Guds mäktiga verk – Jungfru Marie bebådelsedag

Maria…
Tänk så mycket kontroverser och konflikter hon fått stå i centrum för!
Tänk vilket fantastiskt liv hon fick leva!
Tänk så nära Gud hon fick vandra…

Det finns många historier och legender, de flesta falska, en del obibliska och en del rent av antibibliska, om Maria.

Tänk vilka mäktiga, och märkliga titlar hon genom tiderna fått…

Jag kan förstå det, för det var en mycket märklig kvinna, eller snarare ung flicka, som det berättas om i Bibeln.

Guds frälsningshistoria genom Jesus börjar med en enkel flicka…
Hon kallas, utväljs av Gud till att göra något stort, något skrämmande, men hon väljer att lyda sin kallelse och säger ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.”.

Tänk vilket exempel hon är för oss!

Tänk vilket exempel för oss alla som känner och vet vad Gud kallar oss till, men känner oss små och rädda eller som känner oss otillräckliga och svaga…

Just en sådan person, någon liten, rädd, otillräcklig och svag, var de som Gud valde att utföra en av de märkligaste saker Han någonsin låtit en människa göra!

Vi har så svårt att fatta det…
Vi har så oerhört svårt att fatta det att man försökt lösa problemet med att Gud skulle ha använt en liten, rädd, otillräcklig och svag kvinna till ett så fantastiskt uppdrag genom att klistra på Maria en massa lögner som förvandlar henne från den lilla, rädda, otillräckliga och svaga kvinna hon var, till att bli ett mäktigt himlaväsen som kommer i makt, pompa och ståt!

Hör vad man påstår om henne!
Hon sägs vara Himlarnas drottning, Guds moder, All nåds källa, Förmedlare av all nåd, kyrkans moder, drottning över allting, ”förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna” (Lumen genitum), orsak till frälsningen (RKK katekes 494), Syndarnas advokat, Syndarnas tillflykt, Faderns brud, Frälsningens medåterlöserska, Upphöjd över änglarna, Änglarnas drottning, Livets vattens källa, Himlens port, Guds paradis, Guds tabernakel, Skapelsens drottning och Herrens kropps tempel!

Att Gud skulle välja en kvinna av den kalibern som beskrivs så, är ju inte så konstigt!
Ja, i och med alla dessa beskrivningarna är hon ju minst halvgud själv!

Men Gud verkar inte på det sättet!
Han verkar, han väljer, det lilla, det svaga och det otillräckliga och genom SIN kraft låter han undren ske!

Gud verkar på precis samma sätt som Paulus beskriver det i andra koriniterbrevet 4:5-7
Jag förkunnar inte mig själv utan Jesus Kristus: han är herre, och jag är er tjänare för Jesu skull. Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus. Men denna skatt har jag i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från mig.

Maria är liten och svag och Paulus gör sig liten och svag och båda beskriver de sig först och främst som tjänare!

De beskriver inte vad DE gör i egen kraft eller hur utvalda de är av Gud, utan genom att göra sig själva små, genom att vara små, så gör de Gud större!

Paulus skriver om att han är ett bräckligt lerkärl som får innehålla Guds kraft och Maria böjer sig för Guds vilja och säger ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.”

Marias lydnad inför Gud gör henne till en klart lysande stjärna på de troendes himmel!
Inte genom att hon var eller blev stor och mäktig, utan för att hon i lydnad lät sig användas av Gud!

Där, i det har vi, en av våra främsta förebilder!

I Maria kan vi se hur Gud använder det lilla, det svaga och otillräckliga och vi kan förstå att Gud kan använda också oss, om vi liksom Maria är villiga att säga ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.”

Vi behöver inte vara ett dugg oroliga för att vi inte räcker till, att vi inte klarar av det ena eller det andra…. Att vi känner att det vi står inför är för stort…

Det ÄR för stort för oss!
Gud vill större saker än vi någonsin kan klara av!

Ingen av oss kan göra detta, vi räcker inte till!

Och det är där NÅDEN kommer in!

Vi är så vana att ”nåd” betyder att vi inget behöver göra, att ”nåd” betyder att eftersom vi är otillräckliga så kan vi lika gärna lägga ner…

”Nåd” har för många kommit att betyda ”beNÅDning”, alltså befrielse från konsekvenser, krav och förväntningar…

Men Bibeln berättar om en helt annat nåd, en nåd som inte betyder ”beNÅDning” en nåd som har sin ursprungliga betydelse kvar och som inte urholkats. Nåd som betyder ”gratis” eller ”fritt”…

Att frälsningen ges oss av nåd betyder inte att Gud benådar oss och låter bli att straffa oss fast än han egentligen vill det eller borde göra det… Med våra gärningar, med vår synd har vi visserligen förtjänat det, men det är en annan fråga.

Nåden betyder att Gud GER oss något gott, Fritt och Gratis, inte att Han LÅTER BLI att göra något ont!

Gud skickar inte Jesus för att göra sig av med sin vrede på Honom så att hans blodtörst blir tillfredsställd och Han genom det benådar oss…

NEJ, Gud, genom Jesus, GER oss något!
Han upprättar oss!
Han gör oss rena så att Han inte längre har ORSAK att benåda oss!

Att Han skulle benåda oss innebär ju att vi fortfarande skulle vara skyldiga, men att vi trots det slipper straff, men Jesus gör mer än så, HAN gör oss FRIA!

HAN gör oss RÄTTFÄRDIGA
HAN tar inte bort straffet, HAN tar bort VÅR SYND

Vad står det?
Se Guds Lamm som borttager Guds straff?
Eller
Se Guds Lamm som borttager världen synder?

Så hur kopplar vi ihop nåden med Maria, Paulus och vår svaghet, litenhet och otillräcklighet då?

Ja, många vill säkert att nåden ska innebära att vi inte behöver följa det Gud kallar oss till, att Gud vill att vi ska göra något, men att nåden liksom tar bort förväntningarna på att vi ska lyda…

MEN det är inte det nåden beskrivs som i Bibeln!

Gud vet att han väljer de svaga, Han väljer Maria och Paulus, och Han väljer dem inte TROTS att de är svaga utan FÖR ATT de är svaga!

SAMTIDIGT så låter Han SIN kraft få verka i dessa svaga människor!

Något helt fantastiskt händer när Maria säger ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.”!

Hon fylls av Ande och Kraft och får genomföra ett av de största miraklerna i världshistorien!

Inte för att hon var stor stark och duktig, utan för att hon lät Gud verka i sitt liv!

Hon är också ett exempel på att det inte räcker att säga ja en gång, utan hon föll om igen!
Gud upprättade Henne, och hon föll. Ja det står berättat att hon trodde Jesus var sinnessjuk! Om inte det är ett fall så vet jag inte… MEN på samma sätt som nåden inte är statisk för oss, utan att vi om och om igen faller och behöver den, så finner också Maria upprättelse om igen!

Vi kommer helt säkert att misslyckas i våra uppdrag, synda och falla om och om igen…
MEN upprättelsen och förlåtelsen och ny NÅD finns alltid där så snart vi vänder om till Honom som är all krafts källa!

Och precis så är det också med oss i vårt uppdrag på Värmlandsnäs!
Vi kan inte, vi är allt för svaga och otillräckliga för att uppfylla Guds planer för näset!
MEN om vi säger detsamma som Maria ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.” så kommer vi också att få uppleva NÅDEN!

Nåden tar inte bort förväntningarna på oss, den ger oss kraft, det är kraft vi får av nåd, gratis, fritt.
Det är INTE nåden att slippa, utan NÅDEN att SEGRA!

Det handlar om att ställa sitt liv till Guds förfogande helt enkelt!

Stefan pratade förra gudstjänsten om att vi alla har olika gåvor och att vi alla behövs och det är precis det jag sagt hela tiden!
Vi har alla olika gåvor här i församlingen och DU har också fått gåvor av Gud1
Goda gåvor som du kan tjäna Hans Rike med, som du kan använda för att skapa lärjungar!
DU HAR de gåvorna!
Gåvorna är olika, men de är inte olika mycket värda!

Det är inte frågan om OM Gud kallar dig, utan HUR du ska utföra Guds kallelse!

Hur kan du låta Gud använda just DINA egenskaper?

Maria i sin svaghet och otillräcklighet utförde Guds uppdrag på det sätt hon kunde och blev kallad till.

Paulus i sin svaghet och otillräcklighet utförde Guds uppdrag på det sätt han kunde och blev kallad till.

Jag i min svaghet och otillräcklighet försöker utföra Guds uppdrag på det sätt jag tror att Han vill och kallar mig till.

Du i din svaghet är också kallad att utföra Guds uppdrag och söka Hans vilja och vilket sätt du kan göra den!

Maria och Paulus sa JA och Gud gjorde sitt mäktiga verk med och i dem.

Deras svaghet, din och min svaghet, är inte skäl att slippa eller skäl att säga nej, utan istället är svagheten skälet att vi blir kallade och också det som kan ge oss NÅDEN att få se och känna Guds mäktiga verk hända i våra egna liv och här på Värmlandsnäs!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s