Lite om kyrka, politik och kristen enhet

Efter diskussioner både IRL och på nätet om ett kristet engagemang i politikens maktspel blir jag allt mer övertygad.

INGEN har med bibliska argument visat varför en kristen skulle engagera sig politiskt, utan argumenten kommer ur en ytterst mänsklig och förståelig känsla av att vilja skaffa sig makt på olika sätt. ”Om inte vi tar makten, så har ju någon annan den”…

Jag är HELT övertygad om att Jesus inte var dum, utan att också Han förstod detta enkla faktum, att om inte Han, den rättfärdige och rättmätige Kungen över alla kungar tog makten, så skulle makten innehas av någon annan… det är trots allt inte så svårt att förstå. Till och med jag förstår det…

Men Jesus inte bara underkastade sig den makt som utövades av andra, Han till och med DOG under den makten! Istället för att ta makten så dog Han! DET är vårt exempel att följa!

Visst ska vi påverka världen, visst ska vi vara ljus och salt, visst ska vi bry oss om andra… MEN att göra det betyder INTE att vi först måste söka makt och/eller rikedom!

Här finns de senaste predikningarna jag hållit i ämnet:
Att leva i världen, men inte av den
Den Kristna Makten
Kristen Politik

Inom svensk kristenhet idag skördar politiken på ett tydligt sätt offer! Från både höger och vänster uttalas dömande och fördömande ord över den andre, av ingen annan anledning än att motståndaren har ”fel” politisk grundsyn på livet och samhället!

Många som säger sig längta efter kristen enhet, kärlek, förlåtelse och så vidare, lägger detta åt sidan när det kommer till politik. Älska din nästa, så länge han inte är sosse/moderat/sverigedemokrat/centerpartist/liberal/kristdemokrat/socialist/kommunist. Man använder den politiska agendan som ursäkt för att lägga kärleksbudet åt sidan.

Jag säger samma sak som jag säger om påven och det så kallade petrusämbetet. Enheten ska sökas i Kristus, inte i ett mänskligt ämbete, mänskliga samfundsgränser eller för den delen i politiska ideologier!

För dagen går Seglora Smedja hårt åt sina politiska motståndare, men glöm för den sakens skull inte att också Smedjan fått utstå påhopp av samma slag tidigare. Inte för att ett påhopp rättfärdigar ett annat, eller att den ena sidan är bättre än den andra, utan för att det står HELT tydligt att striden kommer sig av att kristna blandat sig i det politiska maktspelet. Det spelar ingen roll om det är höger, vänster eller mitt emellan.

Vänstern går till angrepp och högern har en ”field day” och beklagar sig och ondgör sig (lika kärlekslöst) över kärlekslösheten det innebär att vara vänster.

Vi kristna har gott om frågor vi kan vara oense om utan att vi behöver falla tillbaks på politik!

Jag står fast övertygad, ja mer övertygad, om att den världsliga makten, de världsliga maktsträvandena, är desamma oavsett vilka uttryck de tar sig. Politik, ekonomi eller våld, de går hand i hand! Inte konstigt att Jesus sa till oss att hålla oss därifrån!

Det borde inte vara svårt att se hur makt och politik korrumperar våra själar och gör oss till varelsen vi inte vill, eller borde vilja, vara om vi vill följa Jesus.

Det sorgligaste av allt detta är att människor från både höger och vänsterhåll kan sitta och läsa mina ord, och kommer med stor sannolikhet också göra det, och nicka instämmande och säga för sig själva: ”Helt riktigt, se bara hur förblindade vänstern/högern är för Jesu kärleksbudskap”

Dagen: Kyrkans Seglorastöd ett problem
Kyrkans Tidning: Biskopar: Hur vill ni ha det?
Kristen Opinion: Pastoralt ansvar
Dagens Seglora:
Var går gränsen, Frimodig kyrka?
Frimodig frihamn för rasister
Sandahl fortsätter sprida antisemitism
Dag Sandahl publicerar antisemitisk propaganda
Frimodig kyrka lockar SD-avhoppare

Tankar i Natten: När måttbanden man mäter med har olika längd, hur tillförlitliga blir resultaten?

Annonser
Det här inlägget postades i Livet, Nyhetskommentarer, Politik, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lite om kyrka, politik och kristen enhet

  1. Anna Skagersten skriver:

    Lennart. Jag läser och försöker uppriktigt att förstå konsekvensen av ditt resonemang. Jag är inte en av dem du säger kommer att ” nicka instämmande”. Dina ord är tydliga och begripliga, det är konsekvensen av ditt resonemang som framstår obegripligt. Kanske våra vägar går åt skilda håll här.
    Mina predikningar senaste tiden kan du inte läsa, dom är samlade i två solidaritersaktioner flr mänskliga rättigheter. I högsta grad politiska.
    Allt gott!

    • Konsekvensen av detta är förvisso svåröverskådlig, men det är enkelt att se att det inte är ”logiskt” att ge upp makt i världen idag! Det är detta som de allra flesta opponerar sig mot…

      ”Det måste du väl förstå att så går det inte att göra” (ungefär och med vissa variationer) är den vanliga reaktionen.

      Men som jag skriver. Jag tror inte att Jesus var korkad, utan att också Han var medveten om att valet Han gjorde och exemplet Han gav oss inte skulle gå att förstå i världens ögon.

      Jag upplever, eller snarare anar, att du tycks tro att mitt avståndstagande från politisk och annan världslig makt skulle innebära en passivitet. Jag menar att det är precis tvärt om, det är först när vi står fria att alltid stå på de svagas sida, oavsett vem som har makten för dagen, som vi kan vara sant profetiska. Detta innebär att handla på ett sätt som får politiska konsekvenser, men inte med nödvändighet att alliera sig med makten.

      Vi har tillsammans varit på aktioner som får politiska konsekvenser, så att jag inte tar avstånd från det, borde vara självklart,

      Till sist undrar jag vad du menar när du skriver: ”Kanske våra vägar går åt skilda håll här.”?

      • Anna Skagersten skriver:

        Tack för förtydligande. Jag delar inte åsikten att ”politik korrumperar våra själar…osv” Jag tror att Jesus var politiskt utmanande och på så sätt utmanar makt och förtryck. Om du menar att du tar avstånd från politik som står på den svages sida, som söker vägar att utrota förtryck och fattigdom och socioekonomisk orättvisa, då förstår jag dig inte längre. Länge leve den politik som Jesaja och Maria profeterade om.

        fattigdom, då förstår jag dig inte längre. Länge leve en solidarisk politik, om den finns…

        • Genom att ta avstånd från världens alla politiska system, eftersom de alla är korrupta på något sätt, och istället ställer mig på Jesus sida så kan jag verkligen fullt ut ställa mig på de svagas sida, utan att ha vare sig partiet, marknaden eller logiken mellan dem och mig!

  2. Ping: Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s