En ny rörelse…

Detta inlägg är skrivet gemensamt av Lotta och Lennart

En ny rörelse…

Eller kanske det rätta är att säga att det är en mycket gammal rörelse, en ursprunglig rörelse, i den kristna kyrkan.

Den institutionaliserade kyrkan är en förhållandevis sen uppfinning, som många (och vi med dem) menar varit direkt skadlig för Jesusrörelsen. Så snart man började få makt, pengar och inflytande så förflyttades fokus i kyrkan från att göra lärjungar till att bevaka sina intressen. Bland det första exemepel på detta fenomen som går att finna inom kristendomen är när kejsare Konstantin införde kristendomen som statsreligion. Kyrkan fick därmed av kejsaren godkänd makt och förvandlingen från lärjungarörelse till ett institution blev ett faktum.

Givetvis finns många goda exempel på lärjungaskap inom denna institution som kyrkan kom att bli, det vare sig förnekar vi eller glömmer. Men vi hävdar fortfarande med eftertyck att både teologi och mål förändrades kraftigt i och med denna utveckling.

Tidigare fanns ingen egentlig makt att vara rädd om. De kristna förföljdes och förtrycktes. Man möttes i hemmen och skapade en gemenskap som var centrerad kring Jesus och fokuserad på att sprida evangeliet och att göra lärjungar.

Bara en sådan sak som att skaffa sig en gudstjänstlokal var främmande… Så snart man gjorde det så togs tid, energi och resurser från gemenskapen till att uppföra och underhålla dessa byggnader istället för att sprida evangeliet och att göra lärjungar.

Hur kan vi påstå det? Ta bara ett sådant exempel som våra friförsamlingar idag. Det som tar mest tid, resurser och känslor är våra byggnader! Åtminstone är det så i många av de församlingar vi har haft förmånen att få insikt i…

Tyvärr är det ofta så att det vi får vårt värde, vår trygghet, vår identitet och vår självkänsla från de världsliga byggnaderna och strukturerna istället för från Jesus, precis som Lennart predikade om HÄR: https://halleberget.net/2014/02/03/vart-uppdrag/

Diskussioner om vad Bibeln säger och betyder får alltför ofta inte en bråkdel av den tid och uppmärksamhet som till exempel gardinernas färg, form och varande får. Fokus synes flyttas från levande lärjungaskap och samlandet och undervisandet av nya lärjungar till engagemang i den lokal detta samlande och undervisande antas vara kopplad till.

Lärjungarna deltog förvisso i undervisningen i ”kyrkan”, dvs i synagogor och templet och växte i sin tro i och med det. Men det praktiska kristna livet, att sprida evangeliet och att göra lärjungar, utförde man i mindre grupper, i hemmen. Gemenskapen i de första församlingarna som var centrerad kring Jesus och fokuserad på att och hur spridandet av evangeliet och att göra lärjungar bäst skulle kunna utföras, var inte främst kopplad till ”kyrkan”, utan tog plats i hemmen.

På samma sätt upplever vi att det är i våra församlingar idag.
Vi träffas på söndag förmiddag, i ”templet” eller ”synagogan” och får del av undervisning och samvaro. Och troligtvis växer vi i tro genom det.

Så långt, allt väl. Men var är vår gemenskap där vi fokuserar på att och hur spridandet av evangeliet och att göra lärjungar bäst ska kunna utföras? Var formas vi, på ett personligt plan, till lärjungar?

I det arbetet, för att nå målet att bli en lärjunge (som per definition också gör nya lärjungar), så är vi övertygade om att den lilla gruppen, husförsamlingen, cellgruppen eller vad än man väljer att kalla det, har en nyckelfunktion!

Under förutsättning att hemgruppen inte bara blir ytterligare en verksamhet som ska prickas av på en ”att-göra-lista” så finns möjligheten att få se verklig andlig växt där!

Man kan dela utmaningar, upplevelser, motgångar, böner, framgångar och upplevelser i den lilla gruppen som det sällan eller aldrig finns en möjlighet att dela i ”kyrkan”… Och man kan stötta och uppmuntra varandra som individer som arbetar för att uppfylla missionsbefallningen på ett helt unikt sätt!

Verksamheterna i våra traditionella kyrkor kan självklart leda till att människor tar emot Jesus, ja det är bevisat bortom varje tvivel, men vi måste fråga oss två saker. Finns det bättre sätt? Och när dessa nya kristna kommit till tro och fått undervisning, var ska de få träningen att bli till lärjungar?

Är det alltid fel med kyrkobyggnader?
Är det alltid fel med ”vanliga” församlingar?
Är det alltid fel med ”vanliga” gudstjänster?

Vi skulle vilja besvara frågorna med en motfråga: Är byggnader, traditionella församlingar och gudstjänster det bästa sättet att sprida evangeliet och göra lärjungar?

Den frågan måste varje kristen och varje kristen församling själva svara på. Om svaret på den frågan är ”Ja, det är bästa sättet.”, då är det så klart inte fel med dessa saker. Men enligt vår erfarenhet är svaret är troligen vare sig ja eller nej, utan om vi ska vara helt ärliga snarare ”Jag vet inte hur man skulle göra annars”…

Vanan och traditionen med byggnader, klassiska församlingsstrukturer och gudstjänster är stark. Och vanans makt är stor.

Men vågar vi utmana oss, vågar vi om så bara för att ”testa” flytta fokus från den tradition vi har i arv i och med förvandlingen kejsar Konstantin inledde då han gjorde kristendomen till en statsreligion, till det ursprungliga bibliska sättet att bygga kristen gemenskap på – ja då kommer det att börja födas och formas lärjungar på ett helt annat sätt än vi idag är vana vid.

Det är vår erfarenhet, och vi delar den med många!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En ny rörelse…

  1. humlebo skriver:

    Riktigt roligt att läsa. Detta budskap behöver sägas ofta ofta. Jag har undervisat detta i över 35 år ! Och försökt sammanfatta det här:

    http://humlebo.nu/varakatolik.html

    Den nya rörelsen överlever nog alla verksamheter och själbevarande kyrkor. Men vi behöver ständigt påminna oss om det. Tack för kanoninlägg. //Staffan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s