Att vittna om Jesus med sitt liv…

2014-05-04 predikan i Sörbrokyrkan

Dagens liturgiska kläder

Dagens liturgiska kläder


Ni vet ju att jag inte är så noga på kyrkoåret och speciella dagar och liturgiska kläder men det finns undantag!
Idag är det fjärde maj!
Ni vet väl vad det är för högtidsdag?
Idag är det internationella Star Wars dagen!
Fjärde maj…
May the fourth…
Ni vet… May the fourth be with you!

Och dagen till ära har vi en predikan som ska handla om vårt uppdrag.
Jag tjatar en hel del om det, det är jag medveten om, och det kommer jag fortsätta att göra, för om vi inte har uppdraget klart för oss i ALLT vi gör, både som församling och som individer så har vi inget syfte med det vi gör och kommer inte nå dit det är meningen att vi ska nå…

Vad är vårt uppdrag då?

Främst finns det formulerat i Missionsbefallningen i Matteus 28:18-20 där det står: Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Idag vill jag titta lite extra på en del av befallningen, men jag börjar med att Jesus säger att HAN har makten och DÄRFÖR, för Hans skull, ska vi gå ut…

Och sedan har vi det där med ”If-then”. OM vi går ut, SÅ kommer Jesus vara med oss alla dagar till tiden slut… Att Jesus är med oss är inte frikopplat från Missionsbefallningen utan en konsekvens av den… Löftet att vara med oss är kopplat till att vi utför den befallning vi fått…

Befallningen ja…
Själva kärnan av Missionsbefallningen.
Hur är det med den?
Vi ska gå ut och göra all folk till lärjungar…

När det gäller utförande av uppdraget just här på Värmlandsnäs så ska vi diskutera det senare,visionssamtalet efter kaffet, men vi gör det för att följa den befallning Jesus gett oss!

Vi ska sprida Jesus, vi ska prata om Jesus!

En del kommer till mig och är lite bekymrade, och andra är lite arga eller upprörda, för att jag säger att vi måste prata MER om Jesus!

Det man säger, och tror jag tänker, är att ”Jag är ingen evangelist, jag kan inte prata om Jesus”.

Tanken som kommer direkt efter det är ”Duger jag inte då?”

När man tänkt den andra tanken så blir man endera arg eller orolig…
Eller upprörd, ledsen, kränkt, påhoppad eller vad man nu blir.

Jag förstår det, jag är medveten om det, och jag själv döms av mina egna ord, men jag kan ÄNDÅ inte göra annat än att påpeka att vi har ett uppdrag och att vi behöver utföra det!

Så är det!

Men menar jag att alla är evangelister?
Kan alla, är alla kallade till att prata om Jesus?

Både ja och nej.
Vi har ALLA del av missionsbefallningen, så är det, men vi är också alla kallade att utföra den om olika sätt!

På samma sätt som vi ALLA är kallade att be för sjuka och kan förvänta oss helanden, så är inte alla utrustade med helandets gåva. Den speciella kallelsen, den specifika kallelsen, och gåvorna som hör till den har vi kanske inte, men uppdraget har vi alla del i!

Men VAD ska vi då göra?
Om vi inte är evangelister?
Om vi inte kan prata?
VAD ska vi göra då?

Ett vanligt svar när man pratar evangelisation låter ungefär så här:
”Jag kan inte prata, men jag vill vittna med mitt liv” eller ”Det finns fler sätt att prata om Jesus än att gå omkring och säga Jesus Jesus hela tiden!”

Och det är HELT RÄTT och det är DET som är poängen med dagens text!

Matteus 5:14-16
Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.

Vi ÄR världens ljus!

Så är det, och så ska det vara!

Det vi gör, det vi är, det som syns, SKA vittna om Jesus!

Du BEHÖVER inte främst gå omkring och prata om Jesus, helt rätt, helt riktigt, och om du istället väljer att vittna om Jesus med ditt liv, hur du lever, så är jag HELT övertygad om att du gör ett BRA val!

Att med sitt liv vittna om Jesu kraft är något stort och jag är övertygad om att det är ett mycket effektivt sätt att sprida evangeliet!

MEN…

Och de finns ju alltid ett ”men” eller hur?

Vad innebär det då att vittna med sitt liv?

Ja, tyvärr handlar det inte om att grannarna ser att du går till Missionshuset på söndag förmiddag eller att du är ledare eller deltagare i någon verksamhet i församlingen.

Det är INTE att vittna med sitt liv…

Vad du gör i Missionshuset är inte att vittna med sitt liv, det är vad du gör UTANFÖR Missionshuset som vittnar om hur Jesus arbetar i ditt liv!

Att gå till och arbeta i missionshuset kan vara EN DEL AV att vittna med sitt liv, det tror jag, men det är vare sig det enda eller det som VERKLIGEN är att vittna med sitt liv.

Om det enda som skiljer mig från mina grannar är att jag går på gudstjänst och jobbar i kyrkans verksamhet… Ja då är det egentligen INGET som skiljer!

Då är det INGET som skiljer mig från den som lägger ner sin tid på hembygdsföreningen, sportklubben eller Rotary eller vad det nu kan vara!

Den som gör det går OCKSÅ på möten och bedriver BRA verksamhet!

Om deltagande i möten och verksamheter är det ENDA som skiljer mig från grannen… Ja då handlar det ju egentligen bara om vilken ”förening” jag valt att vara aktiv i och då är det INGET som skiljer!

Då handlar det bara om vilken verksamhet vi råkar gilla, vilken gemenskap vi föredrar, och inget annat!

Det unika med Kyrkan, med församlingen, är att det finns ett annat centrum än i ALLA andra föreningar och gemenskaper, centrum, grunden är JESUS!

Det fantastiska, underbara, otroliga, goda som Jesus är och vi får!
Det är det som är unikt för oss och som vi ska prata om!
10000 anledningar och mer ändå!

Om inte Jesus gör mer skillnad än några timmar på söndag och någon timme under veckan då vi arbetar med verksamhet eller något annat i missionshuset… Ja då vittnar vi INTE om det unika med Jesus, då vittnar vi INTE om Jesus förvandlande kraft!

Allt för ofta hör jag kristna som blir nöjda och glada när de av vänner och bekanta får omdömet att ”du är ju precis som vem som helst fast du är kristen, ja förutom att du går i kyrkan då”….

Och får vi DET omdömet så vet vi att vi misslyckats!

Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.

Vi ÄR världens ljus, och vi ska sättas högt upp på berget och lysa upp världen, vi ska INTE gömmas under sädesmåttet!

Vi SKA vara annorlunda!

Om vi dämpar ljuset, om vi sätter det under sädesmåttet, för att inte sticka i ögonen på den som ser på oss, för att inte sticka ut eller vara annorlunda, om vi släcker ljuset och får omdömet att vi inte skiljer oss från någon annan… Ja då vittnar vi inte om Jesus! Då är vi INTE världens ljus!

Meningen med att vittna med sitt liv är ju inte att grannen eller vem det nu kan vara ska säga, ”Du är ju som alla andra!”…

Säger någon så till oss, så har vi misslyckats totalt för då gör Jesus inte NÅGON märkbar skillnad i vår vardag! I alla fall inte tillräckligt för att vittna med våra liv!

Nej, meningen med att vittna med sitt liv är att grannen ska fråga ”Du är ju INTE som alla andra, du har något särskilt, vad är det? Ditt exempel gör att jag blir nyfiken vad är din hemlighet?”…

Jag tror att ett av de mest effektiva sätten att evangelisera på ÄR att vittna med sitt liv, MEN det kräver att våra liv är annorlunda! Vi KAN inte vara som folk är mest och tro att det ska få folk att reagera…

Ja, kanske skulle man kunna säga som så att om jag är som folk är mest, då behöver jag inte bara fundera på om jag vittnar med mitt liv, utan verkligen verkligen fundera på vilken skillnad Jesus gör i mitt liv!

Jesus ger och är så mycket att om vi vandrar med Honom så KOMMER det märkas!

Om och om igen berättar Bibeln om att de kristnas liv, genom Jesus, skiljer sig radikalt från den omgivande världen.

I början av Johannesevangeliet visas det på hur ANNORLUDA Jesus var jämfört med allt annat.
I 1:10 står det: Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.

I Johannes 15:19 understryker Jesus att det INTE handlar om att vara som alla andra när han säger:
Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er.

Det finns liksom inte utrymme för att vara nöjd med att vara som alla andra…

Redan de första kristna verkar ha försökt vara så lite stötande som möjligt, de anpassade sina liv för att inte sticka ut, inte vara annorlunda, men Paulus skriver till dem i Romarbrevet 12:2:
Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt.

I Första Johannesbrevet 2:15-17 ger Johannes oss ännu tydligare instruktioner när han skriver:
Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.

Jakob är som vanligt den mest radikale och frispråkige när han i 4:4 skriver: Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen betyder fiendskap med Gud? Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud.

Så visst, att vittna om Jesus, inte bara med ord utan med sitt liv, är ett mycket effektivt sätt att sprida evangeliet och Guds rike, så är det. Och det är ju inte ett endera eller, utan vittnar du med ord så MÅSTE du vittna med ditt liv och vittnar du med ditt liv så behöver du också vara beredd att vittna med ord… Inte endera eller, utan både och!

Att vittna om Jesus med hela sitt liv är en bra väg, en god väg, en välsignad väg, som verkligen är att ta Missionsbefallningen på allvar.

Har du tagit emot Jesus i ditt liv så HAR du kraft och möjlighet att göra det!

HAN leder, bär och ger kraft!

Lev i Jesu förvandlande kraft och du kommer vara ett lysande exempel, ett ljus i världen och ett vittnesbörd med ditt liv!

Låt ditt liv visa 10000 anledningar att följa Jesus!

Men det är inte den lätta vägen och om du väljer den, så var medveten om vad den innebär!

Om du väljer den vägen som DIN väg…

May the Lord of the Force be with you!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att vittna om Jesus med sitt liv…

  1. lärjungen skriver:

    Hej
    Missionsbefallningen i Matt.28:19 som Jesus talade om, älskar jag, för Petrus gjorde rätt tolkning genom de nycklar han fick av Jesus i Apg.2:38-39
    “Petrus svarade dem: ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.”
    Jag tackar Jesus för att jag är döpt i Jesu Kristi namn. Det är mitt lilla vittnesbörd till er.
    Guds välsignelse
    lärjungen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s