WWJD – Är du redo?

WWJD

Är det någon som vet vad det står för? Vad det betyder?

WWJD är en förkortning på det engelska ”What Would Jesus Do?”, alltså ”Vad hade Jesus Gjort?” och det är en förkortning som finns lite överallt i kristna sammanhang.

Det finns på klistermärken, nyckelband, halsband och armband till exempel och säkert har någon här något sådant. Jag törs säga säkert, för jag vet att Lotta har ett och jag vet det eftersom jag köpt det åt henne.

Meningen med ett sådant armband, eller vad det nu kan vara, är att ofta påminna sig om hur man agerar i dagliga situationer och försöka stanna upp och tänka efter vad Jesus skulle gjort i just den situationen.

Jag tror att det kan vara väldigt bra ibland, eller rättare sagt så tror jag att det är helt nödvändigt att göra det, att ha Jesus till förebild. Paulus skriver i 1 Kor 11:1 ”Ha mig till föredöme liksom jag har Kristus till föredöme.” och i Ef 5:1 skriver han ”Ta alltså Gud till föredöme, som hans älskade barn.” så det är något beundransvärt, något som vi alla kan och ska sträva efter.

MEN, och det finns ett stort MEN, först måste frågan ställas: Är du redo?

Är du redo att ställa frågan ”What Would Jesus Do?”, ”Vad Skulle Jesus Gjort?”, och agera utifrån det?

Jag tror, och det tror jag eftersom jag sett så många exempel på det, att de allra flesta INTE är redo för det.

För när, eller OM, man ställer sig själv frågan ”Vad Skulle Jesus Gjort?” så tror jag, åter igen utifrån min erfarenhet, att de flesta gör en slags snällhetsanalys och sedan försöker göra ungefär så.

Snällhetsanalysen är sällan en analys som verkligen går tillbaks till Jesus och Guds ord, utan oftast utgår från en alldeles egen definition på vad snällhet borde vara, eller en egen föreställning om vem Jesus (och därmed Gud) borde vara. Man liksom gör sin egen upplevelse av snällhet till det mått som avgör vad Jesus skulle gjort och ofta, kanske inte alltid, men ofta, så hamnar man ganska långt från målet.

Det vi upplever som ”snällt” är långt ifrån alltid vad Jesus skulle gjort!
Och därför tror jag att det är fel fråga att börja ställa sig utan att vara redo.

Mitt förslag är att vi istället börjar med att fråga oss: WDJD!

”What Did Jesus Do?”, alltså ”Vad Gjorde Jesus?”

Det Jesus gjorde stämmer nämligen inte alltid med det vi upplever som modern ”snällhet” utan var faktiskt ganska radikalt. En typiskt svensk ”snällhetsanalys” stämmer väldigt sällan med det som Jesus faktiskt gjorde och som vi ju behöver efterlikna om vi verkligen vill kunna göra som Han…

Vår eget ego, vår uppfattning om ”snällhet” och vad vi tycker är bekvämt och tillräckligt kan aldrig få vara måttet på vad Jesus skulle gjort i varje given situation, utan vi behöver ta reda på vad Han verkligen gjorde för att efterlikna honom och det kan vi bara göra på ett sätt – Genom bibeln!

Bibeln är det mest tillförlitliga vittnesbörd vi har om Jesus och det är det vi behöver använda om vi vill vara trovärdiga kristna. Vi kan söka oss till kyrkotraditioner, helgon och andliga ledare, men hur gärna vi än vill göra dem till vår måttstock så döms de alla av bibeln om vi vill följa Jesus!

Om vi läser bibeln och försöker se vad Jesus verkligen gjorde, ja då ser vi också tydligare och tydligare vad som förväntas av oss om vi vill göra som Han.

När vi läser bibeln och fokuserar på Jesus så ser vi faktiskt en hel del av det som vi skulle karaktärisera som ”snällhet”.

Vi läser om hur Han helar sjuka, förlåter synder och jag vet inte allt, och i Luk 4:18-19 säger Han ”Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.”

Men vi ser också saker som vi sällan eller aldrig är beredda att ta efter!

I Matteus 25 finns ett avsnitt med ”Verop”, från vers 13 till 36 där Jesus bland annat säger: ”Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet.”
Och Han säger
”Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? ”

I Johannes 2:15 läser vi detta: Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: ”Bort med allt det här! Gör inte min faders hus till en saluhall.”

I Lukas 6:24-25 säger Jesus: ”Men ve er som är rika, ni har fått ut er glädje. Ve er som är mätta nu,
ni skall få hungra. Ve er som skrattar nu, ni skall få sörja och gråta.”

Jag tycker i och för sig att också detta är väldigt snällt.
Det visar på en omtanke om oss, en genuin kärlek, fast på ett mer rättframt och ärligt sätt än vad vi är vana med, men snällt är det och det viktigaste just i det här fallet är att Jesus verkligen gjorde det!

Så när vi frågar oss ”Vad Skulle Jesus Gjort?” så vet vi vad Jesus verkligen gjorde när Han mötte de svaga och utsatta i samhället, hur han gjorde allt och offrade sitt eget anseende för att upprätta dem. Vi vet också hur han gick tillrätta med etablissemanget och makten, både den världsliga och andliga.

”Vad skulle Jesus gjort?” blir då genast en mycket mycket större utmaning och nästa fråga att ställa sig blir då WIDWJD.

”Will I Do What Jesus Did?”
”Kommer jag göra det Jesus gjorde?”

För att svara på den frågan behöver vi vara uppriktiga och fullkomligt ärliga mot oss själva, gärna mot andra också, men om vi vågar börja med oss själva så är det bra.

När du läst bibeln och ser vad Jesus faktiskt gjorde, är du då redo att göra det Han gjorde?
Är du redo att ta till dig de svaga och utstötta?
Är du redo att stå upp för de svaga i samhället?
Är du redo att utmana makten och etablissemanget?
Är du redo att alltid stå upp för Jesus?

Många svarar på frågorna med något i stil med att ”visst är jag redo om tillfället ges”, ”visst är jag redo om någon skulle fråga mig”, ”visst är jag redo om någon kommer till mig” och det är bra, det är jättebra.

Men hur många tillfällen har vi inte missat för att vi tänkt just så, för när det där tillfället verkligen kommer, när öppningen i samtalet skymtar förbi eller till och med när frågan kommer, så missar vi att ta tillvara på dem…

Om du verkligen tagit tillvara alla tillfällen som getts dig och då med kraft förkunnat Jesus… Ja då ber jag om ursäkt, men jag tror att de allra flesta av oss oftast låter tillfällen gå förlorade…

Sedan måste vi också fråga oss om det var så Jesus sagt åt oss att göra, om det var så Jesus gjorde, alltså väntade på rätt tillfälle…

Vi vet alla svaret på det, och det är NEJ.

Jesus väntade inte på tillfällen, Han skapade dem!
Han sa inte till oss att försiktigt vänta på tillfället, Han sa till oss ”Gå ut och gör lärjungar”

Helt ärligt tror jag att vi måste gå ut ur våra missionshus och skapa tillfällen att prata med folk om Jesus, vem Han är och vad Han gör, för tillfällena kommer inte komma, i alla fall inte tillräckligt många.

Och även om tillfällena nu skulle komma, så låter vi ändå de flesta gå oss förbi…

För att skapa tillfällen och ta vara på dem så behöver vi helt enkelt ställa oss en fråga till.
HDJP.

”How Did Jesus Prepare?”
”Hur förberedde Jesus sig?”

Om vi inte är förberedda, om vi inte förberett oss på hur vi ska ta tillvara tillfällen och skapa tillfällen, ja då kommer chansen att vara försvinnande liten att vi lyckas.

Överallt i bibeln ser vi hur förberedelser är viktiga.
Mose och det judiska folket förbereddes i öknen i fyrtio år.
Jesus förberedde sig ungefär fjorton år för sina tre års förkunnelse och de tre åren inledde Han med ytterligare förberedelse när Han fastade och prövades i fyrtio dagar.

En stor del av Jesus arbete under de tre åren handlade också om att förbereda och undervisa lärjungarna för det de skulle göra…

Så om Mose, Jesus och lärjungarna behövde förbereda sig för att utföra sina uppdrag, vad får oss då att tro att vi skulle vara redo att fånga tillfället utan att förbereda oss för hur vi ska göra det?

Så.
När du kan svara på frågan ”What Did Jesus Do?”, ”Vad Gjorde Jesus?”, och sedan kan svara ja på frågan ”Will I Do What Jesus Did?”, ”Kommer jag göra det Jesus gjorde?” och dessutom har förberett dig på att göra det…

Ja då, och först då, är du redo att fråga ”What Would Jesus Do?”, ”Vad hade Jesus Gjort?”, och sedan också göra som Han!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Undervisning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till WWJD – Är du redo?

  1. anonym skriver:

    världen är fördömd och världen kommer att gå under och gå inte och vänta på det för den kommer när vi minst anar det så ingen kommer att bli redo för undergången

  2. anonym skriver:

    be och ångra våra synder under tiden världen är full med synder och sjukdomar så det går inte alls att leva utan synd det är den värld jag har lärt känna

  3. christerhansson skriver:

    Reblogga detta på Christer.L.Hansson och kommenterade:
    Kommer att använda detta i morgonkvällens katekumenat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s