Göra sitt liv till en lovsång

Denna predikan höll jag i Värmlandsbro 2011-10-09

Tänk er när David fick föra arken in i Jerusalem… Vi kan läsa om det i 2 Samuelsboken 5:5 där det står: ”David och israeliterna dansade framför Herren med liv och lust och sjöng till lyror, harpor och tamburiner, till bjällror och cymbaler.”

Vilken fest!
Vilket Jubel!
Vilken Lovsång!

I domarboken kan vi läsa om hur Israeliterna besegrade sina fiender. Reaktionen på det kan vi läsa i Domarboken 5:1-3
”Den dagen sjöng Debora och Barak, Avinoams son, denna sång:
Israel reste sig till kamp, folket slöt villigt upp.
Prisa Herren!
Konungar, hör!
Furstar, lyssna!
Jag vill sjunga, besjunga Herren, jag lovprisar Herren, Israels Gud!”

Här är det också firande och fest, och lovsången, att prisa och lova Gud, är en naturlig del av det för de som är Guds folk.

Att lovprisa, lovsjunga Gud är glädjefullt verkar det ju som men att lovprisa Gud passar inte bara när livet är ljust och enkelt och det finns exempel på det också.

Job hade precis fått nyheter om att alla hans oxar, åsnor och får, tillsammans med allt hans folk blivit dödade eller bortrövade, alltså allt han ägde och hade i stort sett. Han hade dessutom fått veta att alla hans barn dött.

Självklart blir han förtvivlad. Han river sönder sina kläder och skär av sitt hår i sorg och förtvivlan, men hör vad han säger i sin sorg: ”Naken kom jag ur min moders liv, naken vänder jag åter.
Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn.”

Lovat vare Herrens namn!

Också i den djupaste förtvivlan och sorg har lovprisningen, lovsången sin plats.

Det stämmer också in på det som står i Hebreerbrevet 13:15: Så vill vi genom Jesus ständigt frambära lovsång som ett offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn.

De kristna som Guds folk uppmanas att ständigt, hela tiden, oavsett humör, frambära lovsång till Gud!

Det får mig att tänka på psalm 336: Jag vill ge dig, O Herre, min lovsång som är skriven Christer Hultgren. Den sjungs ganska flitigt i våra kyrkor och ni känner säkert igen refrängen: Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig, där var ton skall en hyllning till dig bära. Och i dagar av glädje och dagar av sorg vill jag leva var dag till din ära.

Christer tänker sig på ett sätt hela våra liv som en sång, en sång där våra handlingar är toner. Där allt vi gör liksom sjunger ut en ton till världen och hans önskan är att hans livssång, de toner som hans handlingar ger ifrån sig, ska bilda en lovsång till Gud.

Är inte det en fin tanke?

Det är i alla fall en tröst för mig som inte har någon vidare sångröst, att också mitt liv, mina handlingar och mina beslut, kan få vara del av lovsången till vår Herre.

Hela våra liv ingår i det här med att lovsjunga Gud, inte bara det vi sjunger i kyrkan på söndag, inte bara om vi har bra sångröster, utan hela våra liv är en sång, och vi kan få göra den sången till en lovsång till Gud.

Hela veckan, i regn och i solsken, bra dagar och dåliga dagar, i dagar av glädje och dagar av sorg, får våra liv vara lovsånger till Gud!

Hur ska vi veta vilka toner vi ska spela om vi vill låta våra liv vara lovsång?

Ja, jag tror att de noter vi behöver finns i bibeln och jag tror att idag behöver vi inte bläddra särskilt långt för att finna vår första ledtråd…

Jag läste Hebreerbrevet 13:15 förut och där står det ju: ”Så vill vi genom Jesus ständigt frambära lovsång som ett offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn.”

Och i vers 16 står det: ”Men glöm inte att göra gott och att dela med er; sådana offer behagar Gud.”

”Så vill vi genom Jesus ständigt frambära lovsång som ett offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn. Men glöm inte att göra gott och att dela med er; sådana offer behagar Gud.”

Göra gott och dela med oss, det är vad vi ska göra för att göra våra liv till lovsånger till Gud och som kristna kan vi göra gott och dela med oss på olika sätt och jag tycker man kan sammanfatta det i två saker.

En order och en programförklaring som Jesus gett oss…

Ordern är ganska tydlig många känner igen den och vi kan finna den i Matteus 28:19-20 där Jesus säger till oss, och alla kristna överallt: Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Det är ordern, det är ett sätt vi kan dela med oss av det goda vi fått från Gud, det är ett sätt att göra gott. Vi delar med oss av evangeliet, vi delar med oss av de goda nyheterna och erbjuder evigt liv till människor runt om oss, och om inte det är att göra gott… Ja då vet jag inte vad som är gott.

Programförklaringen då, var finns den och vad menar jag med det?

Jo, i Lukas 4:16-21 kan vi läsa om när Jesus liksom börjar sitt verk här på jorden, när han för första gången kliver fram och tar plats och det gör han i en synagoga i Nasaret.
Där på landsbygden, i en liten obetydlig stad, eller by, började något fantastiskt och Jesus börjar med att förklara vad för slags budskap han kommer med, vad hans budskap innebär.

I Lukas 4:16-21 står det:
Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.
Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.”

Jesus budskap innebär alltså glädje för de fattiga, befrielse för de fångna och frihet för de förtryckta…

Att vara med och arbeta för att detta ska gå i uppfyllelse, det är att göra sitt liv till en lovsång, att med sitt liv verkligen jobba för den befrielse som Jesus vill ge oss.

Många undrar om det inte är så att det handlar om en andlig befrielse, en andlig upprättelse, de andlig fattiga…

Och visst är det så.

Läser vi Matteus så kan vi fort lära oss att just den andliga delen understryks av hans evangelium.
Det handlar om en andlig befrielse där, helt klart.

Men vi måste läsa hela bibeln för att få en så rättvis bild som möjligt och när vi då kommer till Lukas så handlar det inte om en andlig befrielse, utan en verkligen praktisk befrielse.

Lukas lägger till exempel vikt vid att Jesus förkunnar ett ”Nådens År”. Nådens år var en gammaltestamentlig inrättning som innebar att hela landets ekonomi nollställdes!

Allt som köpts och sålts skulle lämnas tillbaks, slavar friges och alla ges en ny chans.

Båda de sidorna finner vi i bibeln och därför kan vi inte utan vidare bortse från någon av dem.

Att göra sitt liv till en lovsång till Gud är alltså dels att gå ut och dela med sig av det eviga liv som tron på Jesus ger oss, det är också att arbeta för både en praktisk och andlig befrielse.
Glädje för de fattiga, befrielse för de fångna och frihet för de förtryckta.

Det är stort.
Riktigt stort.
Kanske så stort att vi tvekar och blundar för uppgiften, men den finns där.

En tröst är att vi inte står ensamma i vårt arbete.
Alla kristna över hela jorden har sin del i detta enorma arbete, inte bara du och jag, utan vi alla.

En annan tröst är att om vi misslyckas att göra världen till ett paradis, för det kan faktiskt hända att vi misslyckas trots att vi tar vår uppgift på största allvar, så får vi komma till Jesus med också det och själva bli förlåtna och upprättade, både praktiskt och andlig, så att vi kan gå ut i världen och fortsätta göra Hans vilja.

Det låter stort, men kom ihåg vad som står i Filipperbrevet 4:13 ”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.”

Kraften kommer från Jesus och den erbjuds till dig och mig här idag och därför är min uppmaning:

Låt oss gå ut i världen och göra våra liv vara lovsånger till Gud, för genom det kan vi tjäna Herren med glädje!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan, Undervisning, Värmlandsnäs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s