Älskad!

Som jag sagt så har de två tidigare predikningarna handlat om mål, mening och vision och det kommer denna och nästa också att göra. Inte på ett teoretiskt plan, utan på ett ytterst praktiskt och påtagligt plan.

Det är klart att man kan göra teori av det som borde vara praktik, och det kan man säkert göra av detta också, men det är inte syftet.

Förra gången berörde jag i inledningen rimlighet i att ha mål? Hur mäter man? Ska vi ha mål? Ska vi alls mäta det vi sysslar med?

Ja i Bibeln visar Gud oss att det finns mål och riktning i det Han gör genom HELA HISTORIEN!
Det är INTE ett passivt väntande, utan det finns mål och mening och Guds folk förväntas handla!

Gud ger förhållningsorder till Adam, till Israel, till profeter och till kungar och de förväntas samarbeta med Gud för att visa på Honom och hans härlighet!
Gud HAR mål och syfte med det vi gör!
Jesus arbetar också målmedvetet, han ger specifika order till de som följer Honom och han förväntar sig att de till exempel ska vara människofiskare. Specifika uppdrag och mål som det faktiskt spelar roll om de utför eller inte!

Men är det mätbart? Ska vi syssla med att räkna medlemmar eller frälsta? Ska vi alls bry oss om resultatet av vad vi gör?

Vad säger Bibeln?
Ja i Apostlagärningarna ser vi att det var intressant att ta reda på hur många som kommit till tro, de satte en siffra på det. Siffran var och är inte allt, men det ger en indikation på om det man gör är rätt eller inte! Siffran i sig är inte viktig, men varje siffra är en människa som hittat Jesus och DET är viktigt!

Jesus säger till oss att bedöma de handlingar vi ser, är det gott så ger det en sorts frukt, är det inte gott så ger det ingen frukt, eller dålig frukt. Så varför ska vi inte se på vad vårt arbete leder till? Om vi är övertygade om att vi gör allt helt rätt, så finns det inget att vara orolig för!

Jesus ger oss ett uppdrag som vi förväntas utföra, så ÄR det.
Jesus säger att vi genom att se resultatet kan se om det vi gjort är gott och rätt eller inte.

Så, visst är det klart att vi ska se på det vi gör och fråga oss om det leder dit vi vill och om vi kan förbättra det eller inte. Helt klart.

Men först måste vi ju veta var vi vill, eller kanske snarare vad GUD vill att vi ska!

Utan mål så kan vi inte veta var vi ska, eller om vi arbetar rätt, om vi bär riktig frukt, om vår tro är fruktlös eller inte!

Gud HAR en kallelse, en plan, ett syfte med vår församling!
Låt oss ta reda på den!

En viktig del av Gud, och därför av målet, är kärlek och det vill jag fokusera på idag med temat ÄLSKAD.

Jag tror att vi alla har hört många predikningar och andakter om att vi är älskade, men idag kommer det att handla mer om att EFTERSOM vi är älskade, om vi verkligen tror det, om vi verkligen förstår det, så kommer vi att älska Gud!

Att få någon att inse och förstå att han eller hon är älskad av Gud handlar mer om att tro på den Jesus är och vad Han gjort. Det har sin tid och det borde vi alla vet vid det här laget! Men att svara på den kärleken med kärlek är ett första, avgörande, steg mot att bli en lärjunge!

Ett av mina mål är just det, att göra Gud älskad och jag har för mig själv formulerat det så här:

Mitt mål att göra Jesus älskad har jag för att det är den naturliga drivkraften för ett helgat liv i relation relation med Jesus. Ingen vill lyda någon man inte älskar.

Att älska Jesus är en naturlig följd av att tro, att känna Gud som är kärlek, och att ha tagit emot den frälsning Jesus ger genom tron. Om man älskar Jesus så vill man vet mer om Jesus. Man vill få kunskap och insikt om den Jesus är, vad Han gör och gjort och varför. Det handlar om att förstå tron och den man tror på. Därför är kärleken inte heller reducerad till en känsla, utan är främst ett förhållningssätt.

Genom Bibeln lär man känna Jesus, vem Han är, vad han gör och gjort och varför och man får också veta Hans kärleksfulla planer och förväntningar på de som Han ger kärlek till och får kärlek från.

Kärleken är inte brist på förväntningar eller krav, utan den är kärleksfulla, uppbyggliga förväntningar och krav som är till för vårt eget bästa. Kärleken är också erbjudandet om hjälp att nå dessa förväntningar och krav samt förlåtelse när man misslyckas att nå ända fram.

Att älska Jesus är en reaktion på insikten om att Jesus älskar oss med en outtömlig, evig kärlek och att Han tack vare den kärleken gav den största gåvan någonsin till oss, Sitt liv på korset!

Andra Petrusbrevet 1:4-9 Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt. Men den som saknar detta ser ingenting i sin närsynthet; han har glömt hur han blev renad från sina tidigare synder.

[Det finns många fler bibelställen om kärlek TILL och FRÅN Gud och mellan de troende som jag tagit med i min vision. Jag läser den inte alla, men de är bland annat:] 1 Pet 1:22, 1 Joh 2:5, 1 Joh 2:15, 1 Joh 4:7-16, Matt 5:43-44, 1 joh 4:10-11, Luk 6:32, Joh 13:35, Joh 15:13, Joh 17:26, Rom 5:5-8, Rom 8:35-39, Rom 12:9, 1 kor 8:3, 1 kor 13:1ff, 1 kor 16:14, Gal 5:6, Gal 5:13, Ef 2:4, Ef 3:17, Ef 4:2, Fil 1:9, Kol 1:8, 1 Thess 3:12, 2 Thess 3:5, 1 tim 1:5, 1 tim 1:14, tit 1:1, Filem 5, Heb 10:24, Jud 21, Upp 2:19, Matt 19:9, Matt 22:37-39, Mark 12:33, Luk 6:27, Luk 6:35, Joh 8:42, Joh 15:17, Gal 5:24, 1 pet 1:22, 1 pet 2:17, 1 pet 4:8, 1 joh 4:11, Joh 15:9, Ef 5:2,

För att göra Jesus älskad så talar jag om, och visar, Guds kärlek till oss människor. Jag visar kärlek mot alla och särskilt mot de minsta i samhället och mot församlingen. Jag predikar om utgivande kärlek, Guds och människors, och de konsekvenser den får.

Jag är trogen Bibelns ord som klarare än något annat förmedlar Guds kärlek till oss människor och som ger kunskap och insikt om den som äskar oss och som vi därför älskar.

Jag gör rätt/har lyckats när jag får se människors längtan efter att uttrycka sin kärlek till Gud.

I liknelsen om såningsmannen handlar detta steg om att börja se de olika jordmånerna.

Det är hur JAG väljer att visa och göra Gud älskad!

Jag är såklart övertygad om att detta är ett viktigt och avgörande steg, att Jesus blir älskad, men jag är övertygad om att de går att formulera både annorlunda och bättre än vad jag gjort.

Just detta med att älska Gud tror jag är avgörande för om vi ska kunna ta nästa steg.

Att få människor att acceptera att de är älskade, det är inga större problem, vi VILL vara älskade. Det är i responsen på den kärleken som ”problemet” ligger.

Att acceptera att man är älskad av Gud är inte svårt i vår tid och kultur där vi KRÄVER att vara älskade, det är responsen på kärleken som är problematisk och mindre självklar.

Om kärleken från Gud är ett resultat av ett krav, en självklarhet som man förtjänat, så finns det inte någon anledning att svara på den! Man får ju bara vad man har rätt till! Om den jag är är gott, om det jag gör är gott och om det jag inte gör rätt egentligen inte gör något, ja varför ska jag då förvänta mig annat än att jag har rätt till, att jag förtjänat, att bli älskad!

MEN om man förstår att kärleken från Gud är något man får inte efter förtjänst, utan fritt, av nåd trots att man INTE förtjänat det…

Ja då KAN man inte svara med något annat än kärlek!

DET är liksom sakens kärna!

Jag håller HELT med den som kritiserar mål, visioner och planer om de görs av något slags egensyfte, MEN om vi ÄLSKAR Gud och har det som drivkraft, jag DÅ söker vi efter att arbeta, av kärlek till Honom, efter HANS plan, vilja och önskan!

Gud ska vara älskad, för att han först älskade oss, och det är DET som är drivkraften!

Om vi älskar Gud, ja då kommer nästa steg naturligt, lydd eller efterföljd.

Vi förväntas att också GÖRA det som Gud förväntar sig av oss!
MEN inte bara att göra för görandet skull!
Det handlar om KÄRLEK

Det handlar om att du är ÄLSKAD, helt igenom ÄLSKAD
Inte för det du gör, för om vi ska vara helt ärliga så VET vi att det vi gör ALDRIG räcker till, utan för att vi är ÄLSKADE de vi ÄR!

DU är skapad till Guds avbild och därför är du OÄNDLIGT värdefull!

Du vet, innerst inne, att du inte har, inte kan FÖRTJÄNA alla den enorma kärlek som Gud ger dig, men du VET, du kan vara övertygad om, att Han ÄLSKAR dig helt och fullt!

När du förstått det, VERKLIGEN förstått, att Gud älskar dig och vad han gjort och gör för dig…
DÅ kan du inte låta bli att också följa Honom och GÖRA det Han önskar att du ska göra!

När vi älskar så följer vi, och lyder…

Inte för att få, inte för att förtjäna, utan för att VI ÄLSKAR GUD!

Men det är nästa veckas predikan.

Om vi säger att vi älskar Gud, ja då kan vi inte samtidigt säga att Hans bud är onda, eller falska, eller att vi inte vill lyda, eller att vi inte TÄNKER lyda! Om vi älskar Gud KAN vi inte säga att vi ingenting tänker göra!

Guds kärlek VÄLLER över oss, och om vi svarar med kärlek så VÄLLER också vi!

Vi har haft utmaningen som delats ut vid kaffet i några veckor nu!
Har du inte antagit utmaningen, så gör det idag!
Vi ska inte alla göra allt, men NÅGOT kan vi alla göra!
Berätta för din bordsgranne hur det fungerat, och om du inte antagit utmaningen, gör det!

0000-00-02 Avslutning VÄLLA bakgrund

Annonser
Det här inlägget postades i Lennart, Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s