Påskadagen – Jesus Lever! Graven är tom!

2013-03-31 Påskdagen, predikan i Millesvik
Till bloggläsaren: Om det är så att de flesta av mina predikningar bör höras snarare än läsas, så gäller det ännu mer denna predikan. Mycket av det som jag skrivit sades aldrig och mycket sades som jag inte skrivit.

GRAVEN ÄR TOM!
JESUS LEVER!

Långfredagens händelser, Jesu försoningsdöd på korset, får sin fortsättning och fulländning idag på påskdagen, i och med hans uppståndelse!

På påskdagen får vi minnas och ta del av den ”fullbordade frälsningen”, det som en gång för alla besegrade döden, det som en gång för alla gjorde slut på offrandet, det som en gång för alla kan göra människan rättfärdig!

Det som vi varken kan eller behöver lägga något till, utan som är fullkomligt, fullbordat!

Påskdagen blir en glädjens högtid, inte bara för att den som man trodde var död nu lever, utan för ALLT vad den uppståndelsen för med sig!

Vi har hört berättelsen från Markus 16, om hur kvinnorna kom till graven och fann den tom. Samma berättelse, om den tomma graven och också om den uppståndne Jesus finns med i alla evangelierna och i Apostlagärningarnas 17e kapitel får vi läsa att när Paulus predikade i Athen så talade han så mycket om uppståndelsen att de trodde att just ordet ”uppståndelsen” var namnet på en gud!

Uppståndelsen, påskdagens händelser, som vi minns, firar och gläds över här idag, är alltså inte bara en detalj i Jesu liv, utan något mycket mycket mer centralt än så och jag tror att vi skulle tjäna på att ha lite större fokus på just det!

Evangelierna slutar ju vid uppståndelsen eller strax efter den, så för att få klarhet i uppståndelsen så behöver vi se till de skrifter som tar vid när de slutar. En intressant detalj är ju att de skrifter som Paulus skrev och där han undervisar om uppståndelsens betydelse, faktiskt skrevs INNAN evangelierna som beskrev Hans liv!

Hur som helst, vi ska ta en tur genom Bibeln för att se vad det finns att finna som handlar om uppståndelsen!

Vi börjar i första korintierbrevet 15:3-8 där det står: Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit. Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna. Allra sist visade han sig också för mig, detta ofullgångna foster.

Det första som Paulus pratar om var han än kommer, vi läser det i både apostlagärningarna och här i korintierbrevet, är att Jesus har dött, men också att han uppstått. Uppståndelsen är helt central i Paulus förkunnelse, ja i all kristen förkunnelse egentligen Även om vi i den kristna kyrkan i Sverige tenderar att tona ner mirakler och under, så är just detta under, uppståndelsens under, ett mirakel som vi inte kan, eller får, tona ner eller bortförklara!

Hör vad Paulus skriver i fortsättningen av första korintierbrevet 15, verserna 12-19:
Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda? Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro.
Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår. Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.

Det är ord och inga visor!
Så central är påskdagens händelse, Jesu uppståndelse, att Paulus hävdar att hela tron är tom och meningslös om det inte hänt eller om vi inte tror på det!

Han säger att om vår tro på Jesus bara gäller detta livet, att få det gott och bra medan vi lever här, ja ”då är vi de mest ömkansvärda bland människor”.

Varför då? Jo i verserna 20-22 berättar han: Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna. Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.

Jesu uppståndelse har helt enkelt med vårt hopp om evigt liv att göra!
Han uppståndelse är vår uppståndelse som ska komma en dag om vi gjort oss till ett med Kristus!

I Romarbrevet 6:5 understryks detta när det står: Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han.

Det är uppståndelsen!
Jesu uppståndelse är vår uppståndelse!

Vi firar inte bara att Jesus lever idag på påskdagen, utan vi firar också att VI SKA leva!

Jag tror egentligen inte att man kan dela på de händelser som pågick under den första påsken, med nattvardens instiftande, offret på korset, döden och uppståndelsen, utan jag tror att de behöver ses som en helhet för att kunna förstås fullt ut.

Trots att jag inte egentligen tror att det riktigt går att göra, så tänkte jag ändå försöka att prata om Jesu död och uppståndelse som enskilda händelser.

I fredags så talade jag om Jesu död, och hur hans död var ett försoningsoffer för vår skull, ett offer som blev möjligt genom Guds kärlek, inte genom något vi själva gjort eller kan göra.

Allt är nåd och åter nåd!

Det offret, som vi kan jämföra med försoningsoffret i gamla testamentet, i tredje moseboken 16, skull, om det var likadant som det gamla förbundets offer, behöva upprepas.

Vi skulle behöva offra ett försoningsoffer gång på gång för att kunna bli rättfärdiga inför Gud.

Jag tänker mig att detsamma skulle varit sant med Jesu offer.

Jesu försoningsoffer på korset, på långfredagen, både bekräftas och blir evigt först i och med Hans uppståndelse på påskdagen!

Det är i uppståndelsen evigheten finns!

Det är på uppståndelsens morgon, på påskdagens morgon, som vi inte bara är försonade utan då också döden och förgängelsen förlorat sitt grepp om oss!

I Jesu uppståndelse har vi det offerlamm som vare sig behöver offras igen eller KAN offras igen!

Dödens, syndens och lagens makt är BRUTEN!

Det är helt otroligt!
Vår frälsning är evig!

Men hur otroligt det än är, så är det ändå så mycket mer otroligt och fantastiskt att allt detta, allt som Jesus gjort för oss, får vi ta del av gratis, av nåd, Sola Gratia!
Genom tron, Sola Fide!

Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Så står det i Efesierbrever 2:8-9 och i romarbrevet 3:21-25 står det: Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om – en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror.

I Galaterbrevet 3:16 står det också: Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.

Allt är gratis!
Allt är Nåd!

Alla påskens händelser, både död och uppståndelse, är det som ligger till grund för ALLT. Allt vi tror och allt vi hoppas ALLT beror på Jesu offer och Jesu seger, påskens båda händelser som tillsammans ger oss Liv och Liv i överflöd!

Det får vi fritt!

Av Jesu fullhet får vi del av Nåd och åter Nåd!

Det är så stort, så fantastiskt, så underbart!

Låt oss be!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s