Alla Helgons Dag – Kärleken övervinner döden

Predikan i Sörbrokyrkan 2013-11-02

Idag är det som sagt Alla Helgons Dag, en dag som är fylld av känslor av olika slag. Vi minns de som gått före oss och vi saknar de som stod oss nära på olika sätt.

Det är en dag som manar till eftertanke, inte minst eftersom vi påminns om att våra liv en gång ska ändas och att vi ska följa de som vi idag minns och saknar in i döden.

I vår kultur, i vårt land och vår tid är det nästan lite tabu, lite farligt och otäckt att prata om döden. Vi intalar oss själva, eller kanske låter oss bli intalade av hela vår kultur att dagen idag är allt som betyder något.

Vi hetsar efter att uppfylla vår minsta önskan just nu, just här, utan eftertanke och utan att se in i framtiden. Det får katastrofala följder!

Vi ser hur allt fler tyngs av ekonomiska skulder, helt enkelt för att prylar idag är bättre än prylar imorgon!

Vi ser hur äktenskap och förhållanden spricker, eftersom man gör sig av med det som inte ger välbefinnande direkt!

En situation som betyder någon form av obehag är en situation som vi undviker för att finna en situation som ger oss en belöning direkt…

Belöning idag är bättre än belöning imorgon.
Därför undviker vi också att tänka på döden som väntar.

Man gjorde ett experiment ganska nyss där man erbjöd människor på stan 100 kronor i handen direkt, eller 1000 kronor om tre år. Föga förvånande var det många som valde att få sin belöning direkt, utan eftertanke på att belöningen blivit större med lite tålamod.

På samma sätt är det med kristendomen…

Kristendomen är en tro som förvandlar hela våra liv!
Det handlar inte bara om en belöning här och nu, tvärt om så innebär en genuin kristen tro en hel del obehag!

Jag var på ett bibelstudium nu i veckan och där diskuterade vi Johannes 14:1 och framåt och de verserna börjar så milt och fint med orden ”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.” och det underströks att orden ”var inte rädd” eller liknande fanns 365 gånger i bibeln, en gång för varje dag på året. Och visst är det fantastiskt, det är ett starkt budskap. Var inte rädd! Känn ingen oro!

Och jag är övertygad om att orden är sanna, även om jag är tveksam till att det som sades var hela sanningen.

Visst säger Gud åt oss att inte vara rädda, att inte känna oro och det kan vi ta till oss i vår värld, i vår tid… det är belöning NU…

Men när vi tänker efter och får reda på att FÖR ATT vi ska kunna bli tröstade av de orden, så behöver vi FÖRST sätta oss i situationer där vi behöver försäkran om att inte vara oroliga och rädda…

I ett filmklipp jag nyss såg på nätet säger man ungefär att ”de flesta kristna får aldrig lyxen att höra Gud säga ”var inte rädd” eftersom de aldrig tar sig ur sin trygghetszon och gör något som leder till att man blir rädd.

Ja då handlar det om belöning senare och kristendomen blir mindre attraktiv.

Men tänk om det är just det som gör den sann?

Tänk om det inte är omedelbar tillfredsställelsen som är meningen med livet, utan det faktiskt finns ett evighetsperspektiv? Tänk om våra liv bara är början på något större! En del av detta stora, helt klart, men tänk om det bara är början och att allt inte går ut på att bli belönad här och nu!

Paulus han skriver till de kristna i Thessalonike, i första thessalonikerbrevet 4:13-14, och vi kan ana att de befinner sig i en liknande situation som vi gör här idag. Det verkar som att de förlorat några nära och kära till döden och de verkar ha en tendens att tycka att de gått miste om ”här och nu” belöningen att ha de saknade hos sig.

Paulus skriver för att förklara ett och annat för dem, och han skriver: Bröder, vi vill att ni skall veta hur det går med dem som avlider, så att ni inte behöver sörja som de andra, de som inte har något hopp. Om Jesus har dött och uppstått, vilket vi tror, då skall Gud också genom Jesus föra till sig de avlidna tillsammans med honom.

Tanken på ett ständigt här och nu ersätts av ett evighetsperspektiv, ett perspektiv där det eviga livet BÖRJAR börjar här och nu, men får sin uppfyllelse först efter detta livet.

Löftet blir inte mindre värt, det blir inte värdelöst bara för att det inte uppfylls i sin fullhet här och nu. Det är det löftet som vi minns nu idag på alla helgons dag och jag skulle vilja läsa om i Bibeln för att påminna oss om.

Paulus skriver om sin övertygelse i Romarbrevet 8:38-39 Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.

Han berör döden och säger klart och tydligt att den inte på något sätt behöver innebära slutet för den som hör till Jesus Kristus! Inte ens döden kan skilja oss från Jesu kärlek!

Tack vare Jesus har vi den seger över döden, över ondskan, som jag pratat om i tre söndagar med avslutning förra söndagen. Det är liksom i Jesus allt får sin uppfyllelse och som segern till slut vinns, precis som Paulus understryker i första korintierbrevet 15:54-58 Men när det förgängliga kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet, då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. Död, var är din seger? Död, var är din udd? Dödens udd är synden, och synden har sin kraft i lagen. Gud vare tack som ger oss segern genom vår herre Jesus Kristus. Stå därför fasta och orubbliga, mina kära bröder, och ge ut er helt i arbetet för Herren. Ni vet ju att han inte låter er möda vara förspilld.

I Jesus!
Allt finns I JESUS!
I ”lilla bibeln” Johannes 3:16 så läser vi att ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.”

”för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.”

för att de som tror på honom ska ha evigt liv…

Om vi tror på Jesus, om vi har tagit emot Jesus och har Honom inom oss, ja då har vi också del av det eviga livet! Johannes skriver i sitt första bre, kapitel 5 och verserna 11 och 12: ”detta är vittnesbördet: Gud har gett oss evigt liv, och det livet finns i hans son. Den som har hans son har livet. Den som inte har Guds son har inte livet.”

Nu kommer vi tillbaks till det jag började med…

Att få det eviga livet genom att tro på Jesus Kristus och ta emot Honom i sitt liv, det ger inte alltid en omedelbar belöning. Livet blir inte omedelbart en dans på rosor och man blir inte alltid frisk och rik utan livet med Jesus beskrivs i bibeln som en kamp i många avseenden, även om vi inte ska glömma alla de trösterika orden om att kasta våra bördor på Jesus och att inte vara rädda eller oroliga.

Det är inte heller så att belöningen för en tro på Jesus kommer först efter döden, det handlar inte om en ”pie in the sky when you die” som Joe Hill sjöng om, alltså att vi får all belöning först när vi dör.

Nej ett liv med Jesus förändrar allt, livet blir förändrat och förvandlat och det är Guds Kärlek som gör det, som kallar oss och driver oss! Det är Guds Kärlek som ger oss det Eviga Livet, det är den Kärleken som är Kärleken som besegrar döden!

Det eviga livet som vi får genom Guds Kärlek börjar den dag du tar emot Jesus, även om du har många många år kvar på vår jord eller bara några få. I omvärldens ögon är det mest en belöning senare, en belöning i morgon, en ”pie in the sky when you die”, men det är också i allra högsta grad en belöning nu eftersom det eviga livet börjar just nu!

Idag, minns vi de som gått före oss och vi firar det eviga livet i Jesus Kristus, när vi firar Kärleken som övervinner döden, så tackar vi för att erbjudandet att få del av detta eviga liv också ges till oss!

Amen

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s