Förutsättningen för försoningen

2014-03-02 predikan i Sörbrokyrkan

Varför är detta med försoning så viktigt?
Varför är försoningen och hur den gick till så viktig?

Ja om Gud fått sin blodtörst släckt i Jesu blod och försonats genom offret på korset så skulle ju allt vara klart. Då kan vi packa ihop och gå hem.

Men det är inte det Bibeln beskriver, så vi får stanna kvar här ett litet tag till!

Att vi behöver försoning betyder ju att något är brutet och som vi behöver rätta till, och det är kopplat till det jag pratade om på NOW förra gången. Först synd sedan omvändelse och sist i ekvationen kommer försoningen.

Det vi främst bryter i och med vår synd är relationen med Gud.
Det är den relationen som behöver återupprättas, det är där försoningen behövs!
Det som förstör vår relation med Gud, är synden!

Vi bryter och förstör mycket annat också förstås, men det som främst blir skadat är relationen med Gud. Något kommer emellan oss och Honom och vi upplever separationen på ett ytterst verkligt sätt.

Separationen skapar en tomhet inom oss.
Vårt syfte, det vi skapades till, är relation med Gud.
För att vi ska kunna vara hela som människor behöver den relationen finnas där, och utan den är vi inte hela människor!

Många beskriver det som ett hål, en tomhet, inom oss.
En tomhet som vi försöker fylla med så mycket annat.

En del försöker fylla det med andliga övningar, tideböner, meditaioner eller annat som man ska prestera för att komma i kontakt med Gud.

Andra försöker fylla det med att lägga ner tid och energi på det yttre, som pyssel i hem och kyrka, smink, träning och liknande.

Andra försöker fylla det med andra aktiviteter som dataspelande, tv-tittande, internetsurfande eller liknande.

Ytterligare några försöker fylla tomrumet med att läsa andlig litteratur eller kyrkliga verksamheter av olika slag.

För att inte tala om de som försöker fylla tomrummet med prylar av olika slag… Surfplattor, telefoner, böcker, kameror och annat (Och ja, jag talar om mig själv!)…

Ni förstår, det behöver inte handla om att vi försöker fylla tomrummet med något livsfarligt som droger, alkohol eller kriminalitet för att det ska vara skadligt, utan det räcker med att vi försöker fylla tomrumet med något annat än Gud för att det ska motverka Guds syfte och mål med våra liv!

Det riktigt fascinerande är att allt detta som vi använder för att fylla tomrummet som uppstår av separationen mellan oss och Gud inte hjälper! Hålet, tomrummet, i vårt inre har formen av Gud och inget annat än Gud passar helt in i ett gudsformat hål!

Vad vi än fyller det med istället för Gud, förhindrar Gud att ta den plats i våra liv som Han är ämnad att göra, vad vi än fyller detta tomrum med som inte är Gud själv, hindrar Gud från att ta den platsen, och det som hindrar Gud från att komma in i våra liv, det som hindrar vår relation med Gud att bli vad den är ämnad att bli, är synd.

Sakerna vi fyller våra liv med istället för Gud behöver inte vara skadliga eller destruktiva i sig själva, men leder de inte till enhet med Gud, så är det synd. Det grekiska ordet för synd som oftast används i Nya testamentet är Hamartia och det översätts enklast med ”att missa målet”. Allt som inte får oss att träffa målet, får oss att missa det….

Det betyder ju att ganska mycket av det vi sysslar med faktiskt är synd… det för oss inte närmare Gud och det hindrar oss därför att fylla våra liv med saker som för oss närmare Gud…

Och ja, så är det nog faktiskt…
Mycket av det vi gör, och ”vi” inkluderar mig som står här framför er, ÄR synd.

Synd är jobbigt, synd är besvärligt och synd är obehagligt och därför försöker vi finna lösningar på det problemet.

Den vanligaste lösningen är att helt enkelt förneka att vi är syndare, förneka att vi begår synd.

Vi har alla, inklusive jag själv, många orsaker till varför just det jag gör inte är synd…

Att förneka vår synd är det sätt de flesta väljer att lösa problemet på, MEN det får konsekvenser i våra liv.

Om vi ska fortsätta tanken på tomheten, eller hålet i vårt inre, som vi försöker fylla med saker som inte är Gud, så innebär det att vad vi än väljer att fylla det med, så kommer det aldrig att helt och fullt göra oss hela.

Det innebär att vi alltid kommer känna oss tomma och otillfredsställda och det innebär nästan alltid att vi försöker fylla tomrummet inom oss med mer av samma sak.

Har jag en tendens att fylla min odefinierade längtan av otillfredsställelse med prylar, så kommer jag köpa mer prylar, om det handlar om att hålla ordning i kyrkan, så kommer jag att bli mer fokuserad på det, om det handlar om att spela spel så kommer det att ta ännu mer av min tid och så vidare och så vidare… Samtidigt som detta tar mer och mer av min tid, energi och resurser så blir det mindre och mindre tid, energi och resurser över för det som verkligen skulle kunna passa i tomrummet, nämligen Gud.

Vi förblir sökande, strävande och otillfredsställda.

En annan orsak till att många väljer att förneka sin synd är att man inte vill vara en dålig människa.

Blir vi dåliga människor för att vi är syndare?

Nej, synden handlar inte om att vi är ”dåliga människor”, det handlar om att vi inte söker oss närmare Gud. Flera av mina vänner som förnekar Gud helt är mycket bättre människor än jag.

Men att vi är ”bra människor” innebär inte att vi uppfyller det mål och syfte som Gud har för oss! Man missar målet. Hamartia.

Att vara ”bra människor” ger oss inte evigt liv!

Jag undantar mig inte själv ifrån det jag pratar om.
Ni har en syndare till pastor, så är det och det får ni leva med.
Ni har liksom bara två saker att välja på, endera en pastor som erkänner att han eller hon är syndare, eller en pastor som är lögnare!

På samma sätt är var och en som förnekar att han eller hon är syndare en lögnare!

1 Joh 1:8-10 Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat gör vi honom till lögnare, och hans ord finns inte i oss.

Så lösningen finns inte i att förneka att vi är syndare.

Det leder oss inte ett enda steg närmare gemenskapen med Gud, inte ett enda steg närmare att få tomheten i vårt inre uppfyllt av det enda som kan fylla det helt och fullt!

MEN DET FINNS EN LÖSNING!

Lösningen är inte att förneka sin synd, tvärt om.
Att förneka sin synd leder bara längre från Gud, förutom att det gör oss till lögnare!

Lösningen är försoningen!

Omvändelse och försoning!

Försoningen på korset gör helt enkelt att Gud har gjort det möjligt för oss att få en hel och återupprättad relation med Honom!

Fritt av nåd blir Han, i Jesus Kristus, vårt försoningsoffer som gör att vi kan stå rättfärdiga inför Honom, syndfria och hela kan vi i tro ta emot det Gud vill ge oss!

MEN vi kan bara ta emot i tro, genom att vända om, genom att vända oss bort från våra gamla liv och MOT Jesus på korset! Vikan INTE ta emot det genom att förneka att vi behöver det!

Där, inför Jesus korsfästa kropp, får vi lägga av oss våra synder, ja inte bara det, när vi tar emot Guds erbjudande i Jesus så LYFTER HAN AV OSS våra synder!

Vi behöver inte ens lägga ner dem!

ALLT, ALLT ALLT, gör Jesus åt oss, för oss!

Gratis, fritt, av Nåd!

Det enda som hindrar Jesus från at ge dig allt detta, det enda som hindrar Jesus från att fylla upp tomrummet inom dig, är om du förnekar att det är fyllt med annat!

Om du förnekar att du har fyllt ditt liv med annat, istället för Jesus, och håller fast vid att du inte behöver göra dig av med något av detta… Ja då stänger DU SJÄLV ute Jesus.

Ingen annan än DU SJÄLV kan ta emot Jesus åt dig, och ta emot Honom kan du bara göra i den utsträckning som du släpper det som idag tar Hans plats!

Det är ett pågående arbete!

Överlåtelsebönen du bad som tonåring var ett löfte att låta Jesus fylla tomrummet inom dig och Han mötte dig där och då och lovade att göra det! Jesu löfte är gott och Han är trofast, men hur är det egentligen?

Har du gjort rum för Jesus i ditt liv?
Har du låtit Honom ta bort det som du fyllt tomrummet i din själ med?

Eller håller du fast vid saker och vägrar släppa in Honom?

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s