Tacksägelse

Predikan 2012-10-14 vid ekumeniskt möte i Pingstkyrkan i Säffle

Var alltid glada, be oavbrutet, tacka [Gud] i allt [oavsett omständigheter].
Detta [glädje, bön och tacksamhet] är Guds vilja för er i Kristus Jesus. [Det är alltid Guds vilja att vara glad, be och tacka Gud!].
Sluta att kväva (trycka ner) Anden, sluta att förakta (se ner på) profetior [profetiska uppenbarelser, uppmaningar och varningar], pröva istället allt. [Samtidigt som man inte ska släcka ut anden, så ska man inte bara godta allt som säger sig vara andligt eller förakta profetior. Alla andliga manifestationer och profetiska tilltal ska prövas mot Guds ord, se Apg 17:11. Även gåvan att utskilja andar måste vara verksam, se 1 Joh 4:1, 1 Kor 12:10.] Håll fast vid det som är gott (rätt och riktigt), håll er borta från varje form av ondska [oavsett hur fromt och fint det verkar vara på ytan.]
Fridens Gud ska själv helga er (avskilja varje del av varenda en av er för helig tjänst), och [vi ber att] er ande och själ och kropp bevaras hela så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han ska också utföra sitt verk.

Idag är tacksägelsedagen och dagens episteltext är hämtad från Första Thessalonikerbrevet 5:16-24 och jag läste från Sveriges nyaste översättning, Svenska Kärnbibeln, som är en så kallad expanderad översättning.

Detta är ett av mina absoluta favoritställen i Bibeln. Inte för att det är så vackert, ger frid eller är mysigt att läsa, nej det är för att det förmedlar uppmaningar, utmaningar och också ger löften.

Och det är också för att detta stycket innefattar något som jag ofta påpekar, eftersom jag upplever det som de kristna församlingarnas stora fara idag. Den stora faran tycker jag sammanfattas i orden ”Sluta att kväva och trycka ner Anden, sluta att förakta och se ner på profetior, profetiska uppenbarelser, uppmaningar och varningar, pröva istället allt. Samtidigt som man inte ska släcka ut anden, så ska man inte bara godta allt som säger sig vara andligt eller förakta profetior. Alla andliga manifestationer och profetiska tilltal ska prövas mot Guds ord”

Jag besöker ofta olika församlingar och för diskussioner och debatterar med människor från olika sammanhang och samfund och för mig verkar det som att det finns en tendens att betona andlighet. Vad som helst är bra, så länge det är andligt.

Tungotal, helanden, spådomar, seanser, meditationer och främmande välsignelser ja till och med böner till änglar och människor. Allt accepteras utan att utsättas för prövning och det av ingen annan anledning än att det är andligt och känns bra…

Istället för att låta Guds ord, bibeln, få avgöra om det vi ser och upplever kommer från Gud, så låter vi främst vår egen subjektiva känsla bestämma om det är rätt eller inte. Det ska vi känna och avgöra själva…

Vi lever i ett samhälle där ögonblickets känsla har upphöjts till det yttersta goda, och ingen ska få tala om för oss vad som är rätt eller fel.

Vi bombarderas hela tiden med budskap om att vi är värda den ena eller andra produkten eller tjänsten. En telefon, ett hembiträde, en bil, en spaweekend, snygga kläder och jag vet inte allt och det är DET som ska ge oss en god känsla i själen.

På något sätt ska det vi konsumerar göra att vi mår bra, och om det inte gör det, ja då beror det bara på att vi konsumerat fel saker, eller för lite saker…

Med denna attityd sätt närmar vi oss också Gud…

Vi förutsätter att om vi bara gör rätt saker, ber rätt böner, ber till rätt helgon, mediterar på rätt sätt eller åker till rätt retreatgård, ja helt enkelt om vi konsumerar rätt sorts andlighet, så kommer vi att må bra…

All andlighet som inte omedelbart leder till ett mysigt välbefinnande förkastar vi som falsk och motsatsen, alltså det som ger oss den där sköna avdomnade känslan, det är rätt…

Det får allvarliga konsekvenser för hur vi ser på så grundläggande saker som synd och frälsning.
Att påminnas om sin synd är inte behagligt, och därför tror vi det är falskt.
Att komma till insikt om att vi inte kan göra oss av med vår synd är inte behagligt, och därför tror vi det är falskt.
Att vara tvungna att helt överlämna oss till en annan är inte behagligt, och därför tror vi det är falskt.

Med den attityden och den tidsandan är det inte konstigt att en falsk andlighet får fotfäste. En andlighet som bygger på den egna förmågan, på de egna möjligheterna att göra sig bättre, att konsumera sig till tillfredsställelse.

Genom den ena eller andra metoden eller organisationen så utlovas vi kontakt med gud i olika former. Det kan vara genom påvestolen eller genom Budda, genom helgon eller konfucius, genom radband eller bönemattor.

Med rätt handlingar, det kan vara böner, meditationer eller vad som helst, så påstår de sig kunna ge oss en kontakt med gud.

De här falska religionerna har några saker gemensamt.
För det första så erbjuds vi en väg att genom egen förmåga ta oss närmare gud, men det är inte genom Jesus ensam, utan genom en förmedlare.
För det andra så finns det alltid något krav, förutom att bara tro, för att kunna ta till sig frälsningen.
och för det tredje så håller de inte för en jämförelse med bibeln!

Tyvärr är det så att på grund av att vi hoppar över detta tredje, alltså att vi flyttat fokus bort från Guds ord, så finner mer och mer av de här underliga uttrycken för andlighet sin väg in i våra församlingar. Allt fler i våra kyrkor väljer att vända sig till Rom eller Konstantinopel istället för till Jerusalem. Man tar efter en mänsklig kyrkostruktur istället för att vända sig till bibeln och se hur den första kristna församlingen såg ut och försöka efterlikna det.

Jag är säker på att många känner igen det jag säger.

Är det då bara att peka finger och skylla detta på ”de andra” vilka de nu kan tänkas vara?

Nej, absolut inte!
Vi är de som skulle ha varit vakna!
Vi är de som skulle förkunna evangeliet rent och klart!
Inte av tvång, inte av lagar och regler, utan i tacksamhet för det vi redan fått och i glädje och kärlek till våra medmänniskor!

Jag vill hävda att bristen på skörd inte beror på jordmånen, det beror på att vi inte sått!
För det finns en andlig hunger, en andlig törst, runt om i vårt land, runt om i vår kommun, och om inte vi erbjuder rent, friskt, klart vatten från källan, så kommer de att dricka någon annan stans ifrån!

Den falska andligheten kommer fylla den funktion som evangeliet borde fylla.

När jag blev kristen så var det en missionär från England som förklarade det som att varje människa har ett Gudsformat hål i sin själ, och det försöker de fylla på det sätt de kan.

Om någon då erbjuder dem en lättvindig väg, som de idag får genom att leva i världens konsumtionssamhälle, så tar de den. Om de trots konsumtionen inte lyckas fylla det där gapande hålet i deras själar, ja då vänder de sig till nästa sak.

Finns vi där då och ger dem evangeliet?
Eller finns någon annan där och ger dem någon ”måbra” religion?

Vi behöver finnas där för att påpeka att det finns falsk andlighet som lockar våra medmänniskor i fördärvet?
Vi behöver finnas där för att stå för bibelns ord, också när de inte får oss att omedelbart må bra?
Vi behöver finnas där för att erbjuda det enda som någonsin kan passa i ett Gudsformat hål…
Och det är JESUS!

Vi har fått det uppdraget och den möjligheten, och det är en stor nåd!
En stor glädje och vi får följa uppmaningen i dagens text och alltid vara glada, alltid be och alltid, i alla omständigheter tacka Gud!

För det vi har att komma med är verkligen ett ämne för glädje och tacksägelse!

Det kanske inte direkt ger en mysig känsla av tillfredsställelse, det kanske inte tar bort alla problem och bekymmer på något magiskt sätt, men det ger så mycket mer!

Det förändrar oss i grunden, från att ha varit syndare och sjuka, brutna människor av alla slag, alkoholister, tjyvar, lögnare, blinda, lama och lytta och jag vet inte vad, så blir vi Guds barn!

Vad vi gör, våra synder, våra bristen och sjukdomar är inte längre VAD vi ÄR, vi är inte längre definierade av vår synd, utan vi är definierade av att vi ÄR GUDS BARN!

Vi ÄR Guds barn!

Visst, vi kanske fortfarande har problem med både det ena och det andra. Vi kanske fortfarande dricker, vi kanske fortfarande ljuger, vi kanske fortfarande sitter i rullstol, men det är inte längre det som definierar oss!

Vi ÄR inte alkoholister, VI ÄR GUDS BARN med problem med alkohol!
Vi ÄR inte lögnare, VI ÄR GUDS BARN med problem med att vi ljuger!
Vi ÄR inte handikappade, VI ÄR GUDS BARN med ett handikapp!

Vi blir gjorda nya av Guds nåd och kärlek!
Inte av eget arbete, inte av konsumtion.
Inget vi gör kan lägga något till Guds nåd!
Inga böner meditationer eller helgon kan lägga till ett enda dugg!

Allt detta genom Jesus.
Genom Jesus och inget annat, inga påvar, präster eller prelater!
Allt, allt, allt tack vare Jesus!

Och det är DET vi ska vara tacksamma för idag!
Det är DET tacksägelsen handlar om.
DET är tacksägelsedagen

(Sånger och Psalmer nr 21)

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s