Det möjligas konst…

I min förra bloggpost så skrev jag om livet…
Livet är förunderligt och Gud är underbar!

Igår började Vägkyrkan här i Värmlandsbro och på förmiddagen var jag i bön inför Gud.
Jag tackade Honom för den vila, den upprättelse, jag fått och sa: ”Nu Herre är jag på benen igen. Nu är jag redo att strida igen!”

Bara någon timme senare började striden…

Gud ger oss inte mer än vi klarar av och Han hjälper oss att klara av det!

Han skänkte mig vila och återhämtning när jag behövde det och bevarade mig från striden tills jag var redo igen.

Gud ÄR god.
Om nu någon hade tvivlat på den saken…

Under min ”frånvaro” har jag som vanligt brottats med mina tankar om politikens plats i en kristens liv och börjar (kanske) komma fram till något. Varför är detta med politikens vara eller inte vara så viktigt för mig?

I diskussioner med olika vänner och förtrogna har jag kommit fram till att jag finner min drivkraft att söka svaret på tanken ”Tänk om Jesus menade allvar med det Han sa och gjorde”.

Tänk om Han faktiskt menade att vi inte skulle använda våld, att vi skulle förändra världen med utgivande kärlek och faktiskt offra våra egna liv hellre än att gå in i världens maktstrukturer!

Om Jesus säger en sak (tex inget våld) och det inte finns några andra indikationer på att vi ska göra motsatsen (INGA exempel på kristet våld), varför ska vi göra motsatsen (våld) då?

Om Jesus säger en sak (mitt rike är inte av denna världen) och det inte finns några andra indikationer på att vi ska göra motsatsen (INGA uppmaningar till att ingå i den världsliga makten), varför ska vi göra motsatsen (ingå i den världsliga makten) då?

Jag tror att Jesus menade allvar med det Han sa. Jag tror att Bibelns vittnesbörd om Jesus är trovärdigt. Jag tror att vi som kristna är kallade att leva ut Jesu budskap idag. Och just därför drar jag de slutsatser jag gör.

Flera har lite spydigt frågat mig om jag verkligen tror att det går att leva efter Bibeln idag? Fattar jag inte att den måste tolkas för att funka?

På något sätt tycks dessa två frågor vara motsatser för den som frågar!

För mig är svaret ett tydligt JA på båda dessa frågor!

Vi ska tolka Bibeln i vår tid. Det gjorde Jesus, det gjorde lärjungarna och det ska vi också göra. Att tolka Bibeln bokstavligt och påstå att bara en tolkning i en tid kan vara den sanna, det är helt enkelt obibliskt.

Jag tror alltså att Bibeln måste tolkas för att vara aktuell i vår tid.

TOLKAS.

Och tolkas med Jesus som filter.

En tolkning handlar rimligtvis om att förklara det som står i texten, men det ovan nämnda frågeställare menar är inte att Bibeln ska tolkas och förklaras, utan att vi ska ta bort de delar av Bibeln som inte passar våra egna syften, tycken och smak.

Det får till följd att man godtyckligt tar bort de delar som motsäger den egna agendan, oftast de delar där Jesus behandlar ämnen som pengar, makt och våld och dessas fördärvliga inflytande på oss människor.

Istället pekar man på det bristfälliga mänskliga förnuftet eller på någon vers i gamla testamentet utan att bry sig om hur Jesus TOLKADE dessa verser.

En tolkning som är trogen det man tolkar, i det här fallet Bibeln, kan rimligtvis inte heller komma fram till raka motsatsen till det som står i texten. För att ge ett exempel och samtidigt upprepa mig: Om Jesus säger en sak (mitt rike är inte av denna världen) och det inte finns några andra indikationer på att vi ska göra motsatsen (INGA uppmaningar till att ingå i den världsliga makten), varför ska vi göra motsatsen (ingå i den världsliga makten) då?

Någon har trott att jag menar att vi som kristna inte ska vara aktiva samhällsmedborgare eller att vi ska strunta i den ondska och orättvisa som finns i världen.

Det är en helt felaktig åsikt som jag aldrig gett uttryck för.

Självklart ska vi ta strid i samhället för de mest utsatta i varje situation!
Självklart ska vi uppröras av överhetens övergrepp mot flyktingar, fattiga, sjuka, ofödda och så vidare! SJÄLVKLART!

Men vi ska inte agera genom att själva bli en del av den korrumperade makten!

Greg Boyd säger, fritt översatt, att ingenstans där kyrkan blivit ett med makten har hon fortsatt vara kyrka!

Och jag håller med!

När vi som kristna blir del av makten så flyttas vårt fokus från Jesus och Guds Rike, till ett partiprogram och ett fokus på ekonomiska och sociala reformer och vi börjar definiera ondska och orättvisa utifrån ett partiprogram istället för att göra det utifrån Bibeln!

Vi börjar blunda för Jesu kallelse i våra liv, det radikala tjänandet, och istället se vad som är ”rimligt” att göra inom vissa ekonomiska ramar…

Vi söker efter det som är ”praktiskt möjligt” när vi utövar politik, ”det möjligas konst”.

Pratet om Jesus och Guds Rike blir avfärdat eller bortförklarat med argumentet att det inte är praktiskt möjligt eller orealistiskt… Till och med av de politiker som på söndag går till församlingar och möten där de ser Gud göra under och förvandla människors liv!

Är vi verkligen kallade till att inte tro på Guds kraft?
Ska vi nöja oss med det vi kan göra i egen kraft och under mammons ledning?

NEJ!

Lika självklart som vi inte ska blunda för ondskan i världen, för de övergrepp som sker i olika gudars och ideologiers namn, vilka dessa gudar och ideologier än är, lika lite ska vi nöja oss med att agera på världens villkor!

Vi är fria, satta fria genom Jesu blod och med kraften från den Helige Ande, så vi behöver inte bekymra oss om vad som är ”praktiskt möjligt”, för det vi är kallade till är inte ”praktiskt möjligt”

I alla fall inte med världens mått mätt!

Guds rike är INTE av denna världen.
Det är inte bara en annan variant av världen med andra ideologier och härskare.
Det är HELT annorlunda och kommer med en kraft som gör att det ÄR möjligt, om vi bara låter oss blir befriade från mammons och världens (Djävulens) makter!

Om vi bara ska tro på det i Bibeln vi kan förstå, det vi kan acceptera, det vi ser är praktiskt möjligt…

Vad blir då kvar av Jesus?
Vad blir då kvar av den kristna tron?

En mysfarbror som håller sig för sig själv och inte förargar någon och en institutionaliserad kyrka som sakta med säkert töms på innehåll och medlemmar!

Hmmm…..

Annonser
Det här inlägget postades i Livet, Politik, Undervisning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det möjligas konst…

  1. keijo skriver:

    SÅ mycket är på gång med våran tro til Herren och så mycket att välja och tänka efter vad som är best och nyttigt ,att bygga och ha innersta inne och vi är inte ensam när vi väljer hur vi bygger och vad är våran bygg stenar i livet med bästa tacksegelse till Herren och bästa till varo att leva och var tacksam i frid och i kärlek ,tack med tankar att få välsigna er i Jesus name i blods skull,keijo södertälje,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s