Är du omvänd?

2014-01-12 predikan Millesvik Jesu dop

Jesu dop är temat för idag och det är ett spännande tema som man kan göra mycket av på många olika sätt. Man kan göra en vanlig textutläggning, man kan analysera vad dopet är eller man kan göra något annat. Många möjligheter finns.

Ni har säkert märkt att jag sällan gör rena textutläggningar. Det är sant och det är ett medvetet val. Det handlar inte om att det är oviktigt, att det inte är intressant eller att jag inte KAN göra en textutläggning, nej utan det handlar om något helt annat.

Jag tycker till och med att textutläggningar kan vara roliga och spännande att både göra och lyssna till, så det handlar som sagt om något helt annat…

Främst av allt så handlar det om att en textutläggning inte per automatik har någon verklig beröringspunkt med våra liv idag. Jesus säger i Johannes 5:39 Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig,

Vad spelar det för roll hur mycket vi forskar i skrifterna? Vad spelar det för roll med grekiska eller hebreiska verbformer om inte texten gör skillnad i våra liv idag? Vad spelar det för roll med forskning om vi inte ser att det vittnar om Jesus?

INGEN ROLL ALLS!

Vad spelar det för roll med en noggrant genomgången historisk redovisning om de socioekonomiska förhållandena i Israel på Jesu tid om det inte får oss att reagera på vår samtid? Jesus säger: Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. (Matt 7:17). Så vad spelar en historisk utläggning för roll om det inte bär frukt?

INGEN ROLL ALLS!

För många är söndagens gudstjänst enda gången i veckan som man kommer i kontakt med Guds ord i Bibeln! Bibelläsningen i vår församling är under all kritik. Det är ett faktum. Och om söndagen är enda dagen man hör från bibeln så är det dumt att slösa den tiden på grammatik och historia…

Kanske just du läser bibeln flitigt varje dag, och det är bra, men du måste veta att de flesta av dina bröder och systrar i församlingen inte har en egen levande relation till Guds ord!

Det är allvarligt och det påverkar såklart en hel del andra saker också. Vi ska ta upp det på visionsamtalet senare, men det är något vi måste vara medvetna om.

Hur ska vi kunna föra människor till Jesus om vi ignorerar Hans ord? Bara en sån sak!
Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord. Står det i Romarbrevet 10:17 och hur ska vi som församling kunna förkunna i ord och handling om vi inte känner Kristi ord? Och Kristi ord finns INGENSTANS om det inte stämmer med Bibeln!

Nåja, det är bakgrunden till varför jag väljer att inte göra textutläggningar som predikan. Många tycker textutläggningar är intressant och bra, men en stor del av orsaken till att man tycker det är intressant och bra med en textutläggning är att man inte utmanas i sitt liv och att man reducerar bibeln till en bok för de lärda som bara en pastor med många års utbildning kan förstå på rätt sätt.

Man invaggas i bilden av att Bibeln är en akademisk bok som man inte behöver ha en relation till om man inte är akademiker. Judarna i Beroia som det berättas om i Apostlagärningarna 17:10 och framåt var inga akademiker, men de forskade i skrifterna ändå!

Utan att icke-akademiker läser bibeln och låter den påverka sina liv, så kommer de troendes församlingar att utplånas! Vi ser det hända runt omkring oss och om vi är ärliga så ser vi att det händer med vår egen församling JUST NU! Vi ser att det händer med Kyrkan i Sverige JUST NU!

Min uppgift som pastor och profet är inte att vagga in er i en falsk säkerhet och trygghet om att allt är bra och att vi inte behöver ändra något, nej min uppgift är att arbeta för Guds Rike till vilket pris som helst, också på bekostnad av min egen bekvämlighet och trygghet.

Jag kan inte göra annat än mitt allt för att vi ska vakna! Vi MÅSTE vakna! Vi tillhör inte natten eller mörkret. Därför får vi heller inte sova som de andra utan måste hålla oss vakna och nyktra. Står det i första tessalonikerbrevet 5:5-6

Med det sagt så vänder vi oss till dagens evangelietext som är Markus 1:9-11
Vid den tiden kom Jesus från Nasaret i Galileen och döptes i Jordan av Johannes. När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.”

Till den här texten ska vi nu ställa tre frågor:
Vad kan man säga om det kristna dopet utifrån Jesu dop?
Vad innebar Jesu dop?
Vad betyder det i vår församling och för mig just nu, just idag?

Utifrån texten om Jesu dop skulle jag gärna ha en lång utläggning om det kristna dopet, inte minst eftersom jag just skrivit ett långt inlägg på min blogg om hur jag ändrat dopsyn, eller kanske snarare att jag nu drar konsekvenserna av den dopsyn jag länge haft.

MEN vi måste fråga oss om det dop som Johannes döpte med är att likställa med det kristna dopet?
Är det dop Jesus fick ett kristet dop?
Jag ifrågasätter INTE huruvida dopet var från Gud eller inte, det finns det ingen anledning att ifrågasätta, men är det ett kristet dop? Ska det få vara modell för hur kristna dop ska gå till?

Ja det räcker med att fråga sig en enda sak egentligen: Var det ett dop i Faderns, Sonens och Den Helige Andens namn som i Matteus 28:19? Eller om man vill göra Jesus only rörelsen glada, var det ens ett dop i Jesu namn som i Apostlagärningarn 2:38?
Svaret är ett enkelt ”nej” och med de borde diskussionen vara över.

Men vi kan titta lite till på frågan. Ett kristet dop är ett dop på Jesu befallning, i åtminstone Jesu namn. I Johannes 3:26 säger Johannes lärjungar till honom: ”Rabbi, han som var tillsammans med dig på andra sidan Jordan och som du vittnade om, han döper nu själv, och alla kommer till honom.”

Inte förrän långt senare börjar alltså Jesus, eller Hans lärjungar, döpa med det kristna dopet.

Johannes dop, det dop Jesus själv döptes med, är alltså inte detsamma som det kristna dopet, in i Jesus. Ja det KAN INTE vara det helt enkelt.

Johannes är den siste profeten i det Gamla Förbundet och utför det gamla förbundets dop, och Jesus är den förste i det Nya Förbundet och instiftar det kristna, det nya, dopet. Att Jesus blir döpt med det Gamla Förbundets dop är inte konstigt eftersom Han kommer ur det Gamla Förbundet och är en fortsättning, en kontinuitet, med det. Men det gör inte Jesu dop till likställt med det kristna dopet.

Vad innebär då johannesdopet?
Det är ett dop till omvändelse!

Vad innebär då omvändelse?

Ja, Jesus var syndfri och behövde inte omvända sig, men Han VISAR OSS, vad omvändelsen innebär, vilken frukt den bär!

Vilken frukt bar alltså Jesu dop, omvändelse, eller vad man nu vill kalla det?

ACTION!

Direkt i verserna efter dagens evangelietext läser vi i Markus 1:12-13 att ”Anden drev honom ut i öknen, och han var i öknen fyrtio dagar och sattes på prov av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom.”

Direkt efter det i Markus 1:14-15 läser vi att: ”När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”

Och direkt efter det så läser vi om de första lärjungarna i Markus 1:16-20 där det står: När han gick utmed Galileiska sjön fick han se Simon och hans bror Andreas stå vid sjön och kasta ut sina kastnät, för de var fiskare. Jesus sade till dem: ”Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”, och de lämnade genast sina nät och följde honom. Lite längre fram fick han se Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, som höll på att göra i ordning näten i sin båt. Han kallade på dem, och de lämnade sin far Sebedaios och hans folk i båten och följde efter honom.

Sak på sak på sak…
De andra evangelierna berättar samma sak, även om de inte är lika kortfattade.
Direkt efter dopet, den symboliska omvändelsen, går Jesus från inaktivitet till en fantastisk aktivitet!

En aktivitet som leder Honom ända till korset!

Den sista frågan var ju: Vad betyder det för oss idag?

Det är den enda relevanta frågan i all bibelläsning egentligen!
Om bibeln inte säger oss något idag, vad är det då för nytta med den?
INGEN!

Vad betyder omvändelse?
Vad betydde din omvändelse?

Är omvändelse detsamma som omvändelsebönen?
Är omvändelsen bara att ta emot Jesus?
NEJ!

Omvändelsen är inte bara ett ögonblick !
Vi ska bära frukt!

Omvändelseögonblicket är inte värt något om vi inte vänder om!
Om det inte blir en skillnad i hur vi lever, tänker, gör och så vidare, ja då är vi INTE omvända!

Omvändelsebönen, ”jag lägger mitt liv i dina händer Gud”, är inte något annat än ett löfte!
Vi lovar att göra det, men vi är inte omvända om vi sedan inte gör det vi lovat!
Om det inte blir en skillnad i hur vi lever, tänker, gör och så vidare, ja då är vi INTE omvända!

Bara hör på ordet ”om-vändelse”, att vända sig om, att vända sig bort från det dåliga, att vända mot en annan väg.
Om du går på en väg som leder fel och kommer till en punkt där du inser att du är på fel väg och då lovar att vända dig om och gå en annan väg tillsammans med en trygg vägvisare… ja det låter väl bra, eller hur?
Men skulle du tro på någon som går på fel väg och sedan säger ”Nu har jag vänt om” och ändå fortsätter gå på samma väg?
Har den personen vänt om? Omvänt sig?
Om det inte blir en skillnad i hur vi lever, tänker, gör och så vidare, ja då är vi INTE omvända!

Jesus visar oss att från Hans ”omvändelseögonblick” och framåt, så blev det en väldig skillnad i Hans liv!
Det blir en hel massa Action!
Han ger sig ut i världen och predikar med tankar ord och gärningar att Guds Rike är HÄR och NU!
Det blir skillnad efter Jesu omvändelse!
Om det inte blir en skillnad i hur vi lever, tänker, gör och så vidare, ja då är vi INTE omvända!

Igen: Om det inte blir en skillnad i hur vi lever, tänker, gör och så vidare, ja då är vi INTE omvända!

För ÄR vi omvända, ja då bär vi frukt!

Då är vi ett klart och tydligt ljus i världen, ett ljus som SYNS, inte göms!
Vi läser i Matteus 5:14-16 ”Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.”

Då är vi salt i världen, salt som MÄRKS, och bevarar från förfall!
Mattesu 5:13 säger att vi ska vara ”jordens salt. Men om saltet mister sin kraft, hur skall man få det salt igen? Det duger inte till annat än att kastas bort och trampas av människorna.”

Om vi är omvända, ja då ska vi bära frukt!

I Matteus 3:8 och 3:10 står det: Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. […] Redan är yxan satt till roten på träden. Varje träd som inte bär god frukt skall huggas bort och kastas i elden.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s