Predikan Nyårsdagen

2013-01-01 Nyårsdagen

I natt gick vi in i ett nytt år, 2013.

Många har varit oroliga under året som gått eftersom så många förutspått att jorden skulle gå under, eller att Jesus skulle komma tillbaks någon gång mellan 2007 till 2012, men domedagsprofeterna hade fel också den här gången.

Kanske bör man ta sådana förutsägelser med en nypa salt, eftersom till och med Jesus själv säger: Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne. (Matt 13:32f)

Vi kan inte veta, och våra förutsägelser är fruktlösa säger Jesus, men han uppmanar oss ändå att vara vakna och att vara förberedda och jag tror att det är just där vårt fokus kan och bör ligga. Att hålla oss vakna, och därför känns också nyårsdagen särskilt uppmuntrande.

Datumet för nyår är mer eller mindre likgiltigt, man kan börja ett nytt liv vilken dag som helst på året, men vi känner ofta något speciellt just på nyårsdagen. Hela året ligger framför oss, almanackan är ny och det finns ofta en mer eller mindre uttalad förväntan inför vad det nya året ska föra med sig.

Det är inget konstigt, vi människor har en naturlig tendens att fyllas av känslor inför symboler av olika slag och till dessa symboler hör ju också datum med olika betydelse.

Nyårsdagen får för oss i den kristna kyrkan symbolisera en ny chans, en ny möjlighet att få vandra på jorden ytterligare en tid och förhoppningen är att vi ska vandra den tid vi får tillsammans med Jesus. Att vi under det nya året ska kunna söka oss ännu närmare Honom för att följa Honom och mer och mer göra Hans vilja.

För mig har det att göra med den lilla Bibelvers som jag läste förut. Inte att vi ska förutse när Jesus ska komma tillbaks, utan att vi ständigt och alltid ska vara beredda på att Han kan komma. Inte av rädsla, inte med skräck, utan med glädje och förväntan.

Det finns många, många verser som påpekar att vi ska vara redo och förvänta oss Hans snara återkomst, och en del av förberedelserna för detta är att vandra med Jesus och söka oss närmare Honom.

Det handlar om en radikalitet, det handlar om att stå upp för de minsta som är Jesus bröder och som han talar om i matteus 25. Det handlar om att se Jesus i de vi möter och möta dem som om det verkligen vore Han.

Tänk om vi inför det nya året kunde låta Jesus vara närvarande och få leda våra beslut i allt vi gör, oavsett om det är skola, arbete, politik, eller ekonomi.

Tänk om vi kunde stanna upp inför de vardagliga händelserna och valen och verkligen, verkligen fråga oss vad Jesus skulle gjort i varje situation.

Tänk om vi kunde vara villiga att när det kommer till de situationer som förr eller senare kommer, att aldrig kompromissa med Jesus!

I mina diskussioner möter jag så ofta argumentet att vi måste göra det som är praktiskt möjligt, oavsett om det är vad Jesus säger eller inte.
Tänk om vi för ett enda år…
Ett enda år, kunde bortse från vad vi människor rent praktiskt kan utföra och verkligen, verkligen tro att Jesus gör skillnad och att ALLT är genomförbart för Honom.

Att vi verkligen kunde få tro och leva i det vi sjunger: ”Inte genom någon människans styrka eller kraft ska det ske, utan genom min ande säger Herren”…

Det vore väl ett nyårslöfte att ge om något, att alltid söka Guds vilja och bortse från vår bekvämlighet och vad vi själva i egen kraft kan genomföra!

Hur ska vi då kunna göra det?
Hur ska vi kunna vandra allt närmare med Jesus?
Hur ska vi lära känna de löften som gör det möjligt för oss att med glädje vänta på Hans återkomst?
Hur ska vi kunna lära känna Guds vilja?

Svaret är enkelt…

Vi behöver vår Bibel!

I våra frikyrkor idag har vi kommit långt, långt bort från det som en gång utmärkte våra församlingar och medlemmar, det vill säga att vi läser Bibeln. Förr stod Bibeln i fokus och vi kallades ”läsare” just för att vi hela tiden ställde oss frågan ”var står det skrivet?” när vi stötte på påståenden och traditioner som berörde den kristna tron.

Idag är vi inte där.

Argument från ateisterna i stil med ”det finns fyra evangelier som inte är exakt likadana” kan faktiskt få en ung kristen att tvivla idag!
Varför?
För att han eller hon inte är bekant med Bibeln!
Att det finns olikheter i Bibeln vet var och en som läst den och är bekant med den, alltså läst hela Bibeln och inte bara lösa verser, söndagens text eller ett tumgrepp då och då ibland…

Främmande traditioner, obibliska traditioner, ja antibibliska traditioner, smyger sig också in och utan att tveka accepterar vi att Anna är jungfru Marias mamma, att de tre vise männen hette Kaspar, Baltazar och Melkior.

Allt detta tror vi och accepterar utan att det har belägg i Bibeln.
Det kommer från traditionerna och legenderna.
Skulle så någon påpeka detta och vi faktiskt tvingas ta reda på i Bibeln vad det står och upptäcker att det vi trott inte står där… Ja för många blir det början till ett tvivel man inte tar sig ur!

Vi har nyss firat jul och de ständigt upprepade anklagelserna om att Jesus inte föddes den 25e december har i vanlig ordning kommit fram och många kristna blir förtvivlade, för hur ska man kunna tro på Bibeln om inte ens datumet för Jesu födelse är riktigt…

Det är bara att inget datum för Jesu födelse anges i Bibeln…
Men vi har kommit så långt från Bibelns ord att vi inte längre vet att det inte står där.

Min erfarenhet är att vi inte längre kan skilja på traditioner och sagor och på Bibeln!

Och när det är så, så är vi riktigt illa ute.
När det är så är vi öppna för en andlighet som drar oss bort från Jesus och lockar oss att vandra våra liv tillsammans inte bara med Jesus utan också med en hel del annat.

Om vi öppnar våra ögon så ser vi klart och tydligt hur saker som är helt främmande för Bibeln, ja ibland till och med saker som är förbjudna i Bibeln, finner sin väg in i våra församlingar. Böner till andra än Gud, självförbättrande andliga övningar och till och med införandet av andra religioners symboler och handlingar är något som numer är vardagsmat och allt detta eftersom man inte vill läsa, och hålla sig till, Guds ord, Bibeln.

Hur har vi hamnat där?
För det har inte alltid varit så…

Läsarna på sin tid läste Bibeln flitigt och de kunde den väl.
De uppfostrade barn som fick höra om Bibeln och också läsa den ibland
De uppfostrade i sin tur barn som fick höra mer OM Bibeln än UR den
Och på den vägen är det…

Bibeln förpassas till periferin och får en allt mindre betydelse i församlingarnas liv.

Det tror jag är svaret till tvivlet som sprider sig…

Vi behöver finna tillbaks till ett bibelläsande som är levande, där vi får möta Guds ord och se Guds mening med våra liv och med församlingen.

Ett bibelläsande som gör att vi kan se den väg som Jesus vill att vi ska gå, nära Honom och tillsammans med Honom.

Utan Bibeln är vi helt utlämnade till vårt eget tyckande och i slutänden, ja vi är redan där, så bedömer vi vad som är Guds ord utifrån om det passar oss själva eller inte, istället för att låta Guds ord vara det det är och rätta oss efter det.

I andra Timoteusbrevet 3:16-17 står det att varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.

Bara genom att känna till Guds vilja och erbjudanden till vår mänsklighet kan vi närma oss Honom och vandra med Honom nu när vi börjar på det nya året och bara genom Bibeln, Guds inspirerade, utandade, ord, kan vi se och bedöma vad som är Guds sanning.

För precis som det står i Hebreerbrevet 4:12 så är Guds ord […] levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar.

Detta levande ord har vi full och fri tillgång till och med det kan vi gå in i det nya året med Jesus och med Bibeln kan vi vandra varje dag allt närmare Honom.

Genom Bibeln kan vi vara förberedda för den dag Han kommer tillbaks och ta emot Honom med glädje och genom Bibeln kan vi se hur vi förväntas behandla vår nästa, och de minsta i samhället.

Så låt 2013 få bli året då vi åter igen blir läsare och återtar Guds ord i Hans kyrka och församling, när vi söker oss närmare vår Frälsare och Gud för att leva fullständigt överlåtna, radikalt kärleksfulla liv!

Annonser
Det här inlägget postades i Politik, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s