Gideon i köpcentret…

Predikan från Tångens Missionshus 2012-02-27

I domarbokens sjunde kapitel kan vi läsa om en händelse i Gideons liv.
Jag läser verserna 1 till 8

På morgonen bröt Jerubbaal, dvs. Gideon, och hela hans här upp och slog läger nära Harodkällan. Han hade då midjaniternas läger i norr, på slätten vid Morehöjden. Herren sade till Gideon: ”Du har för mycket folk med dig. Jag vill inte ge midjaniterna i deras våld, då kunde israeliterna ta äran åt sig och tro att de segrat av egen kraft. Kungör nu för ditt folk att den som är rädd och ängslig skall lämna Gilboaberget och skynda tillbaka hem.” Av hären återvände 22 000 man, medan 10 000 stannade kvar.
Herren sade till Gideon: ”Du har fortfarande för mycket folk. Låt dem gå ner till källan, där skall jag gallra dem åt dig. Den jag säger att du skall ta med, han skall följa med dig, och den jag säger att du inte skall ta med, han skall inte följa med.” Gideon lät sitt folk gå ner till källan, och Herren sade till honom: ”Den som lapar i sig vattnet som hundarna gör skall du ställa för sig, och den som lägger sig på knä för att dricka skall du ställa för sig!” De som förde händerna till munnen och lapade var trehundra man, resten lade sig på knä och drack. Herren sade till Gideon: ”Med de trehundra man som lapade vattnet skall jag rädda er. Jag ger midjaniterna i ditt våld. Alla de andra kan gå hem, var och en till sitt.” När man tagit hand om folkets proviant och deras horn skickade Gideon hem de andra israeliterna och behöll bara de trehundra. Nedanför honom på slätten låg midjaniternas läger.

Efter detta så kommer det en berättelse om hur Gideon känner sig lite tveksam till att anfalla en arme som är så mycket större än sin egen. Bibeln säger inte hur stor fiendearnén var, men den säger att ”Midjaniterna, amalekiterna och alla från Östlandet hade slagit sig ner på slätten som en svärm gräshoppor, och deras kameler var oräkneliga som sandkornen på havsstranden” så det handlar om en väldigt stor här, det kan vi förstå.
Men Gideon gör som Herren vill och på natten delar han upp sin lilla grupp i tre delar på hundra man var och i verserna 19-23, fortfarande i domarbokens sjunde kapitel, så står det såhär:

Gideon och hans hundra man nådde utkanten av lägret i början av mellersta nattväkten, efter vaktavlösningen. De stötte i hornen och slog sönder krukorna de hade med sig. Alla tre avdelningarna stötte i sina horn och krossade sina krukor. I vänster hand höll de facklorna och i höger hornen de stötte i, och de ropade: ”Svärd för Herren och Gideon!” Israeliterna stod kvar runt lägret, var och en på sin plats, men alla i lägret rusade upp och flydde skrikande. När de stötte i de trehundra hornen lät Herren alla i lägret vända sina svärd mot varandra. Hären flydde till Bet Hashitta, i riktning mot Serera, ända till trakten av Avel Mechola nära Tabbat. Alla i Israel bådades upp, från Naftali, Asher och hela Manasse, och de förföljde midjaniterna.

En gång i tiden var Gideon och hans berättelse välkänd, den tillhörde det som man läste i skolan, men idag är det inte ens säkert att alla i en kyrka känner till honom!
Men idag tänkte jag berätta lite om honom, och om ni vill så kan ni också läsa hela berättelsen i era biblar. Läs då Domarbokens 6, 7 och 8 kapitel. Det gör ni på en halvtimme när ni kommer hem!

Gideon levde i ett land som var ockuperat av Midjaniterna och vars folk, Israeliterna, hade vänt sig bort från sin Gud och istället tillbad skapade saker som Baalsaltaren och Asherapålar.

På samma sätt som den kristna kyrkan i Sverige idag bor i ett land ockuperat av Mammon, marknaden och där folket vänt sig bort från Gud för att tillbe skapade saker som kläder, bilar, elektronik…

Gideon kallades av Gud och han reste sig upp ur detta förtryck, högg ner asherapålen hans far hade rest och han att använde den till ved när han offrade till Herren!
Han gjorde uppror mot den rådande ordningen och förkastade det som inte kom från Gud.

Den kristna kyrkan, våra församlingar och du och jag som kristna är liksom Gideon kallade av Gud!

Hur gör vi med vår kallelse?
Hur lever vi ut vår kallelse?
Går vi emot den rådande ordningen och presenterar vi ett alternativ till den?

Min upplevelse är att vi INTE gör det!
I alla fall inte lika mycket som vi borde.
Istället erbjuder vi Jesus som en del av den här världen, en del av den rådande ordningen.

Vi erbjuder Jesus som en del av ett självförverkligande och säljer in Honom som en vara att konsumera precis som vilken annan vara som helst.

Eller kanske är det mer rättvist att säga att vi erbjuder Jesus som ett komplement.

Vi säger att en människa aldrig kan bli hel, eller helt finna det hon eller han behöver i sin konsumtion, i självförbättringskurser, personlighetsutvecklig, sex, droger, alkohol eller vad det nu kan vara.

Det gör vi.

Men vi erbjuder inte Jesus som ett alternativ till hela systemet, utan vi erbjuder honom som komplement. Gör så gott du kan, på vilket sätt du vill, och så fixar Jesus det där sista lilla.

Jesus blir jordgubbarna på tårtan istället för att vara en sund balanserad måltid!

Jesus blir en snygg lack på en häftig bil, istället för ett helt nytt transportsätt!

Ja och vill man inte ha Jesus så verkar det som att vi förmedlar att det OK ändå, för man klarar sig ju nästan ända fram, bara att man inte får det där lilla extra.

En tårta utan jordgubbar är ju fortfarande en ganska OK tårta.
En häftig bil utan en perfekt lack är ju fortfarande en OK bil.

Nu kanske någon kommer ihåg att ni sett mig i Fölsbyn på bilträffen med min gamla V4.
Som jag dessutom gärna skulle vilja ha en ny fin lack på eftersom den som finns nu är lite bubblig…

Så jag påstår inte att jag är perfekt, tro inte det.
Jag når inte ända fram.
Jag är en usel syndare, jag som alla andra.

Men det betyder inte att Guds kallelse eller Guds mål ändras!
Det betyder inte att det blir rätt bara för att jag gör fel, utan bara just det att jag också misslyckas!

Vi ska alltså inte övertyga folk att de behöver Jesus som en bonus till sina marknadsanpassade liv, utan vi behöver presentera Jesus som lösningen till , alternativet till, sökandet efter tillfredsställelse i skapade saker, pengar egoism och framgång!
Vi kan inte låtsas att man kan fortsätta dyrka Mammon och ta till Jesus för det lilla som Mammon inte fixar, nej vi behöver visa att det finns ett helt annat alternativ, och att Jesus är det alternativet!

Att Jesus är vägen sanningen och livet!
Att Jesus är svaret!

Gideon högg ner Asherapålen och rev Baals altaret.
Han gjorde upp med det gamla och falska eftersom han förstod att Jesus inte är någon man har vid sidan av sina andra gudar, utan att Han är den ende!

Hur kan vi göra det när vi är en marginaliserad del av samhället?
När våra församlingar krymper och vi blir färre och färre?

Gideon!

Gideon var utvald av Gud, precis som vi är!
Gud minskade Gideons ganska stora armé gång på gång tills dess att det bara fanns 300 man kvar, en liten rest av det som en gång var.

Den krympte och blev liten, precis som den kristna kyrkan i Sverige!

Men kallelsen försvann inte för Gideon när hans här krympte, och vår kallelse försvinner inte för att vårt medlemsantal sjunker!

Gud skänkte Gideon en stor seger.
Inte genom det Gideon gjorde, utan genom det Gud gjorde när Gideon var beredd att lyssna!

Gud är med oss, precis som han var med Gideon!
Vi är utvalda, precis som Gideon!
Och om vi lyssnar till Gud så har Han makt att skänka seger också här i Sverige, i Holmedal, trots att vi är få!

Hör och fundera över vad Petrus skriver i sitt andra brev. Första kapitlet, andra till tredje versen:

Nåd och frid åt er i allt rikare mått genom kunskap om Gud och Jesus, vår herre. Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom som i sin härlighet och kraft har kallat oss.

Vi är alltså kallade! Vi fortsätter för att få reda på vad det innebär. Verserna fyra till elva:

Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt. Men den som saknar detta ser ingenting i sin närsynthet; han har glömt hur han blev renad från sina tidigare synder. Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. Gör ni det kommer ni aldrig på fall, ty då skall ni få fritt och öppet tillträde till vår herre och frälsare Jesu Kristi eviga rike.

Vi har kraft och hopp!
Vi har dyrbara löften!
Vi är renade från våra synder!
Vi har fritt och öppet tillträde till vår herre och frälsare Jesu Kristi eviga rike!

Vi är kallade till att gå ut i världen och liksom Gideon visa på ett alternativ till dagens Baalsaltaren och Asherapålar som samlar så oerhört mycket folk runt sig.

Vi är kallade till att strida mot ondskan på de sätt som står oss till buds.
Och när den dagen kommer så är vi också kallade att strida mot ondskan fullt ut, och segra, för i uppenbarelseboken 17:14 står det:

och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är herrarnas herre och konungarnas konung.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s