Guds rike är nära – Predikan av Lennart

Guds rike är nära!
Det är dagens tema och evangelietexten som hör till temat enligt kyrkoåret är Matteus 13:31-33

Han lät dem höra en annan liknelse: ”Himmelriket är som ett senapskorn som en man sår i sin åker. Det är det minsta av alla frön, men när det har växt upp är det större än alla örter och blir till ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo bland grenarna.” Han använde också en annan liknelse: ”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.”

Det är en trösterik text och när vi nu i jultid tänker oss att Guds rike ska komma, så tänker vi framåt till det vi minns i våra kyrkor under julens högtider, att Jesus kom till oss.

Att Jesus valde att födas till oss som ett barn, lindat och liggande i en krubba.

Inför julen dränks vi i bilder och budskap.

Kanske främst från kommersialismens budbärare, att vi ska köpa, köpa, köpa, men trots skolverkets tolkning av skollagen, trots humanisternas årliga utspel och så vidare så finns också budskapet om Jesu födelse med i det massiva pådrag som vi utsätts för i juletid.

Ingen kan undgå att förstå att Jesus har med julen att göra i vårt samhälle, annars skulle till exempel humanisterna inte vara så rabiata motståndare till firandet.

Det ingen av våra icke kristna vänner heller undgår att se är att vi kristna för ganska mycket väsen runt jul för att påpeka att ”Jesus is the reason for the season” och att oavsett var traditionerna kommer ifrån så firar vi julen för att minnas Jesu födelse, allt för att påminna oss själva och de runt omkring oss vad vi vill fira.

Det är bra, det är gott!

Vi behöver om och om igen påminnas om Jesus!
Han är vägen sanningen och Livet!
Han kom till oss för att rädda oss!

Varför skulle vi då inte fira Honom?
Klart vi ska!

Men om vi ska vara trovärdiga när vi talar med våra vänner som inte är kristna så märks det tydligt om vi pratar om våra traditioner, eller om Guds Rike finns inom oss och genomsyrar våra liv som en surdeg…

Firar vi Jesu ankomst till jorden med Guds rike, eller firar vi jul precis som vem som helst av våra icke-kristna vänner?

Vårt julfirande, det vi tror är att Guds rike kommer till oss med Jesus och då behöver vi ju först och främst förstå vad det innebär och också hur det yttrar sig, för Jesus Han sa ju: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”, det läser vi i Markus 1:15.

Så vad är det för budskap Guds Rike kommer med?

Om vi börjar med två saker, först från första korintierbrevet 4:20
Guds rike är inte ord, utan kraft.
Och sedan romarbrevet 14:17
Ty Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden.

Detta stämmer ju också så väldigt väl in på den ”programförklaring” som Jesus ger oss i Lukas 4:16-21 där Han berättar om vad Riket innebär och varför Han kommit!

Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.”

Förstå vilken kraft!
Förstå vilken omvälvande händelse det faktiskt är att Jesus kommer till oss med detta!

DET är vad vi firar på jul!
DET är vad vi väntar på i advent!
DET är det Rike som kommer snart!

Hur visar det sig då?
Hur skulle det kunna se ut med ett julfirande som verkligen firar Jesus och Guds rike?

Ja, först och främst så läser vi ju i Lukas 17:20-21 vad Jesus säger: Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”

Guds Rike, tills dess det slår ut i full blom och Jesus kommer tillbaks, är något inom oss, som växer, som surdegen och senapskornet och som syns på oss och de handlingar vi gör! Jesus programförklaring är inget vi går runt och väntar på, kraften är inget vi väntar på, utan det syns i våra liv!

Hur syns det då?
Hur kan vi få det och vilka konsekvenser får det?
Hör vad Bibeln säger:

Markus 10:23-25 Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar: ”Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!” Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: ”Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

Lukas 10:59-62 Till en annan sade han: ”Följ mig!” Men mannen svarade: ”Herre, låt mig först gå och begrava min far.” Då sade Jesus: ”Låt de döda begrava sina döda, men gå själv och förkunna Guds rike.” En annan man sade: ”Jag skall följa dig, herre, men låt mig först ta farväl av dem där hemma.” Jesus svarade: ”Den som ser sig om när han har satt sin hand till plogen, han passar inte för Guds rike.”

Det handlar om överlåtelse!
Överlåtelse till något som är helt främmande för de som inte känner Jesus. En fullständig överlåtelse som tar sig uttryck i varje del av våra liv!
Det kan vara skrämmande, inte minst för de som lever i vår del av världen och många känner säkert igen sig, eller borde känna igen sig i orden som står i Markus 10:22 Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket.

Ja, det har med Guds Rike att göra och jag är övertygad om att vi behöver ta Bibelns ord på allvar, men det är inte heller hopplöst!

I samband med berättelsen om kamelen och nålsögat så står det att ingenting är omöjligt för Gud. I vår kultur så brukar vi tolka det som ett litet kryphål…

Ja, jag har pengar och världsliga tillgångar, men tack vare Gud så gör det inget, utan jag kan behålla det och så fixar Han in mig i himlen i alla fall…

Men jag tror att det är att lura sig!
Kanske håller du inte med mig, men tänk om det faktiskt är så att Jesus menar allvar med det Han säger! Tänk om Han inte bara luras, utan att Han är medveten om att det Han säger är både svårt och kontroversiellt!

Tänk om det Gud kan göra inte är att få in rika människor i himlen genom någon gräddfil eller bakdörr, utan faktiskt erbjuda något som gör det möjligt att göra sig av med sina världsliga rikedomar och göra sig fri från Mammons makt!

Låt mig ge er en tanke…

Hur skulle det se ut i världen om alla kristna som protesterar mot att skolavslutningar inte får vara i kyrkan faktiskt istället levde som om Guds rike fanns inom dem!

Tänk om julen, att Guds Rike kommer till oss, kunde få betyda kraft istället för ord!
Tänk om det kunde få betyda rättfärdighet och frid istället för mat och dryck!
Tänk om det kunde få betyda omvändelse från det som världen ger!

Tänk om det kunde få betyda att vi som Kristi kropp utförde den programförklaring som Jesus själv ger och vi kunde frambära ett glädjebud till de fattiga och förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att vi kunde ge de förtryckta frihet och inte minst förkunna ett nådens år från Herren.

Tänk om allt detta kunde få planteras inom oss som ett senapskorn, som kunde få växa och springa fram ut i världen!

Tänk om Guds rike, med ALLT vad det innebär VERLIGEN kunde ”bakas in” i våra liv som en surdeg så att vi helt och fullt levde för detta!

Då tror jag att vi verkligen och med gott samvete kan säga att Jesus gör skillnad och att Hans Rike kommit!

Då tror jag att världen kommer ta oss på allvar när vi vill berätta om Jesus och fira att Han är mitt ibland oss, också på jul.

Det tror jag är julens verkliga budskap…

Amen.

Annonser
Det här inlägget postades i Politik, Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s