Lukas 9-14

Predikan 2013-06-09

Under några söndagar nu har vi gått igenom lukasevangeliet, ibland i lite kortare steg på några få kapitel och ibland, som idag, tar vi ett rejält kliv och ger oss på kapitel 9 till 14!

Jag har ju sagt att det ibland är nyttigt att ta ett steg tillbaks från bibelns texter för att liksom få en överblick och se var alla de där kända berättelserna egentligen hör hemma. Detaljerna i verser och berättelser brukar vi vara bra på att lägga ut och analysera i våra kyrkor, men det övergripande som i vilket sammanhang verserna finns och berättelserna berättades och för vem de berättades, ja det kanske vi inte alltid är på det klara med.

Nu är det klart att det är svårt att bara göra ett enda stort svep över ett antal kapitel utan att göra lite nedslag här och där i lite detaljer också, ni vet säkert hur svårt det är att bryta vanor, och det gäller vanor i hur man predikar också…

Lukas var ju väldigt noggrann när han skrev ner saker och ting. I de andra evangelierna händer det att författarna stuvar om kronologin lite för att liksom få till en bättre berättelse. Matteus till exempel placerar väldigt mycket av Jesu undervisning tillsammans i något vi brukar kalla för bergspredikan, men Lukas verkar det som att han försöker göra en verklig ansträngning för att placera händelserna i just den ordning som de verkligen hände.

Sedan får vi ju också komma ihåg att Lukas själv inte var ögonvittne till det han skriver om, utan att det är resultatet av noggranna efterforskningar så det kanske förklarar en del.

Men om vi försöker få en överblick av de här kapitlen då.

Vi slutade förra lukaspredikan med kapitel 8. I och med kapitel 8 kan man säga att Jesus presentation är klar, Hans bakgrund har förklarats, Hans uppväxt har berörts, Han ger sin programförklaring i Nasarets synagoga, ni minns när han förklarar att Han kommit för ”att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.”

Efter programförklaringen inleds Hans undervisning, Hans gärningar och Hans verksamma liv.

Och i början på kapitel 9 så utvidgas liksom Jesu gärningar och uppdrag till att omfatta fler. Utvidgningen inleds med att Han sänder ut sina tolv lärjungar åt olika håll, för att sprida Jesu budskap.

Att Jesus börjar sprida sitt budskap syns också ganska tydligt i och med att när lärjungarna kommit tillbaks, så berättas det om det första matundret, ni vet när Jesus med fem bröd och två fiskar gav 5000 män mat att äta och det blev över tolv korgar med rester efter att alla dessa tusentals människor fått äta sig mätta. Man räknade ju bara männen och de var 5000, så vi kan säkert anta att med kvinnor och barn så var det 15000 och drygt det på plats. Så visst hade Jesu budskap börjat sprida sig och fått folk nyfikna.

Efter den händelsen berättas om ett antal under och tecken som Jesus gör och det börjar också komma fram att Jesus är väl medveten om att Hans vandring kommer sluta i Jerusalem under påsken och att det innebär korsfästelse, lidande och död för Honom.

Så småningom, i början på tionde kapitlet, så berättas det om hur Jesu lärjungaskara utvidgats och att han sänder ut 72 lärjungar åt olika håll…

De 72 kommer tillbaks och berättar detsamma som de första 12 hade berättat, nämligen att det kunnat göra många under och tecken och att ”till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.”

Mitt i allt detta stora som pågår, så återger Lukas då och då olika liknelser och andra undervisande småberättelser som Jesus delar med sig av, och i verserna 25 till 37 finns det en berättelse som Gustav ska hjälpa mig att berätta för oss.

DEN BARMHÄRTIGE SAMARIERN

Berättelserna som Lukas återger blir allt mer provokativa, allt mer utmanande. Till exempel detta att en samarier skulle vara den gode i en berättelse fick garanterat många att höja på ögonbrynen, om de inte blev arga vill säga, för samarierna var ett folk som judarna såg ner på av olika orsaker, och att upphöja en samarier till den gode i berättelsen skulle vara som att vi idag lyfter fram en taliban som ett gott exempel…

Lukas fortsätter med liknelser och undervisning.
Vi har berättelsen om Marta och Maria, de båda systrarna som prioriterade så olika.
Jesus lär oss att be ”Fader vår” och det finns berättelser om under, tecken.

På något sätt kan man ana att uppståndelsen runt Jesus blev allt större med tiden när man läser i de här kapitlen…

Jesus undervisning var alltid radikal och det är en undervisning som är radikal också i vår tid… Om alla kristna verkligen tog Jesus ord på allvar, ja då skulle det verkligen verkligen göra ett intryck i samhället… Vi har helt enkelt en hel del att jobba på när vi söker oss närmare vår läromästare!

Hur som helst, uppståndelsen blir större och motståndet starkare och det märks på att Jesus börjar försvara sig mot sina angripare, främst den grupp som kallas fariséer.

Det är inte bara uppståndelsen runt Jesus som blir större, utan också uppmärksamheten och det berättas i 12e kapitlet om hur det var så mycket folk runt Jesus att det var risk för att alla dessa tusentals människor skulle trampa ner varandra!

Och hela tiden fortsätter Jesus sin undervisning som innehåller mer och mer varningar inför framtiden och blir allvarligare och allvarligare ju närmare Jerusalem och korsfästelsen Han kommer. Men samtidigt innehåller Hans ord också mer och mer tröst.

Som jag sagt så är många av de ord Jesus säger radikala också i vår tid, ja kanske till och med ännu mer radikala idag!

Hör bara berättelsen om den rike mannen och hans lador som Anna ska läsa för oss!

ANNA LÄSER

Tänk på vad det är Jesus säger!
Vi blir inte lyckligare av ägodelar, snarare ger de oss bekymmer.
Kanske många här kan tänka sig att nicka lite instämmande till detta, men vi måste förstå att det gäller oss också!

Det handlar om att ha snyggast bil, trendigast hus och moderiktiga kläder! Inte bara de stora sakerna, utan HELA livet!

Eller tänk er hur detta låter för alla tonåringar!
Jesus säger att mobiltelefoner, surfplattor och annat inte är något att ha!

Ja, det kanske inte bara är tonåringar som har surfplattor och häftiga telefoner förresten….

Vi hör Jesus säga det som vi säkert hört på någon skolavslutning någon gång:Tänk på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.

Gud ger oss ett värde som inte beror på prylar, på kläder, på utseende, utan av något HELT annat!

Vi har ett värde för Gud på grund av de vi ÄR, inte var vi gör, vad vi äger eller hur vi ser ut!

På förra styrelsemötet läste Ulrika en berättelse om en föreläsare.
Föreläsaren började sin föreläsning med att ta fram en helt ny, ovikt, femhundring och frågade publiken om någon ville ha den. Självklart var det många som ville det.

Så vek han femhundringen på mitten och frågade om någon ville ha den.
Lika självklart ville publiken ha den också nu.

Så toga han femhundringen och mosade ihop den i handen och ställde frågan en gång till…
Men fortfarande ville publiken ha femhundringen.

Så han slängde den hopmosade femhundringen på golvet och trampade på den…
Och ÄNDÅ vill de flesta ha femhundringen.

Varför då?
Jo för att utseendet eller hur sedeln blivit behandlad spelar ingen roll för värdet!
Värdet är detsamma!

På samma sätt är det med oss!
Det spelar ingen roll vad vi äger, hur vi klär oss, vilken bil vi kör, om vi har en surfplatta eller inte eller något annat, utan det som ger oss värde är att vi är skapade till Guds avbilder!

Var och en av oss har ett oändligt värde helt enkelt för de vi ÄR och inget annat!

Vi är så värdefulla, var och en av oss här idag, så att Jesus, Gud själv, kom hit till oss och dog på ett kors för att vi skulle kunna få det rätt ställt med Gud och verkligen kunna förstå vårt värde!

Det är en del av det radikala budskap som Jesus kom med och som var provokativt i en värld där status, rang och titlar betydde mycket och ska vi vara helt ärliga så betyder status, rang och titlar minst lika mycket idag.

Budskapet är omvälvande också idag!

Och om ni inte tycker det är radikalt nog, så avslutar Jesus hela den här berättelsen med orden: Sälj vad ni äger och ge åt de fattiga!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s