betyder det för mig, det kan vara olika.

MEN man KAN säga vissa saker,
Det första är att det faktiskt betyder NÅGOT!
Att inte göra något och bara vara som alla andra är INTE att följa Jesus och visa sin tro med sina gärningar.

Det andra vi kan säga är att det vi ska eller inte ska göra för att vara efterföljare, eller kristna, dikteras av Jesus som kommunicerar det till oss genom Bibeln! Om vi ska vara trovärdiga som kristna så är det från Bibeln vi ska hämta vårt stöd.

Det är Jesus och Bibeln som ska vara avgörande för vad vi ska lägga tyngd vid!
DET är det vi ska låta vara avgörande för hur vi definierar efterföljelse, inte om kyrkan städats på rätt sätt eller inte, eller om rätt ord sagts vid nattvarden, eller vilken närvaro vi har på söndag förmiddag!

Det är det efterföljelse, lydnad och lärjungaskap innebär!

Och de som gått före oss här på Näset visste precis detta!
EXAKT det var vad de sysslade med!

Jag har gjort en hel del hembesök bland de äldre i vår församling och tagit till mig det de berättat om när de, eller oftare deras föräldrar, fick uppleva väckelse.
Två predikanter återkommer i berättelserna och dokumenten från väckelsen på näset.
Dels är det Lundgren med lådan och en predikant Utter.

Det finns en del material och berättelser kvar från dem och deras gärningar, om man är intresserad av traditioner, i synnerhet missionsförsamlingens traditioner på näset, så är det intressant läsning!

Vet ni vad de gjorde!
De var Bibelläsare och de underströk vikten av att inte bara läsa Bibeln utan också lyda den!
De återupptäckte Bibeln i sin egen samtid!
De läste Bibeln och drog slutsatsen att det inte bara handlade om att tänka att något var sant, utan att också HANDLA som om man trodde det var sant!

De bröt ny mark, uppmanade till förändring och tänkte nytt!
Utmanade gamla synsätt som inte fungerade i den nya tiden!

De var föregångare och de gjorde skillnad!
Vi har en stark, stor och stolt tradition här på Näset som vi ska vara rädda om, MEN det är också viktigt att VERKLIGEN ta reda på vad vår tradition innebär!

För några veckor sedan fick vi höra om ett läger på Gotland som levde på traditionen, och vi uppmuntrades av det. Jag blev så fascinerad att jag var tvungen att ta reda på mer, och gissa vad jag fann!?!

Jo de hade tagit sin tradition från Wesley så allvarligt att de lät sig utmanas av honom och TÄNKA NYTT! De arbetar med sitt läger på flera fronter och har en stor närvaro på nätet, i sociala medier och så vidare, ja de arbetar mycket mer med det än vad vi gör! Den tradition de hyllar och bevarar är en utåtriktad, Jesuscentrerad och handlingsinriktad tradition!

Så när vi hör om de som bevakar traditionen så MÅSTE vi ta reda på vad det rent praktiskt betyder för oss i vår tid!

Jag är HELT för att vi tar tillvara den tradition som finns här på Näset, för det är, eller har varit, en tradition av utåtriktat fokus, nytänkande och utveckling! INTE en tradition av bevarande, stillasittande och att vara nöjd med det som är!

Orden från Jeremia kommer tillbaka

Jeremia 31:2-5 B2000

Så säger Herren: Det folk som undkom svärdet fann nåd i öknen. Israel var på vandring för att finna ro, ur fjärran uppenbarade sig Herren för dem. Med evig kärlek älskar jag dig, därför har jag så länge visat dig godhet. Än en gång skall jag låta dig blomstra, ja, du skall blomstra igen, jungfru Israel. Än en gång skall du smyckad med bjällror träda ut i glädjedansen. Än en gång skall du plantera vingårdar på Samariens höjder, och de som planterar skall själva skörda frukten.

Än en gång kan vi finna vägen tillbaks till vår tradition av nytänkande, av att lyda Bibeln och att bryta ny mark!

Än en gång!
Än en gång!

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s