Jesu kraft! Seger!

Predikan 2013-10-27

Kyrkoåret talar om frälsning idag och Karin läste från Romarbrevet 5 och där får vi reda på att frälsningen är av tro. Tro och nåd!

Frälsningen är av nåd, den är gratis!
Det pratade jag om i går kväll, och vi kan med våra gärningar inte lägga till eller dra ifrån något.

Av hans fullhet har vi alla fått del av nåd och åter nåd står det i Johannes 1:16 och i efesierbrevet 2:8-9 står det ”av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.”

Så är det!
Det är min fasta tro och övertygelse!
Nåd och åter nåd!
Inget vi gör, inga goda gärningar eller fina handlingar kan lägga till eller dra ifrån något till Jesu verk på korset!

Men precis som jag sa igår, så finns det mer i Bibeln.

Bara versen efter det fantastiska i Efesierbrevet, alltså 2:10, så läser vi: Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.

Om vi tror så vet vi att vi är menade att utföra goda gärningar, inte för att gärningarna lägger till eller drar ifrån till vår frälsning, utan vi ska göra goda gärningar EFTERSOM vi är frälsta av nåd, genom tro!

Det finns en som förklarar det på ett bra sätt och det är Jesu egen bror, Jakob, som skrivit om det i sitt brev. Närmare bestämt i andra kapitlet och verserna 14-20 där han skriver om det där med tro! Jag läste det igår och jag läser det idag:

”Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er varma och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död. Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” – Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan?”

Det är alltså där de goda gärningarna kommer in, det är där handlingarna kommer in, det är där kampen och förvandlingen kommer in och det är också det som gör att vi till sist kommer segra!

Det jag talat om de förra två söndagarna, om Kamp och om Förvandling, det är inte sådant som vi ska göra av vår egen kraft, vår egen vilja, utan det är sådant som kommer efter nåden som vi får genom tron!

Och jag vill sticka ut hakan och säga, precis som Jakob, att om det INTE kommer några konsekvenser av tron… Om vi bara lever som alla andra… Ja då MÅSTE vi ställa oss frågan om vi verkligen tror på den Jesus som presenteras för oss i Evengelierna. För om vår tro inte leder oss någon vart, utan vi bara fortsätter i våra liv, våra gamla traditioner och inte är beredda att förändras eller kämpa för Jesus… Ja tror vi verkligen då?

Har vi då den frälsande tron?

Om igen: Om vi tror på Jesus Kristus så har vi fått frälsningen av nåd.
Och om vi har den tro som ger oss frälsningen… Ja då syns det i våra liv och på våra gärningar!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag har talat om vilka gärningar vi har att göra, vad som förväntas av oss och vad vi har att förvänta Oss. Vilka gärningar vi fått kraft och makt att göra enligt Jesus helt enkelt och vi tar en snabb repetition. Vi börjar med Johannes 14:12 där Jesus säger: Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större.

Vi vet vad Jesus gjorde och vi ska göra som Han och MER!

I Lukas 10:19 säger Han: Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er.

Och i Markus 16:15-18 säger Han: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.”

Det är de gärningar som följer på tron! Dessa och många många fler! Detta är inte någon sorts begränsande lista utan bara början!

Gud utrustar oss just där vi är och där vi står och Han utrustar oss till Kamp!

Det har vi också gått igenom förra och förrförra söndagen. Det handlar om Kamp!

Vi ska kämpa mot ”djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna.” det får vi veta i Efesierbrevet 6:11-12 och vi får veta att Gud utrustar oss med en rustning för att vi ska kunna utföra våra gärningar!

I Efesierbrevet 6:14- 18 beskrivs det att vi ska stå fasta! Det står ”spänn på er sanningen som bälte och klä er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter villigheten att gå ut med budskapet om fred. Håll ständigt trons sköld framför er, med den skall ni få den Ondes alla brinnande pilar att slockna, och grip frälsningens hjälm och Andens svärd, som är Guds ord. Gör det under åkallan och bön, och be i er ande varje stund.”

Det handlar om strid och om kamp och det måste vi bli medvetna om om vi inte redan är det!
Vi MÅSTE vara medvetna om detta!
MÅSTE!

I andra timoteus 2:3-4 står det: Var också du beredd att slita ont som en god soldat åt Kristus Jesus. Ingen soldat låter sig upptas av civila angelägenheter om han vill vara sin befälhavare till lags.

Vi ska vara helt fokuserade på det här och inte låta oss lockas bort åt något håll!

Och i 1 Pet 5:8 Var nyktra och vaksamma. Er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. Håll stånd mot honom, orubbliga i tron. Kom ihåg att ni får utstå detsamma som alla era bröder här i världen. Men om ni nu får lida en kort tid skall Gud, som skänker all nåd och har kallat er till sin eviga härlighet genom Kristus, upprätta er, stödja er och ge er fasthet. Hans är makten i evighet, amen.

Vi ÄR kallade till strid. Djävulen och hans kamp mot Gud , hans försök att leda vilse och fördärva de som hör till Jesus ÄR en verklighet som vi inte kan strunta i.

Det kan vara en känslig fråga eftersom den Onde används för att skrämma folk till tro tidigare. Därför är vi nu i en situation där vi inte pratar om striden. Resultatet av det är plågsamt uppenbar för den som vågar se!

Många förnekar ondskans verklighet. Man tror helt enkelt inte på det och konsekvensen av att inte vilja se eller att inte tro på den Onde är katastrofal!

Varför?
JO!
Alla kan vi se Ondskans verklighet i världen idag. Ingen kan undvika att se det!
Sjukdom, krig, egoism, naturkatastrofer och allt vad det kan vara ser vi ju !

Vad händer med allt detta när vi väljer bort den Onde som en möjlighet?
Jo vi frågar oss hur GUD kan vara så grym!!
Vi ger GUD skulden för ondskan i världen!

När något dåligt händer så är vår första reaktion att fråga Gud varför Han gör som Han gör istället för att följa de exempel Jesus ger i Bibeln.
Onda saker tillskriver Han den Onde och sedan STRIDER Han mot Ondskan!

Det är inga filosofiska tankar om varför Gud gör eller tillåter det ena eller det andra. NEJ! För Jesus är det inget mysterium varifrån det onda kommer och ingen tvekan vad Han ska göra åt det!

Det är strid direkt och rakt på!

Det är strid och det är seger! Och makten att vinna segrar över den onde har Jesus också gett oss!

Ändå…
Ändå är det så många som inte vill se att vi befinner oss i en stridszon, eller i fiendeland om man så vill.

Bibeln är tydlig med att denna världens herre är den onde och att vi befinner oss här betyder att vi som kämpar för Jesus faktiskt utsätts för stridens verkningar!

Men vi har löfte om Seger!

Vi lovas strid, men vi lovas också seger!

Första koriniterbrevet 15:55-58 står det: Död, var är din seger? Död, var är din udd? Dödens udd är synden, och synden har sin kraft i lagen. Gud vare tack som ger oss segern genom vår herre Jesus Kristus. Stå därför fasta och orubbliga, mina kära bröder, och ge ut er helt i arbetet för Herren. Ni vet ju att han inte låter er möda vara förspilld.

Första Johannesbrevet 5:3-5 Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga, eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds son?

I uppenbarelseboken, som ger oss en inblick I vad som ska komma, så får vi höra Jesus säga i 3:21 Den som segrar skall jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag har segrat och sitter hos min fader på hans tron.

Jesus har redan segrat, segern är vunnen med Jesu blod!

I uppenbarelseboken 5:5 står det: en av de äldste sade till mig: ”Gråt inte. Se, han har segrat, lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot.”

Han har segrat!
Jesus!
Lejonet av Juda stam!
Skottet från Davids rot!

Striden måste stridas, men segern är vunnen!

Jesus har segrat!

Och vi får vara del av den segern, vi får segra tillsammans med Jesus!
Av nåd!
Genom tro!

Nåd och åter nåd!

I evighet!
Amen!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jesu kraft! Seger!

  1. keijo skriver:

    Nåd efter nåd i mitt liv också detta tid i oroliga hjärta och tvivlan om livet ,men Herren är svaret och hans kraft i med oss för Jesus blod och ingen behöver vara utan hoppen det är bar vända till Jesus och be och han svare til våran böner och tröstar och vi får uppleva hans närvaro tack med hjärtligt välsignelse.i Herren keijo södertälje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s