Om bön…

Detta var den predika/andakt jag höll 2013-01-26 på NoW.
Se det som en inledning eller smygtitt på ämnet…

Att prata om bön är att behandla ett stort ämne. Det är inte bara en händelse eller företeelse i en kristen människas liv utan betyder att man rör sig runt ämnet om Guds natur.

Hur vi ser på bön berör nämligen också hur vi ser på Gud, vem Han är och vad Han gör…

Min utgångspunkt är och förblir att Gud är kärlek.
Gud är kärlek och för att kärlek ska kunna existera så behöver vissa andra saker också finnas. Till exempel så behöver det finnas individer med fri vilja, alltså individer som kan välja att ta emot Guds kärlek och följa den.

En annan sak som behöver finnas för att det ska kunna vara kärlek, är en relation. Gud och människan måste ha ett förhållande till varandra, ett förhållande där båda parter bejakar den kärlek som kan finnas där.

Det finns säkert fler saker som är nödvändiga för kärleken mellan Gud och människorna, men just dessa två, fri vilja och relation, är de som jag kommer beröra just nu i och med att de på ett väldigt direkt sätt har med bön att göra.

Bön kan i sin enklaste form beskrivas som ett samtal, en dialog, mellan Gud och människan och allra tydligast kanske det är i gamla testamentet där vi flera gånger kan läsa om samtal mellan Gud och människorna. Kom ihåg samtalet Mose har med Gud när Han uppenbarar sig i den brinnande busken! Det liknar närmast en förhandling där de två diskuterar fram hur Mose ska utföra sitt uppdrag. Det läser vi om i Andra mosebokens tredje kapitel.

Ett annat samtal vi kan läsa om i första mosebokens artonde kapitel är när Gud är på väg att förgöra Sodom och Gomorra och Abraham förhandlar med Honom för att Han ska skona staden om Han finner ett visst antal rättfärdiga där.

I nya testamentet kan vi på flera ställen läsa om att Jesus ber, inte minst i Matteus 6 och Lukas 11 där Jesus lär oss den bön vi så ofta ber och som vi kallar Fader Vår, eller Vår Fader. I Johannes 17 och Markus 14 ser vi också hur Jesus ber för oss och sig. Inte minst i Getsemane ser vi hur bönen tar sig uttryck i ett samtal, en dialog mellan en Son och en Fader.

Det finns lite andra detaljer som vi kan se i bönerna i Bibeln och som vi behöver minnas och ha med oss i våra egna liv. Till exempel avsaknaden av hjälpmedel. Tillsammans med förbudet att tillbe beläten och avbilder så kan det mana oss till försiktighet i att använda den uppsjö av olika hjälpmedel som rekommenderas och säljs på många olika håll i våra kyrkor och liknande sammanhang. Steget därifrån till ockultism är inte långt.

En annan tydlig sak är att INGENSTANS i Bibeln så ber de troende till någon annan än Gud. Om någon ber till, samtalar med eller söker råd från till exempel avgudabilder eller de avlidna så sker det alltid i ett sammanhang där Bibeln fördömer och förbjuder det. Det är också något att ta till sig och vara ytterst försiktig med när vi stöter på i sammanhang som säger sig vara kristna.

Hur som helst så är alltså grunden i bönen en dialog mellan människa och Gud och det är trösterikt och styrkande på flera olika sätt.

Det första jag tänker på är att det handlar om en Levande Gud, en Gud som inte kan ersättas med enkla formler eller riter, inte kan manipuleras med offer och gärningar, utan en Levande Gud som handlar utifrån kärlek och som har en Levande relation med oss.

Och nu börjar vi närma oss ett par viktiga poänger…

Och den första är att det lönar sig att be! den kärleksfulla relationen är ÄKTA och SANN!

Bibeln är full av exempel på detta och vi har många, många, många berättelser om bönesvar som vi här ikväll kan dela med oss av.

Bönesvar som inneburit fysiskt och psykiskt helande, som inneburit tröst och upprättelse eller på något sätt gjort en skillnad i både vardagshändelser och stora avgörande händelser.

Att jag i den situation jag befann mig i blev buren och stöttad av Gud genom min utbildning är ett stort under och tacksägelseämne, för det fanns många gånger då det egentligen var praktiskt omöjligt att genomföra utbildningen. Omöjligt för oss, men möjligt för Gud.

Jag kan berätta om helande, som då jag fastnade med min lillfinger i vedklyven och fick den sönderklämd. Kaspar bad för den och dagen efter var den lika hel som om den aldrig varit skadad.

Ja, jag är inte ensam i vare sig min familj eller i vår församling att ha sådan berättelser att dela med mig av, och jag hoppas att vi ska bli bättre på det, så att vi kan dela med oss av vetskapen att det lönar sig att be, och att vi har en God och Kärleksfull Gud!

Den andra poängen har att göra med Guds natur…

Vi ber och våra bönesvar vittnar om att Gud faktiskt inte förutbestämt allt och att vad vi gör när vi ber faktiskt spelar roll!

Bibeln vittnar om att Gud svarar på böner och att Han faktiskt ändrar sig och kompromissar under bönerna från, eller dialogen med, de troende. Samtidigt vittnar Bibeln om att Gud inte förändras…

Hur får man ihop det?
Ja det första, det vi behöver tro om vi tror att Gud svarar på böner, är att Han är öppen för dialog, i sin kärlek så bevekas Han av de han älskar och deras böner gör verkan. Det innebär samtidigt att Gud INTE bestämt hela framtiden in i minsta detalj, utan att framtiden faktiskt är ett oskrivet blad. Ett blad som jag är övertygad om att Gud redan kan läsa, men som Han trots det inte förutbestämt.

Det andra, som vi också behöver tro om vi ska tro att Gud är den som Bibeln vittnar om, är att Han är oföränderlig. Som jag redan sagt så utgår jag från beskrivningen i första johannesbrevets fjärde kapitel att Gud ÄR kärlek. Kärleken är inget som Gud bara känner för oss, nej kärleken är Hans innersta natur och detta ändrar sig inte, det har aldrig ändrats och kommer aldrig ändras och på just det sättet är Gud oföränderlig. Men just för att Gud ÄR kärlek så finns omtanken om oss där, och Han tvingar sig inte på oss utan snarare vädjar till oss. Han tillåter oss att gå våra egna vägar och anpassar sig till dem, inte för att Han förändrats, utan för att Han INTE förändrats och fortfarande är Kärlek!

I en relation mellan Gud och oss där Gud inte tvingar in oss i en framtid vi inte är del av att forma och inte heller överger oss när vi gör våra egna val som formar framtiden så har bönen i form av en dialog en tydlig plats.

Att be är alltså att söka sig närmare Gud, att dela med sig av sina egna önskningar, förhoppningar och drömmar, men inte minst att få lyssna till Gud. Att få del av Guds kärlek och söka sig närmare Honom. Förstå Honom bättre och få kraft att mer och mer göra Hans vilja.

Ikväll kommer vi inför Guds ansikte i bön och lovsång, vi får prisa och ära vår kärleksfulle Gud och vi får komma inför Honom precis som vi är. Vägen fram till Gud är öppen för den som lever i Jesus Kristus, Han som är vår ende medlare och öppnar vägen till Gud.

Vi får själva lyfta fram det vi bär på av glädjeämnen, böneämnen och vad som ligger på våra hjärtan. Vill du tända ett symboliskt ljus för din bön så finns det möjlighet för det. I bakre delen av salen, vid dörrarna, finns ett litet bord dör man kan skriva en lapp med sin bön på.

När kvällen närmar sig sitt slut så kommer vi bära fram alla lappar och be för dem och de ljus som tänts.

Under kvällen finns det också möjlighet att få förbön om du vill att någon annan ska be för dig, du kan komma fram och sätta dig och vill du inte säga något så ber jag en kort bön och läser välsignelsen över dig, men det går såklart bra om du har något särskilt böneämne som du vill att jag ska be för tillsammans med dig.

Till sist:

Gud längtar efter en levande och kärleksfull relation med dig!

Ta den möjlighet som Gud erbjuder dig genom bönen och sök dig närmare Honom nu ikväll, ensam eller i gemenskap med andra, och forma din framtid tillsammans med Honom.

Amen

Annonser
Det här inlägget postades i Livet, Predikan, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s