Sådd och Skörd (Millesvik)

2014-02-09 Predikan i Millesvik

Idag börjar jag med att läsa söndagens evangeliettext som är Lukas 13:22-30 där det berättas om Jesus och hur han besvarade en mycket allvarlig fråga.

Lukas 13:22-30 alltså och där står:
Han gick genom städer och byar och undervisade på sin väg mot Jerusalem. Någon frågade honom: ”Herre, är det bara några få som blir räddade?” Han sade till dem: ”Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas. När väl husets herre har stigit upp och låst porten och ni blir stående utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss! så kommer han att svara: Jag vet inte vilka ni är. Då säger ni: Vi har ätit och druckit tillsammans med dig, och du har undervisat på våra gator. Han skall svara: Jag vet inte vilka ni är. Bort härifrån, alla ni orättens hantlangare. – Där skall ni gråta och skära tänder, när ni får se Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva blir utdrivna. Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike. Och då skall sådana som är sist bli först, och sådana som är först skall bli sist.”

Det är en spännande text, inte helt igenom positiv, inte helt igenom uppmuntrande, men spännande!

Det som slår mig allra mest i den här texten är allvaret.
Det är på riktigt, det är inget att ta med en klackspark eller lite halvhjärtat.
Det är också en god förklaring till varför vi som kristna tycker det är viktigt att berätta om Jesus.

Bibeln berättar för oss, och detta är ett av ställena den berättar detta, att alla inte kommer att bli räddade. Inte ens alla som skryter om sin godhet och kristna tro kommer bli räddade…

Gud vill att alla ska bli räddade, det är jag övertygad om och det berättar Bibeln också om i till exempel första timoteusbrevet 2:4 där det står att Gud […] vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen.

Gud vill att ALLA ska bli räddade och Han ERBJUDER frälsning och räddning till ALLA, det behöver ingen ens fundera över. I till exempel Uppenbarelseboken 22:17 står det om Gud, alltså Anden, och Bruden, det vill säga Guds församling så här: Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.

Gud säger KOM till ALLA, utan åtskillnad, och den som lyssnar och kommer ska fritt få dricka av livets vatten!

Ett underbart löfte, ett löfte att faktiskt HELT lita på och bygga sin evighet på!

Så varför säger Bibeln samtidigt att alla INTE blir räddade?
Ja, det är, tror jag, så enkelt som att bli erbjuden en gåva inte är detsamma som att ta emot den!

Gud ERBJUDER alla en enorm gåva, men han TVINGAR ingen att ta emot den och om man vägrar ta emot den, ja då kan man ju inte räkna med att få fördelarna av den, eller?

Det vi får av Gud genom Jesus är fritt och gratis.
”Av Nåd” brukar vi lite lätt religiösa säga och det är samma sak.
Ordet ”nåd” på latin är gratia, och från det ordet har vi fått vårt ord ”gratis”.

Frälsningen, räddningen, ges oss av Gud när vi tror på Honom. Tron är liksom att ta emot gåvan.
I Efesierbrevet 2:8-9 står det: Ty av nåd [alltså gratis och fritt] är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Det vi ofta blandar ihop, och som den här bibelversen reder ut, är att det vi gör, hur goda eller duktiga människor vi är, inte är detsamma som att ta emot Guds gåva!

Det finns goda, fina människor, ja helt säkert de som gör mycket mer goda och bra gärningar än kristna i allmänhet och helt säkert mig i synnerhet, men det är fortfarande inte detsamma som att acceptera och ta emot det Gud vill ge! Hur skulle man kunna ta emot något från någon som man förnekar? Bara en sån sak!

Det handlar alltså inte om hur god människa man är, men det hänger ihop… Det hänger ihop på ett väldigt speciellt sätt…

Jag ska komma till det snart, men först så vill jag prata om det där med att ta emot Guds gåva till oss genom att tro på Honom.

När vi tror på Gud, när vi tar emot gåvan, ja då inser vi också att vi måste ändra riktning i våra liv, vi måste vända om, vi måste omvända oss.

Vi måste vända oss om mot den som vill oss väl, för hur goda vi än är, så om vi inte tror, så går vi på fel väg.

Jag och Lotta, min fru, följer en bibelstudieplan tillsammans och här om dagen så stod det följande:

Att köra en bil åt fel håll på en enkelriktad väg är farligt och dåraktigt. En del kör åt fel håll för att de inte vet bättre, andra för att vara rebeller. Det finns en andlig parallell. Oavsett om vi gör det för att vi inte vet bättre eller för att varar rebeller så befinner sig alla på en enkelriktad väg som i slutändan leder till en evig skilsmässa från Gud. Tills dess vi vänder om, omvänder oss, och börjar följa Jesus, så är varje steg vi tar ett steg i fel riktning, ett steg bort från Gud.

När vi sedan tar emot Guds gåva, när vi omvänder oss, ja DÅ kommer det också att ses på våra gärningar… Då SKA det synas på våra liv! För om vi verkligen tror, tror och blir räddade, ja då erkänner vi Jesus som Herre…

Och det är svårt att uppriktigt påstå att vi har Jesus till Herre om vi struntar i vad Han säger åt oss att göra…

Vi kommer aldrig att helt kunna göra allt som Jesus säger åt oss, säg det barn som lyckas göra allt en förälder önskar sig… Men när vi ångrar att vi gjort fel och ber Gud om förlåtelse, så får vi också förlåtelse och upprättelse!

När vi ångrar att vi gjort fel och vänder om så får vi förlåtelsen, men vi måste komma ihåg att det INTE är en tillåtelse att fortsätta göra fel.

Precis som jag läste i början, vi ska kämpa för att komma in genom den trånga porten, att göra rätt, och om vi struntar i att ens försöka, ja då får vi gråta och skära tänder.

Lärjungen Judas, alltså inte han som förådde Jesus, skriver i sitt brevs fjärde vers om just detta när han skriver: Bland er har det nämligen nästlat sig in några människor som för länge sedan blev förutbestämda för domen. De är gudlösa och missbrukar vår Guds nåd till ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende härskare och herre, Jesus Kristus.

Det var alltså inte ett okänt fenomen för 2000 år sedan, och det är inte okänt idag.

I den där bibelstudieplanen som jag nämnde stod det också så här om omvändelse och ånger:

Äkta ånger börjar när vi är uppriktigt sorgsna för det vi gjort fel. Den uppriktiga sorgen hittar inte på ursäkter, den tar fullt ansvar och den skyller inte på andra människor, samhället eller olika omständigheter. Den uppriktiga sorgen kommer av att vi erkänner att den vi främst gjort fel mot är mot Gud. Den uppriktiga sorgen leder till omvändelse och ett förändrat liv. (Läs andra korintierbrevet 7:10 och Psalm 32:5)
Å andra sidan så leder falsk sorg till att vi finner ursäkter. Medan uppriktig sorg betyder ett förkrossat hjärta när vi inser att vi sårat Gud, så är den falska sorgen snarare en sorg över att våra fel och brister blivit upptäckta eller att vi måste ta konsekvenserna av våra fel och brister.
Den egentlige skillnaden mellan falsk och uppriktig sorg är frukten som kommer av den. Falsk sorg elder inte till ett förändrat liv, den leder bara till andlig död. (Läs apostlagärningarna 26:20 och Matteus 3:8)

Detta tycker jag som förälder att jag kan känna igen mig i.
Om jag ser att mina barn gör fel och påpekar det och de blir ledsna för att de gjort fel, ja då inbillar jag mig att jag kan se om de är ledsna på riktigt eller om de bara är ledsna för att jag kommit på dem.

Och jag ser det på om de ändrar sig eller inte. Om de lika glatt fortsätter att göra samma fel, trots att de vet att det är fel och bara för att de vet att jag förlåter dem när de gör fel. Ja då tror jag dem inte när de påstår att de ångrar sig…

På samma sätt beskriver bibeln det hela när det gäller vår relation med Gud!

OM vi ångrar oss och bär omvändelsens frukt, om våra liv ändras, ja då får vi komma in och ligga till bords i Guds rike, som jag läste först.

Men det viktiga är att förändringen inte är ett krav för att få Guds gåva, den får vi oavsett. Guds gåva är gratis och fri! Förändringen är ett RESULTAT av att vi tror och har fått Guds gåva!

Det är på samma gång väldigt, väldigt enkelt, som det är obegripligt.

Hur och varför Gud gör som Han gör kan vi aldrig med vårt förstånd, vi vet och tror ATT han gör det Han gör och får nöja oss med det.

Under vår vandring som kristna, tillsammans med Jesus och närmare och närmare Gud, så kan vi ana eller förstå allt mer, men, precis som det står i första korintierbrevet 13:12 Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Det är inte bara svårt att förstå, det bryter också på många sätt mot vår mänskliga logik. Ja. Paulus beskriver det så här: Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna. (Första korintierbrevet 1:20-25)

Det är svårt eller omöjligt att greppa helt ut, men det ÄR ett verkligt erbjudande,en verklig gåva och Gud vill ge den till dig just här ikväll!

Vill du ta emot den?

Om du vill ta emot den, eller om du vill veta mer, så ta fatt på mig eller någon annan i församlingen efter gudstjänsten!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s