Du är älskad som du är, men det behöver inte vara så!

2014-07-18 Vägkyrka kväll 6

Under vägkyrkan har vi bjudit in till diskussioner med lite olika teman:
“Vem är Jesus?”
“Varför måste Jesus dö?”
“Varför ska jag be?”
“Varför ska jag läsa Bibeln?”
“Hur kan jag vara viss om min tro?”

Det är ämnen som är tagna från Alphakursens inledande kvällar och som är menade som en introduktion till den kristna tron.

Det är på ett sätt en presentation om vad vi som kristna tror på.

Men det är ju just det, en presentation och en introduktion, det slutar ju inte riktigt där.
Förr eller senare så måste man komma till punkten då man frågar sig “OM detta är sant, vad får det för konsekvenser för mitt liv?”

Ofta, allt för ofta, så får vi höra, från kristna, från präster och pastorer, att det inte får några konsekvenser alls…

Budskapet är: Allt är bra som det är, inget behöver ändras, allra minst du, för Gud älskar dig som du är…

Själv har jag hört det om och om igen, många, många gånger…

Men det är en ekvation som inte går ihop, en ekvation som inte kommer fram till ett sant svar eftersom delar av ekvationen inte är sann!

Det FINNS en sann del, och den ska vi börja med…
Den sanna delen, den centrala delen, den viktiga delen, av ekvationen: “Gud älskar dig som du är!”. DET är ett sant påstående som ÄR HELT SANT!

INGET kan skilja oss från Guds kärlek!
INGET!

Gud älskar dig, och till och med mig, med en oändlig kärlek, en kärlek så stor att vi inte kan fatta den! En kärlek som vi inte ens kan börja att begripa! Vi, du och jag, har ett oändligt värde, precis som dom vi är och vi är älskade som de vi är!

DET är grunden, grunden för ALLT som Bibeln berättar om, grunden för ALLA diskussioner om Gud. Gud ÄR kärlek, Gud älskar ALLTID!

DET är den sanna delen av ekvationen.

MEN det finns en falsk del av ekvationen också!

Vi VET att vi inte är perfekta, vi VET att vi har fel och brister och vi VET, innerst inne, att något fattas, att något är brutet!

Gud älskar dig!
JA
Gud älskar dig PRECIS som du är!

Gud älskar oss som vi är, det berättar bibeln om.

I Johannes 3:16 står det: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

I Romarbrevet 5:8 står det: Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

Gud såg, och ser att vi inte är perfekta, att vi har fel och brister och att något fattas, att något är brutet! OCH HAN ÄLSKAR OSS!

Men det är en olycklig kärlek.
Gud älskar oss med en olycklig kärlek, en kärlek som inte alltid blir tillfredsställd.
Om en kärlek ska kunna bli tillfredsställd behövs en relation och Gud, som älskar oss, längtar efter relation med oss.

Guds kärlek till sina barn, till alla människor, är oändlig, men något är brutet.

Erbjudandet Jesus kommer med är inte att allt är bra och inget behöver ändras bara för att Gud älskar oss!

NEJ erbjudandet Jesus kommer med från Gud är att det som är brutet kan bli HELT!

Förkunnelsen i våra kyrkor och missionshus handlar oftast om att Gud älskar oss, och slutar där. Det är förvisso något sant, men det är inte ALLT.

Tänk dig en kvinna som älskar en man.
Har de en god relation och en levande kärlek om mannen inte bryr sig om kvinnans kärlek?
Är deras äktenskap lyckligt oavsett vad mannen gör eller inte?
Kvinnan kanske inte slutar älska oavsett vad mannen gör, det är sant, men hon KOMMER få lida och hon kommer älska med en olycklig kärlek och förhållandet KOMMER INTE vara helt!

Tänk dig en pappa som är läkare.
Hans dotter kommer in och diagnosticeras med dödlig men behandlingsbar cancer.
Kommer allt bli bra bara för att pappan älskar dottern oavsett om hon går med på behandling eller inte? För älskar henne det gör han helt säkert oavsett vad, men blir hon bra för det?
Eller behövs det något mer än en ensidig kärlek för att allt ska bli bra?

Tänk dig en kvinna som är på väg att drunkna. En man, som älskar henne, slänger därför ut en livboj. Är hon räddad då?
Mannens kärlek får honom att ge kvinnan räddningen, men räddad är hon inte förrän hon greppat livbojen! Älskad, ja helt klart, och mannen kommer bli förtvivlad om hon drunknar, men räddad? Nej, kärleken ger henne räddningen, men tar hon inte emot räddningen blir hon inte räddad!

Våra, alltså kyrkans, de kristnas, berättelser slutar ofta med ”Gud älskar dig”, när det är där vi borde börja våra berättelser!

Guds kärlek är ORSAKEN och BÖRJAN till allt!
JA!
Men det är BÖRJAN inte resultatet!
Guds kärlek finns innan Jesus, var orsaken till Jesus

Johannes 3:16 Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

I Romarbrevet 5:8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

ALLT Jesus gjorde kom ur Guds kärlek till oss. Guds kärlek till oss PRECIS SOM VI ÄR!

Men Gud gjorde INTE det Han gjorde i Jesus för att vi skulle vara älskade som de vi ÄR, för det var vi redan innan, det behöver vi inte Jesus för! Nej Gud gjorde det Han gjorde i Jesus för att vi skulle få erbjudande om förändring! Att vi ska kunna komma BORT från fel och brister! Att vi ska kunna få det som fattas och att det som är brutet ska helas!

DET är Jesu budskap!
Att det finns möjlighet till förändring!

Vi VET att vi inte är perfekta, vi VET att vi har fel och brister och vi VET, innerst inne, att något fattas, att något är brutet! Gud ser det och älskar oss ändå, men EFERSOM Han ser det och älskar oss så säger Han genom Jesus ”Det behöver inte förbli så!”

I verserna i Johannes och i Romarbrevet så läser vi oftast just de ord som jag läst, men det står mer!

Johannes 3:16 Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”

I Romarbrevet 5:8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom hans blod skall vi av honom så mycket säkrare bli räddade från vreden. Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans sons död, då skall vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans sons liv. Ja inte bara det, vi har vår stolthet i Gud tack vare vår herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har vunnit försoningen.

Guds kärlek är INTE löftet vi får, Guds kärlek har vi ALLTID, oavsett vad vi gör, men det tar inte slut där!

Gud ger oss genom sin kärlek möjligheter, erbjudanden, löften och hjälp, men att Han älskar oss betyder inte att vi tar emot den kärleken och tillsammans med den de erbjudanden, de löften, de möjligheter eller den hjälp som Han erbjuder!

I Jesus kan det som är brutet bli helt!
I Jesus kan Guds olyckliga kärlek till oss vändas till att bli den största och lyckligaste kärlekshistorien någonsin!

Den relation som är bruten kan bli hel och vi får hjälp att växa i den relationen, att ta oss närmare och närmare den som älskar oss så!

I relationen förvandlas vi
Älskade som vi är men behöver inte förbli de vi är, ja tar vi emot kärleken så förändras vi OUNDVIKLIGEN!

Att möta Jesus, att ta emot Jesus, innebär inte att bli älskad som den du är, inte alls!
Älskad som du är, det är du oavsett om du tar emot Jesus eller inte, oavsett om du tror eller inte, oavsett om du hatar Gud eller inte. Älskad som du är är du ALLTID!

MEN eftersom du är älskad som den du är så ger Gud dig ett erbjudande.
Du är älskad som den du är och DÄRFÖR får du ta emot Jesus och i och med Jesus så BEHÖVER du inte heller förbli den du är!

Vi vet att något fattas
Det finns ett tomrum som skriker inom oss!
Något är brutet
Något fattas

Och Jesus säger inte
Jag ser att det är trasigt och brutet men jag älskar dig ändå
Han säger eftersom jag älskar dig behöver det inte längre vara trasigt och brutet
Han erbjuder FÖRÄNDRING

Kyrkan idag berättar att vi är älskade och perfekta som vi är
Men det är inte Jesu budskap!

Du ÄR älskad som du ÄR!
DÄRFÖR får du möjlighet till förändring!

Har du inte tagit emot Jesus och den fantastiska förändring som Gud vill ge dig, så gör det nu ikväll!
Kom till mig under förbönsstunden så börjar vi den resan!

Har du redan tagit emot Jesus i ditt liv, har du redan sagt ja till att bli förvandlad?
Säg JA en gång till ikväll och ge dig hän åt att följa den Gud som älskar dig med en oändlig kärlek! Låt Jesus komma in ÄNNU mer i ditt liv, det finns alltid mer som Han vill bära åt dig!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s