Stefan Swärd och politiken

Stefan Swärd skriver i Dagen: http://www.dagen.se/opinion/debatt/viktigt-med-kristen-sociallara/

Jag menar att Swärd har flera bra poänger i sin text, som till exempel när han skriver ”Bibeln säger till exempel att man inte ska döda. Som efterföljare till Jesus får vi inte göra det. Vi ska förlåta, vända andra kinden till, löna ont med gott, välsigna och inte förbanna.”. Vem säger emot detta?

Sedan tar Swärd (och många många med honom) ett jättehopp i logiken och tycks vägra att dra konsekvenserna av detta påstående till sin spets. Lösningen på problemet blir att gå in i detta system som inte förlåter, inte vänder andra kinden till, som lönar ont med ont och som förbannar istället för att välsigna.

Vi ska gå in i det och bli en del av det, vi ska också bli del av de styrande i världen, en del av makten… Och för att bli en del av det så måste vi underkasta oss de regler som gäller i detta världens system… Vi måste alltså också acceptera att som politiker ska vi inte förlåta, inte vända andra kinden till, löna ont med ont och förbanna istället för att välsigna. Kanske lite mindre, kanske på ett annorlunda sätt och kanske med bättre motivation… Men resultatet blir detsamma.

Swärd skriver: ”Detta är en rejäl känga åt både Kristdemokraterna, tidningen Dagen och Sveriges Kristna Råd – som har som en gemensam övertygelse att vi ska sprida våra kristna värderingar, och föra in dem i samhällsdebatten och påverka samhället.” och visst kanske han har rätt i det. Men det är också en känga åt alla kristna som strävar efter världslig makt, politisk, ekonomisk eller vad det än kan vara. I alla fall i den mån där dessa gått in under politikens spelregler istället för evangeliets.

Jag kan inte tala för Fredrik Wenell och David Willgren, men jag delar mycket av det de skriver och har själv skrivit en hel del i linje med det de skrivit. Det finns ingen anledning att anta att någon menar att vi som kristna inte ska ”sprida våra kristna värderingar, och föra in dem i samhällsdebatten och påverka samhället.”. Tvärtom, ska vi göra det kraftfullt och engagerat, men inte på politikens villkor! I världen, med ansvar för världen, men inte på världens villkor!

Swärd frågnar ”Vi kristna bör väl utifrån våra kristna värderingar delta i kampen för ett bättre samhälle?” och ingen kan väl tänka sig att säga emot detta? Han påstår också att resultatet av att undvika politisk makt blir att ”[v]i bör släppa dessa frågor och acceptera samhällsutvecklingen” och att ”en annan effekt blir också att kristen politisk kamp mot orättfärdighet inte blir teologiskt korrekt.”.

Dessa meningar är förrädiska! De vill flytta fokus från att diskutera HUR vi ska arbeta till att ifrågasätta OM vi ska göra det!

Självklart ska vi påverka samhället!
Självklart ska vi påverka politiken!
Självklart ska vi till och med påverka partipolitiken!

Självklart!
Men på vems villkor?

Ingen har kunnat visa mig en kristen politiker som inte vid något tillfälle fått kompromissa med evangeliet för partiets, de politiska alliansernas, ekonomins eller något annat bra arguments skull. Politiken lever inte efter evangeliets spelregler och kommer aldrig att göra det och att gå in under politikens spelregler innebär att göra just det, att gå in under politikens, ekonomins, mammons, spelregler istället för evangeliets.

Ingen har heller i bibeln kunnat visa mig att vi ska vara del av denna världens system, eller den makt som det talas om i till exempel Romarbrevet 13. Istället finner jag åtskilliga varningar för att söka makt och för att underkasta sig denna världen. Exemplen som Jesus ger oss när det gäller politisk makt talar också ett ganska tydligt språk.

Han, Jesus, hade om någon möjlighet att visa hur det skulle se ut om kristna styrde över världen, men Han undvek istället maktpositionerna! Det Han däremot gjorde var att ge oss gott om inspiration till kristet politiskt påverkansarbete när Han kommenterade och reagerade på förtryck och orättvisor och gjorde det med makt och myndighet, men också utan att själv ta över och styra!

Swärd oroas över att om inte kristna söker världslig makt så betyder det att ”[t]eologin används i praktiken för att få kristna att bli lågmälda i frågor som är kontroversiella, som till exempel äktenskapsfrågan och abortfrågan.” och detta är oroväckande. Jag skulle vilja lägga till fattigdomsfrågan, fördelningspolitiken, flyktingfrågan, miljöfrågan och en hel del frågor förutom dessa som vi allt för lätt lämnar över till denna världens system att ta hand om.

Vi får aldrig tystas ner!
Vi får aldrig sluta bry oss om vår nästa!
Vi får aldrig vika oss för världens orättvisor!

Risken är dock betydligt större att de kristna tystas när de är beroende av ett världsligt systems goda vilja för att få framföra sina åsikter, än om de står fria från att följa någon annan än Jesus!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stefan Swärd och politiken

  1. Ping: Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s