Tror du att den store fisken slök Jona?

Det har under en tid pågått en debatt om bibelsyn i den svenska kritenheten, som jag förstår det så fick den en extra skjuts vid en dag om bibelsyn på Örebro teologiska högskola. En debatt som kom att fortsätta på bland annat dagen.se och Stefan Swärds blogg.

Centralt i denna debatt är frågan om berättelsen om Jona och den stora fisken verkligen är en historiskt verklig händelse. Just Jonaboken och dess händelser har varit föremål för debatt också tidigare och någon ska ha frågat Waldenström: ”Tror ni verkligen att den store fisken slök Jona?” varpå han ska ha svarat ”Ja då, och om det hade stått att Jona slök den store fisken hade jag trott det också!”

Är det då viktigt att man tror att Jonaboken skildrar en historisk händelse?
Det är en fråga som ställts om och om igen på olika sätt och mitt svar på frågan är att om man menar att fråga om det är viktigt för vår frälsning, så är svaret nej. Vi har ingen anledning att tro att det skulle vara något annat än tron på Jesus som är det avgörande och allena saliggörnade. Så vad man tror om en bibelbok är inte frälsningsavgörande.

Däremot är frågan viktig, viktig eftersom den avslöjar hur tillförlitlig man anser att Bibeln är och om det håller att bygga sitt liv på. Jag menar att det handlar om ett sluttande plan där bibelns trovärdighet helt sätts ur spel, vilket redan skett i många sammanhang både inom och utanför kyrkan.

Jag tror att Bibeln är sann, men HUR den är sann är jag inte alltid säker på. Bibeln innehåller mnga olika former av text som inte alltid kan förstås bokstavligt, tänk er bara utseendet på mannen och kvinnan i Höga Visan om den skulle läsas bokstavligt…

Liknelser och kulturellt betingade bud finns givetvis också både i gamla och nya testamentet, till exempel så kräver de flesta med konservativ bibelsyn inte att kvinnan ska tiga i församlingen eller tala med täckt huvud, utan ser det som praktiska råd i en viss tid och en viss kultur (som förvisso kan äga giltighet på vissa platser också idag).

Bibeln tolkas ständigt och i varje tid, Bibeln adresserar alltid just den innevarande tidens stora problem! Det är det som gör den så unik och levande! Men för att Bibeln ska kunna göra det så måste vi tro att den är sann!

Jag väljer att i möjligaste mån läsa Bibeln så bokstavligt som möjligt och menar att om jag av någon anledning inte kan eller vill göra det, så är det snarare mig och mitt förstånd det är fel på, än Bibeln. Jag tror att de många detaljer i Bibeln vi kan uppfatta som motsägelsefulla kommer få sin förklaring först i himlen, dör vi kan se allt klart och tydligt och inte längre genom en spegel.

Artiklar:
Gilla Bibeln, hur då?

Bibelsynen påverkar tolkningen.

Dålig bibelkunskap bland nya teologistudenter

Därför bråkar vi om hur Bibeln ska läsas

Jona i centrum för het bibeldebatt

Annonser
Det här inlägget postades i Livet, Nyhetskommentarer, Undervisning, Waldenström. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tror du att den store fisken slök Jona?

  1. Theo Axner skriver:

    Jag minns inte om jag länkat förut, men de bästa kommentarer om just Jonas bok jag läst hittills står den amerikanske vänsterevangelikale (!) bloggaren Fred ‘Slacktivist’ Clark för. Han menar att boken först och främst är ett skarpt inlägg i en polemik som förs fram och tillbaka genom Bibeln mellan olika författares syn på Gud.

    Början på första inlägget (länkar nedan):

    How do you explain the seemingly barbaric actions of God in the Old Testament? God outright ordered genocides, wars and brutal punishments upon his own followers.

    Not just a good question, but a canonical one. A question asked, in fact, by many people right there in the Hebrew scriptures.

    The author of Jonah thought this question was so important that he (or she) sat down and wrote the book of Jonah. That book is a relentless attack on the idea that God really is the sort of God who would order genocides, wars and brutal punishments. The book is a brutal satire of such an opinion of the character of God. And it gives God the final word on the matter:

    ”Should I not be concerned about Ninevah, that great city, in which there are more than 120,000 persons who do not know their right hand from their left, and also many animals?”

    As punchlines go, that one’s a knockout. This is God Almighty expressing displeasure that anyone would consider God capable of desiring the destruction of a great city, of innocent people or innocent beasts.

    And that’s where the story ends. Jonah gives no answer because the author of Jonah doesn’t think there is any answer to be given.

    ***

    Men alla inläggen är läsvärda, de är dessutom rätt korta och roligt skrivna.

    http://www.patheos.com/blogs/slacktivist/2009/09/29/the-sign-of-jonah/
    http://www.patheos.com/blogs/slacktivist/2009/09/30/in-the-belly-of-the-fish/ (den här går närmare in på frågeställningen för ditt inlägg)
    http://www.patheos.com/blogs/slacktivist/2011/12/29/peter-jacksons-kuduk-trailer-and-the-book-of-jonah/ (så även den här, på sätt och vis)
    http://www.patheos.com/blogs/slacktivist/2011/03/02/should-i-not-be-concerned/ (tar upp boken i samband med diskussion om universalism)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s